دعای حقیقی بدون اجابت نیست
کد خبر: 3724522
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

دعای حقیقی بدون اجابت نیست

گروه معارف - نویسنده کتاب الهی‌نامه با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از دعاهای ما دعا نیست بلکه زبان است؛ گفت: ممکن است فردی دعای بسیار کند ولی حقیقت آن عرایض دعا نیست؛ پیامبر(ص) فرمودند که اگر اطاعات کنید دعای شما مستجاب است؛ پس یک انگیزه این است که دعا حقیقی باشد.

دعا، قرآن ساعد است

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در گفت وگو با ایکنا از قم، گفت: بر اساس منابع دینی به خصوص قرآنی، تنها فلسفه آفرینش انسان عبادت است و یکی از مصادیق عبادت، دعا کردن است.
وی افزود: دعا است که باعث استجابت همه چیز است و دعا نقطه ارتباط انسان با خدا است و نقطه اتصال است؛ چون تمام عالم حرف های علام دو حرف بیشتر نیست چون یا سخن خدا با انسان است که همان قرآن است و یا سخن انسان با خدا است که در دعا و نیایش متجلی می‎شود.
استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: دعا قرآن ساعد است؛ خداوند قرآن را برای انسان نازل کرد ودعا را به عنوان قرآن ساعد از انسان تحویل میگیرد؛ دعا قرآنی است که بالا می برند.‎
وی با ذکر این مطلب که 160 دعا از انبیا و اولیای الهی در قرآن وجود دارد، بیان کرد: از حضرت ابراهیم(ع) که خلیل الرحمن هستند بیشترین دعا نسبت به انبیای دیگر در قرآن ذکر شده است؛ یکی از آیات دعایی قرآن که با لحن بسیار زیبا و قابل تامن بیان شده است آیه « أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ » در سوره بقره است.
وی اظهارکرد: خداوند می فرماید که هر زمانی که بندگان من سوالی کنند به آنها می گویم که من به شما نزدیک هستم ود عای شما را اجابت می کنم؛ در واقع دعا یک انقطاع انسان از ما سوا الله و اتصال انسان به حضرت حق است.
وی افزود: به همین خاطر فرمودند که «ادعونی استجب لکم»؛ کسی که استکبار دارد دعا ندارد زیرا دعا نشانه حضور انسان است؛ رسول الله(ص) فرمودند که دعا همان عبادت است و هیچ چیزی بهتر از انسانی که سائل باشد و دعا کند وجود ندارد؛ یعنی بهترین خواسته انسان دعا است؛ خداوند در آیه شریفه دیگر می فرماید که ارزش انسان به دعای انسان است.
نویسنده مجموعه الهی نامه بیان کرد: دعا معیار ارزش انسان است؛ حتی به لحاظ نظام تکوین، همه موجودات دعا دارند ولی انسان دعای اختیاری دارد که این هم نشانه عظمت انسان است که می تواند ذاکر یا غافل باشد.
«آه» یکی از اسمای الهی است
وی گفت: دعا «آه» است که بر آهن پیروز است؛ نکته قابل تامل آن که چون دعا، آه می آورد و آه اسمی از اسمای الهی است باید گفت که که الهی هزاران شکر که جز آه در بساط ندارم؛ آه اسمی از اسما است و تحقق این مساله نیز با دعا میسر است.
وی تصریح کرد: نکته جالب این است که اگر قرار است که استمرار ماه مبارک رمضان را داشته باشیم آن را به جز دعا با چیز دیگری نمی توان جستجو کرد؛ به همین سبب است که رسول الله و امام علی فرمودند عاجزترین مردم کسی است که دعا نداشته باشد؛ کسانی که می خواهند ماه رمضان و انسانیت خود را نهادینه کنند باید اهل دعا باشند.
وی گفت: مشکلی که نهادینه شده آن است که مردم گمان می کنند که همیشه دعا برای حاجت است؛ این درست نیست، درست آن است که حاجت انگیزه دعا است؛ حاجت است که مولد و منشا دعا است.
عباسی خراسانی بیان کرد: باید عرض کنیم که خدایا به پیش تو نیاز آوردیم که چون تو خود نیاز نداری؛یکی از چیزهایی که باعث می شود دعای انسان به اجابت برسد این است که دعا اگر حقیقی باشد بی اجابت نیست.
وی گفت: متاسفانه بسیاری دعاهای ما دعا نیست بلکه زبان است؛ ممکن است فردی دعای بسیار کند ولی حقیقت آن عرایض دعا نیست؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند که اگر اطاعات کنید دعای شما مستجاب است؛ پس یک انگیزه این است که دعا حقیقی باشد.
انتهای پیام

captcha