دعوتی تبیین کرد: انتقال ساده مفاهیم قرآنی از ویژگی‌های بارز آثار مرحوم آذریزدی
کد خبر: 3728295
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
عرصه فرهنگی؛ فراموشخانه میراث معنوی/ 2

دعوتی تبیین کرد: انتقال ساده مفاهیم قرآنی از ویژگی‌های بارز آثار مرحوم آذریزدی

گروه ادب ــ محقق و پژوهشگر قرآنی گفت: مرحوم آذریزدی به سادگی ادبیات، متون سنگین و حتی قصص قرآنی را به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان به رشته تحریر در آورده بود.

ساده نویسی از ویژگی‌های بارز مرحوم آذر یزدی بود/ مفاهیم قرآنی را به سادگی منتقل می‌کرد

حجت‌الاسلام ‌والمسلمين ابوالفتح دعوتی، محقق و پژوهشگر قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به ویژگی‌های مرحوم مهدی آذریزدی، اظهار کرد: مرحوم آذریزدی یکی از نویسندگانی بود که همه مردم جامعه با آثارش ارتباط گرفتند. او از یک خانواده کشاورز بود و زندگی بسیار ساده‌ای داشت. زمانی که ساخت کتابخانه‌ای در یزد برعهده آذریزدی گذاشتند، او در آن کتابخانه با کتب و آثار بسیاری از دانشمندان روبرو شد و تک‌تک آن آثار را مطالعه کرد. علاقه‌مندی به خواندن کتاب در او سبب شد تا به نگارش کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان روی آورد.

وی ادامه داد: آذریزدی برای امرار معاش در چاپخانه‌ای مشغول به کار شد و سپس به تهران عزیمت کرد و در ادامه روند زندگی‌اش به تصحیح کتاب در چاپخانه پرداخت. کار مصحح کتاب در آن زمان بسیار سخت بود، چراکه مصحح باید در کارش بسیار دقیق بود، به همین دلیل آذریزدی در این امر با کوشش فراوان به فعالیت پرداخت.

این نویسنده داستان‌های قرآنی تصریح کرد: مرحوم آذریزدی که مشغول تصحیح کتاب بود، با آثار بسیاری روبرو شد و تصمیم گرفت که خودش هم دست به قلم شود. از آنجا که او پیش از ورودش به تهران، مطالعات بسیاری داشت، براساس همان پیش زمینه ذهنی تصمیم گرفت، بسیاری از متونی که به دلیل ادبیات کهن در کتابخانه‌ها محبوس شده‌اند و در میان مردم جایگاه کمتری دارد را به زبان ساده و روان بازنویسی کند و نتیجه آن به نگارش کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب منجر می‌شود.

وی بیان کرد: کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، یک ابتکار و حرکت تازه‌ بود که از سوی مرحوم آذریزدی انجام شد. او آثاری همچون کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، مثنوی، قصه‌های سندباد و قصه‌های قرآنی را به زبان ساده درآورد و از همان زمان اسم آذریزدی بر سر زبان‌ها افتاد.

حجت‌الاسلام دعوتی اظهار کرد: مرحوم آذریزدی حتی گلستان را به زبان ساده درآورد و کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب منتشر کرد. او داستان‌ها را از متون کهن استخراج کرد و به شکل سهل و ممتنع برای محصلان و دانش‌آموزان به رشته تحریر در می‌آورد.

وی بیان کرد: مرحوم آذریزدی سال 88 فوت کرد و حتی پس از فوت او کتاب‌هایش مورد استقبال مخاطبان بود و بسیاری از کتب او که در دوره‌های اول به شکل تک رنگ چاپ شده‌ بود در دوره‌های بعد به شکل رنگی و طراحی جدید تجدید چاپ شدند.

این محقق قرآنی تصریح کرد: مرحوم آذریزدی به زیبایی قصص قرآنی را به زبان ساده به نگارش درآورد و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت. ساده‌نویسی از ویژگی‌های بارز نویسندگی مهدی آذر یزدی است. نگارش روان و سهل آثار او سبب شد تا بسیاری از دانش‌آموزان به راحتی مفاهیم مورد نظر را دریافت کنند.

وی در پایان بیان کرد: در آن برهه من هم آثار مرحوم آذریزدی را مطالعه می‌کردم و حتی به یاد دارم که مرحوم «زمانی» که یکی از نویسندگان توانمند آن دوره بود، نوشته‌هایش متأثر از آثار مرحوم آذریزدی بود.

انتهای پیام

captcha