تکیه بر ظرفیت‌ها؛ گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3724112
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

تکیه بر ظرفیت‌ها؛ گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد ـ تکیه بر ظرفیت‌ها گام بلند مقاوم کردن اقتصاد است اما ضروری است تا دروازه‌ها به روی کالاهای وارداتی که کمر تولید داخلی را خم کرده بسته شود تا دوباره شاهد تپش نبض واحدهای تولیدی باشیم.

تکیه بر ظرفیت‌ها؛ گامی در راستای مقاوم کردن اقتصاد

به گزارش ایکنا از لرستان، طی سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بر روی تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید فراوانی داشتند و هر ساله در نام‌گذاری شعار سال از واژه اقتصاد مقاومتی استفاده می‌کردند که نشان از اهمیت این موضوع دارد.
تحقق اقتصاد مقاومتی با برنامه‌ریزی، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، حمایت از تولیدات داخلی محقق می‌شود و در گام اول باید دروازه‌های شهر را به روی واردات کالاهای غیر ضروری و عجیب و غریب ببندیم تا اقتصاد را مقاوم کنیم.
اقتصاد مقاومتی به‌معنای این است که از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد و برای تولید و اشتغال و رفع مشکلات برنامه‌ریزی و اقدام شود و ضروری است تا برای رونق تولیدات داخلی تلاش کرد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند از مشکلات اقتصادی کشور کم کند.
با توجه به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد مقاومتی اما برخی از مسئولان به موضوع اقتصاد مقاومتی تنها در حد شعار نگاه می‌کنند و در سخنرانی‌ها و بنرها از آن یاد می‌کنند ولی در عمل اقدام اساسی انجام نمی‌دهند.
با نگاهی گذرا به خوبی می‌توان بی‌توجهی عده‌ای را به این موضوع مهم مشاهده کرد، از تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی می‌توان دریافت اقدامی مهم و اساسی برای رفع مشکلات و رونق تولیدات دوباره صورت نمی‌گیرد.
اما از سویی واردات بی‌حد و اندازه محصولات خارجی چرخ تولید را از حرکت انداخته، کارگران را بیکار کرده و کمر تولید را خم کرده است در حالی‌که با جلوگیری از واردات شاهد رونق دوباره واحدهای تولیدی خواهیم بود و چرخ اقتصاد به خوبی خواهد چرخید.
با توجه به این‌که شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شد، این شعار در راستای اقتصاد مقاومتی است و قرار شد با حمایت از تولیدات داخلی شاهد توسعه و رشد در اقتصاد باشیم اما موانع و سنگ‌اندازی و گاهی شرایط دست و پاگیر برای ارائه تسهیلات و راه‌اندازی مجدد یک واحد تولیدی انسان را پشیمان می‌کند.
شاهدیم در برخی از موراد همایش‎ها، جلسات، کنفرانس‌هایی برگزار می‌شود و در عمل نتیجه‌ای از این همه جلسات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حاصل نمی‌شود.
داریوش حسنوند، دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه آیت‌اله بروجردی(ره) در این رابطه با شعار «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید زیادی دارند و نیاز است برای تحقق این شعار گام‌های بلندی برداشته شود.
وی اضافه کرد: گرچه تاکنون اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست و نیاز است که اقدامات بیشتری صورت گیرد.
حسنوند ادامه داد: باید تلاش کرد تا تولید داخلی افزایش یابد و با تولید کالاهای داخلی و مصرف این کالاها علاوه‌بر ارتقای تولید ملی در راستای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال تلاش خواهد شد البته برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به توانایی‌های داخلی اتکا کرد و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد می‌توان تولیدات داخلی را به بهترین شکل افزایش داد.
وی اظهارکرد: عمل به اقتصاد مقاومتی جامعه را به سمتی هدایت می‌کند که در نهایت با تکیه بر توان داخلی می‌توان اقتصاد را به بهترین شکل هدایت کرد و شاهد رونق واحدهای تولیدی و توسعه و پیشرفت شد.
حسنوند بیان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید معتقد بود که با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی این شعار محقق می‌شود و عملاً باید اقدام شود چراکه تنها با شعار و حرف نمی‌توان کاری انجام داد.

منبع: بازتاب بروجرد

captcha