شب قدر، شب آشتی‌کنان با خدا/ شب قدر، شب امضا است
کد خبر: 3720878
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
آیت‌الله علم‌الهدی:

شب قدر، شب آشتی‌کنان با خدا/ شب قدر، شب امضا است

گروه اجتماعی- امام جمعه مشهد شب قدر را شب آشتی‌کنان با خدا دانست و عنوان کرد: اگر از خدا قهر کردید و از او جدا شدید و با دشمن خدا یعنی شیطان هماهنگ شدید توبه کنید، زیرا زندگی با دوستی خداوند لذت بخش‌تر است، خداوند یک از این سه شب را شب تقدیر دانسته، خصوصا امتیاز این سه شب برای شیعیان این است که دستمان در دست امام علی(ع) است تا ما را با خدا آشتی دهد.

شب قدر، شب آشتی‌کنان با خدا/ شب قدر، شب امضا است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقه در خراسان رضوی، همزمان با مراسم سومین شب از شب‌های قدر که بامداد امروز، 18 خردادماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه شب با فضیلت قدر آخرین ساعات خود را سپری می‌کند، عنوان کرد: این فرصت را ذات مقدس پروردگار در رهگذر یک‌ساله عمر ما قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه آنچه در بین تمام ما به عنوان یک نقطه اعتقادی مطرح است این است که در این شب مقدرات انسان معین می‌شود، تشریح کرد: مسئله تعیین تقدیر در شب قدر به چه معنا است؟ یعنی ذات پروردگار بنا دارد سرنوشت هر انسانی را در ظرف یک سال در یک شب معین کند؟
زمان در کار خدا موجودیت ندارد
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه زمان در کار خدا موجودیت ندارد، ابراز کرد: ذات مقدس حق مسلط بر تمام شرایط خلقت و آفرینش است و آنچه در هر لحظه اراده کند به وقوع خواهد پیوست اما میان اراده و تقدیر مراد فاصله زیادی نیست.
وی افزود: ذات مقدس پروردگار مقدرات هرانسانی را در لحظه ولادت معین می‌کند، حتی قبل از ولات انسان مقدرات، سرنوشت و مسیر زندگی مشخص می‌شود، پس اینکه می‌گویند در شب قدر خداوند سرنوشت انسان را مقدر می‌کند به چه معنا است؟
در تقدیر الهی اساس سرنوشت هر انسان به دست خود او است
آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه در تقدیر الهی، اساس سرنوشت هر انسان به دست خود شخص است، عنوان کرد: اگر بنا باشد خداوند سرنوشت ما را مقدر کند، پس تمام پریشانی‌ها، نابه سامانی‌ها و ... که در عرصه زندگی ما به وجود می‌آید، همه به حساب خدا زده می‌شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسئله قضا و قدر الهی به این معنا نیست که پروردگار چیزی(بدی‌ها و ناملایمات زندگی) را برای ما مقدر کرده است، تصریح کرد: قضا قانون طبیعت و قدر اندازه موجودات است که تطبیق اندازه موجودات با یکدیگر قضا را به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: سنگی برمی‌داریم و آن را به طرف شخص پرتاب می‌کنیم، این سنگ به سر فردی اصابت می‌کند و سر او می‌شکند، این سر به قضا و قدر الهی شکست اما شکننده آن شما هستید، خداوند قدر این سنگ را سخت و محکم آفرید پس قدر سنگ سختی و محکم بودن آن است.
اصابت دو قدر با یکدیگر قضا را پدید می‌آورد
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه قدر سر شخص به این است که جمجمه آن از استخوان باریکی آفریده شده است، ابراز کرد: در این مسئله دو قدر با هم اصابت کرد و سر شکست، اما آن را خدا نشکست بلکه اصابت دو قدر باهم باعث شکسته شدن این سر با اصابت سنگ شد.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه برخی از افراد خرافاتی برای شب قدر درست می‌کنند و آن را به خورد مردم می‌دهند، تشریح کرد: عده‌ای فکر می‌کنند در شب قدر خداوند سعادتمند را سعادتمند و شقاوتمند را بدبخت می‌کند، اگر در شب قدر خداوند هر بدبختی را شقاوتمند کند پس در بدبختی شخص، خدا دخالت دارد که این امر از عدالت خدا دور است.
وی با تأکید بر اینکه در شب قدر سرنوشت ما تعیین می‌شود، عنوان کرد: سرنوشت ما به دست خود ما تعیین می‌شود و در این شب می‌توانیم سرنوشت خود را بسازیم زیرا خداوند شب قدر را فرصتی برای ما قرار داد تا انسانی که به دلیل مشکلات مختلف، زندگی‌اش در مسیر گناه و سرپیچی از فرمان خدا قرار گرفته است و در جاده زندگی خود به سمت شقاوت ابدی گام برمی‌دارد به سوی صراط مستقیم تغییر جهت دهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه عبادت در این شب معادل 1000 ماه یعنی 83 سال عمر انسان است، تصریح کرد: خداوند در این شب امکانات ویژه‌ای در اختیار بندگان قرار داده است و بندگان خداوند می‌توانند عمر 83 ساله خود را بسازند.
وی با اشاره به اینکه انسان در 83 سال می‌تواند به بهترین سعادت‌ها دست پیدا کند، تشریح کرد: در این شب هر عمل خیر و عبادتی به اندازه 83 سال عمر انسان در پرونده اعمال ثبت می‌شود که جبران کننده همه کوتاهی‌ها و معصیت‌ها در روزهای از دست رفته عمر است.
آیت‌الله علم‌الهدی هرچه در زندگی خلأ گناه وجود دارد با عبادت در شب قدر جبران می‌شود، ابراز کرد: امشب تقدیر همه انسان‌ها مشخص می‌شود و این خود شما هستید که سرنوشت خود را تعیین می‌کنید و تصمیم بگیرید که از فردا زندگی جدید برای خود تنظیم کنید.
امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه با عبادت در شب قدر خلأهای گناه‌های گذشته جبران و پرونده شما صاف می‌شود، عنوان کرد: از فردا صبح پرونده دیگر برای شما گشوده می‌شود، بحث اصلی این است که از فردا چه می‌کنید؟ مقدر شما این است که از فردا چگونه می‌خواهید خدا را عبادت کنید و سرنوشت خود را از فردا چگونه تنظیم می‌کنید؟
وی با اشاره به اینکه مقدر انسان در شب قدر توسط خود انسان تعیین می‌شود، اظهار کرد: امشب شب توبه است؛ شبی که اگر بنده قهر کرده خدا بودید در این شب پروردگار درب رحمت را برای شما می‌گشاید.
شب قدر، شب امضا است
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در شب سوم احیا آنچه در شب اول مقدر شد، قطعی می‌شود، تشریح کرد: اما امشب، شب امضا است یعنی تصمیمات شما در این شب امضا می‌شود و این تصمیمات باید محقق و اجرا شود.
امام جمعه مشهد شب قدر را شب آشتی‌کنان با خدا دانست و عنوان کرد: اگر از خدا قهر کردید و از او جدا شدید و با دشمن خدا یعنی شیطان هماهنگ شدید توبه کنید زیرا زندگی با دوستی خداوند لذت بخش‌تر است، خداوند یک از این سه شب را شب تقدیر دانسته، خصوصا امتیاز این سه شب برای شیعیان این است که دستمان در دست امام علی(ع) است تا ما را با خدا آشتی دهد.

انتهای پیام

captcha