توجه به محرومان و پابرهنگان؛ آرمان‌ امام خمینی(ره)
کد خبر: 3720196
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
حجت‌الاسلام جواهری تشریح کرد:

توجه به محرومان و پابرهنگان؛ آرمان‌ امام خمینی(ره)

گروه سیاست و اقتصاد- استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آرمان‌های امام(ره) توجه به محرومان بوده است، گفت: ایشان فلسفه تشکیل حکومت اسلامی را حمایت از محرومان می‌دانستند؛ همان‌گونه که امام علی(ع) در نهج‌البلاغه تاکید کرده‌اند، اما متأسفانه برخی مدیران کشور به تدریج گرفتار زندگی اشرافی دنیا شده‌اند.

توجه به محرومان و پابرهنگان؛ آرمان‌ امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام محمدرضا جواهری، استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در مورد شخصیت امام خمینی(ره) گفت: امام راحل(ره) حمایت از محرومین را از اهداف مهم خود در انقلاب اسلامی قرار دادند که می‌توان گفت هم در گفتار هم رفتار این امر مهم را عملی ساختند. در واقع شیوه ایشان، شیوه اهل بیت(ع) بود و ایشان همواره تلاش بر رفع مشکلات محرومان داشتند و در این راستا نیز حمایت جدی را در پیش گرفته بودند.
وی عنوان کرد: امام(ره) به محرومین و مستضعفین توجه داشتند و این توجه فقط شعاری و تشریفاتی نبود، بلکه امام(ره) فلسفه تشکیل حکومت اسلامی را حمایت از محرومان می‌دانستند؛ همانطور که امام علی(ع) در نهج‌البلاغه تاکید کرده‌اند، متاسفانه برخی از کارگزاران و مدیران کشور به تدریج گرفتار زندگی اشرافی دنیا شده‌اند که این عامل باعث شده است تا از محرومین غافل شوند، آن‌ها را تنها بگذارند و لذا پابرهنگان را به حال خود رها کرده‌اند.
استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اضافه کرد: اگر این قشر از جامعه راهی را که امام خمینی(ره) در پیش گرفته‌ بودند را ادامه می‌دادند، مسئولین، وفادار به اندیشه اقتصادی اسلامی بودند، اگر صحیفه نور که در آن اندیشه‌های امام(ره) آمده است را مورد توجه و ضمیمه راه خود قرار می‌داند در حال حاضر در وضعیت بهتری قرار داشتیم.

وی اضافه کرد: اگر این آرمان‌های مقدس را که در منطق و گفتار امام خمینی(ره) نمایان بود، در ذهن، فکر و عمل مسئولین نیز به همان میزان جاری بود اکنون بسیاری از مشکلاتی را که در جامعه با آن مواجه هستیم را نداشتیم و در بهترین وضعیت ممکن زندگی می‌کردیم.
امید به بازگشت و تقویت ارزش‌های انقلاب در میان مسئولان

جواهری گفت: امیدوارم همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند، ارزش‌هایی که در دهه 60 در بین مردم بود، احترامی که حاکمان برای محرومان و مستضعفان در زمان حیات امام(ره) قائل بودند، پیوستگی حاکمان و دغدغه آن‌ها برای رسیدگی و حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه و حل مشکلات آنان که در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب ارزش بود و راه رشد و بالندگی انقلاب اسلامی در گروی شکوفایی استعدادهای محرومان بود که به عنوان سرمایه اجتماعی، اعتماد ملی بر حکومت را بیشتر می‌کرد به این ارزش‌ها بازگردیم.
استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی افزود: در واقع اینگونه باید گفت که محرومان؛ سازندگان انقلاب بودند و از رهبری، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب نیز حمایت کردند و آن‌ها هستند که نقش اساسی در پیدایش، پیروزی و تثبیت انقلاب داشتند و این افراد می‌توانند نقش موثری در پایداری و تداوم انقلاب داشته باشند.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی نیز نیروهای مردمی از جمله سپاه و بسیج در صحنه جنگ حضور و نقش اصلی را در دفاع از کشور و بیرون راندن متجاوزان داشتند و در واقع در این لحظه‌های سخت نبرد، نقش اصلی بر عهده توده‌های محروم بود و افرادی که با انگیزه الهی به صحنه می‌آمدند و با کمترین امکانات از میهن خود دفاع می‌کردند.
جواهری تصریح کرد: در حال حاضر هم قشر فقیر و مستضعف توقعات بالایی ندارند و مانند سرمایه‌دارانی که در بهترین شرایط و بهترین امکانات زندگی می‌کنند و بهترین‌ها را بخواهند؛ نیستند و حکومت و نظام باید این انسان‌های باصداقت را همراهی و نیازهای حداقلی آنان را تامین کند، زیرا این قشر حامیان اصلی انقلاب بوده و هستند.
وی در خصوص اینکه چگونه انسان با کمک به محرومین در ماه رمضان می تواند به تعالی خود کمک کند، گفت: همانطور که در فلسفه روزه در ماه مبارک رمضان آمده است؛ در این ماه سرمایه داران با رنج‌ها و سختی‌های گرسنگان آشنا می‌شوند و با روزه گرفتن به فکر محرومان می افتند، در واقع سرمایه داری که همه امکانات برایش فراهم است با روزه‌داری یاد محرمانی خواهد افتاد که چیزی برای استفاده ندارند و این گونه است که روزه، یادآوری برای سرمایه داران جهت حمایت و پشتیبانی و رفع مشکلات اقتصادی محرومان است.
ظهور امام زمان(عج) و عدالت اجتماعی در سراسر جهان
وی با بیان اینکه استعداها و توانایی‌های افراد متفاوت است و برخی از انسان ها از توانمندی‌های اقتصادی برخوردار هستند که می‌توانند هم نیازهای اقتصادی خود را رفع و هم به دیگران کمک کنند، عنوان کرد: اسلام روح همکاری، تعامل و یاری رساندن به محرومین را درون این افراد ایجاد کرده است تا نیاز مسلمانان دیگر را مورد توجه قرار دهند و با توجه به توانایی که دارند آن‌ها را یاری رسانند، در واقع در همین راستا از وظایف حاکمان در حکومت اسلامی می‌توان به برقراری عدالت اجتماعی به عنوان یکی از فلسفه های رسالت انبیا اشاره کرد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بنابراین حاکمان وظیفه بزرگی در برقراری عدالت اجتماعی دارند و برای برقراری عدالت اجتماعی باید تبعیض‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی و مشکلات اقتصادی را بردارند، امید است با ظهور امام عصر(عج) ایشان سراسر جهان را سرشار از عدالت اجتماعی کنند.
وی گفت: از امام رضا(ع) پرسیدند که چه کسانی از نظر زندگی برتر هستند؟ ایشان فرمودند: کسی که دیگران در زندگی او شریک باشند و آنچه را که به دست می‌آورد فقط برای خود نخواهد و تنها خود از آن‌ها استفاده نکند، همچنین پرسیده شد که بدترین مردم به لحاظ زندگی اقتصادی چه کسانی هستند؟ ایشان جواب دادند: بدترین افراد کسانی هستند که هیچ کس در زندگی اقتصادی با او شریک نیست و به فکر دیگران نیز نباشد و در زندگی اقتصادی، انسان‌های برتر انسان‌هایی هستند که به فکر دیگران باشند و به آن‌ها کمک کنند.
جواهری تاکید کرد: وظیفه یک مومن در واقع این است که با همدردی انسان رشد پیدا کند و زمینه تعالی خود را فراهم آورد، امید است که خدا به ما توفیق دهد تا بتوانیم شیوه اهل بیت(ع) را بشناسیم در زندگی خود استفاده کنیم.

انتهای پیام

captcha