گردهمایی قرآنی ایران و قرقیزستان در بیشکک+عکس
کد خبر: 3721518
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

گردهمایی قرآنی ایران و قرقیزستان در بیشکک+عکس

گروه بین‌الملل – اندیشمندان ایرانی و قرقیزی در همایشی با عنوان «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم» در بیشکک گردهم آمدند.

گردهمایی قرآنی اندیشمندان ایرانی و قرقیزی در بیشکک+عکس

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این همایش به مناسبت بزرگداشت بیست‌‌ونهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و با تأکید بر تأثیر آن در ایران و آسیای مرکزی در دانشگاه بین‎المللی قرقیزستان برگزار و بر ضرورت ایجاد اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان، تأکید شد.

این همایش همچنین با تأکید بر تأثیر تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم در ایران و آسیای مرکزی و با هدف بررسی نقش قرآن کریم در طول تاریخ در ایجاد زمینه‌های قرابت‌های فرهنگی مردمان منطقه و جهان اسلام با حضور جمعی از اندیشمندان قرقیزی و ایرانی قرقیزستان برگزار شد.

قادر مالک‌اف، روشنفکر دینی قرقیزستان، آداش تکتو سونوا، رئیس مؤسسه گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، چولپان علی اوا، استاد فلسفه دانشگاه بین‎المللی قرقیزستان، حسن اورمشوف، اندیشمند قرقیزی و مشاور اجرایی دانشگاه محمود کاشغری، جیلدیز باقاشوا، رئیس کتابخانه ملی عبدالرحیم، رحیم جان اف، رئیس انجمن دوستی ایران و قرقیزستان، نورجیگیت، رئیس بنیاد ایمان ریاست جمهوری قرقیزستان با ارائه دیدگاه‌‎های علمی خود، جایگاه اصیل قرآن کریم و فرهنگ اسلامی را در دوستی و پیوند هرچه بیشتر مردمان منطقه بررسی کردند.

شرکت‌کنندگان همچنین، بر تقویت زمینه‌های همکاری و لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در درون‌زایی اندیشه‌های تقاربی مشترک و پایداری در برابر هجوم فرهنگی غرب تأکید کردند.

حیدرعلی‌اف، رئیس دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان در باره برگزاری همایش «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم» گفت: اینگونه نشست‌ها فرصت خوبی است که اندیشمندان ایرانی و قرقیز دیدگاه‌های خود را در زمینه تعاملات علمی، فکری و فرهنگی بیان کنند.

وی افزود: با نگاهی به اندیشه‌های بلند شخصیت‌هایی چون ابن عربی، مولانا، حافظ و ابن فارض تأثیر قرآن کریم را در رشد فکری آنان مشاهده می‌کنیم.

گردهمایی قرآنی اندیشمندان ایرانی و قرقیزی در بیشکک+عکس

علی مجتبی روزبهانی، سفیر ایران در قرقیزستان نیز با اشاره به  نامگذاری دهه اخیر به نام «تقارب فرهنگ‌ها» به منظور شناخت و درک بیشتر و متقابل مردم جهان از تنوع فرهنگ‌ها ابراز امیدواری کرد از این مسیر بتوان به  گسترش رواداری، مدارا و صلح گستری به جای خشونت‌ورزی و افراطی‌گری کمک کرد.

وی افزود: ایده تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم می‌تواند به عنوان زمینه‌های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان برای تقارب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان در زمینه‌های مختلف و نیز، بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه حل‌های مناسب و موضع‌گیری مشترک در برابر آن مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت بنیان‌ فکری و اعتقادی

مصطفی کویلو، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ماناس ترکیه  نیز در مقاله خود با اشاره به نقش تخریبی غرب در فرهنگ و اندیشه و معنویت جهان اسلام بر لزوم تقویت بنیان‌های فکری و اعتقادی مسلمانان تأکید کرد.

همچنین، جهانگیری، مدیرکل روابط بین‌الملل دانشگاه مذاهب با اشاره به تقارب فرهنگ‌ها و ریشه‌های اختلاف آنها و بر لزوم توجه به خرده فرهنگ‌ها و نیز، توانمندسازی جهان اسلام در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری نوین در برابر فرهنگ‌های مهاجم تأکید کرد.

در ادامه علی حکیم‌پور، رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک با ارائه مقاله خود با عنوان «قرآن کریم و تأثیر آن در تقارب فرهنگی و اجتماعی مردمان ایران و آسیای مرکزی» اظهار کرد: تردیدی نیست که میان مردمان ایران و آسیای مرکزی تقارب فرهنگی زیادی وجود دارد. ساکنان این خطه جغرافیایی به لحاظ ادبیات، زبان، آداب و رسوم، باورهای دینی و اخلاقی درهم تنیده‌اند.

گردهمایی قرآنی اندیشمندان ایرانی و قرقیزی در بیشکک+عکس

وی ادامه داد: نقش دین به عنوان یک متغیر مهم و اثرگذار در تقارب فرهنگی منطقه خودنمایی می‌کند. وقتی از دین صحبت می‌شود صرفا فقه نیست، علوم مختلف دینی؛ از جمله علوم قرآنی، کلام، تاریخ اسلامی، حدیث، فقه، ادبیات دینی، عرفان و مانند آنها در باور ساختن عقاید مردمان منطقه نقش داشته‌اند؛ اما خورشید درخشان منظومه دینی، قرآن کریم است.

 

حکیم‌پور گفت: از ویژگی‌های بارز مردمان آسیای مرکزی این است که در طول تاریخ با برادری، دوستی و قرابت فرهنگی کنار هم بوده و هستند. با نگاه مختصری به ایران و اسیای میانه متوجه این حقیقت درخشان می‌شویم که اندیشمندان این منطقه در زمینه فهم قرآنی در مقایسه با سایر بلاد اسلامی تلاش بیشتری داشته‌اند.

قرآن و وحدت

وی همچنین، یادآور شد: قرآن کریم بیش از هرچیز به وحدت اسلامی تأکید دارد؛ چرا که بدون همگرایی اسلامی نمی‌توان از حاکمیت اسلام در میان مسلمانان دم زد. درحقیقت، نگاه وحدت‌گرایانه قرآن کریم ناظر بر این حقیقت است که دین صرفا یک امر فردی نیست بلکه جنبه اجتماعی آن باید با توسل به این متن وحیانی که در قرآن کریم به عنوان «حبل الله» یاد شده، صورت عملی پیدا کند.

حکیم‌پور تأکید کرد: امید است که در سایه قرآن کریم مودت، مهربانی، گذشت، مدارا، برادری و همبستگی میان همه مسلمانان به ویژه منطقه ایران و آسیای مرکزی افزون‌تر شود و همچنین به فکر مسلمانان مظلوم جهان اسلام مخصوصا فلسطین باشیم و نگذاریم دشمنان اسلام با ایجاد اختلاف در میان ما به گسترش ظلم و تجاوز خود ادامه دهند.

گردهمایی قرآنی اندیشمندان ایرانی و قرقیزی در بیشکک+عکس

در ادامه این مراسم، دو تن از قاریان برجسته به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و بیانیه همایش با تأکید بر گسترش و عمیق همکاری در زمینه فرهنگی، علمی و آموزشی، مبادله تجارب در راستای قرابت‌ها و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و توسعه فضای آموزشی میان فرهنگی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی، علمی و آموزشی به زبان انگلیسی قرآئت شد.

همچنین، همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاهی از آثار قرآنی و امام خمینی(ره) در سالن اجتماعات این دانشگاه برپا شد که مورد بازدید حاضران قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha