گناهان کبیره از دیدگاه امام صادق(ع)
کد خبر: 3728750
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

گناهان کبیره از دیدگاه امام صادق(ع)

گروه اجتماعی ــ گناهان کبیره از نظر امام صادق(ع) یازده مورد است که این امام همام برای هریک از آن‌ها به آیات قرآن استناد کرده‌اند.

گناهان کبیره از دیدگاه امام صادق(ع)


به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در نظر علمای دینی هر گناه (کبیره یا صغیره) از آنجا که مخالفت با فرمان خداوند است به خودی خود گناهی بزرگ است. مقیاس کوچک و بزرگ بودن گناه این نیست که آن را نسبت به ساحت مقدّس خداوند بسنجیم؛ زیرا براساس این سنجش همه گناهان، کبیره است. این تقسیم نظر به سنجش یک دسته از گناهان نسبت به دسته دیگر است. در این سنجش عموم گناهان دو دسته‌‏اند: گناهان کبیره؛ گناهان صغیره.
در این باره نقل شده است که روزی عمرو بن عبید بر امام صادق(ع) وارد شد و پس از سلام در محضر ایشان نشست و این آیه را تلاوت نمود: «الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش»؛ کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت پرهیز می کنند و سپس ساکت شد.
امام صادق(ع) پرسید: چرا ساکت شدی؟
عمرو عرض کرد سرورم آیا ممکن است گناهان کبیره که در قرآن اشاره شده است را برایم ذکر فرمایید؟ پس حضرت فرمودند: همانا گناهان کبیره به قرار زیر است:
شرک به خداوند
شرک به خداوند زیرا درسوره مائده آیه 27 آمده است: «لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ، كسانى كه گفتند خدا همان مسيح پسر مريم است قطعا كافر شده‏ اند و حال آنكه مسيح مى گفت اى فرزندان اسرائيل پروردگار من و پروردگار خودتان را بپرستيد كه هر كس به خدا شرك آورد قطعا خدا بهشت را بر او حرام ساخته و جايگاهش آتش است و براى ستمكاران ياورانى نیست»، کسی که به خداوند مشرک شود، پس به راستی که خداوند بهشت را براو حرام کرده جایگاه او آتش است و برای ستمکاران یاری نخواهد بود.
ناامیدی از رحمت خدا
نا امیدی و یأس از رحمت خداوند چرا که آمده است از رحمت خداوند مایوس نمی‌شوند، مگر گروه کافران.
عاق والدین
عاق والدین زیر ا خداوند متعال عاق والدین را جبارشقی خوانده است. چنانکه حضرت عیسی(ع) زمانی که در آغوش مادر لب به سخن گشود وخود را معرفی نمود گفت خداوند مرا به نماز و زکات سفارش نمود و امر کرد که نسبت به مادرم نیکی نمایم و جبار و شقی نباشم؛ در آیه 32 سوره مریم نیز آمده: «وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًاشَقِيًّا، و مرا نسبت به مادرم نيكوكار كرده و زورگو و نافرمانم نگردانيده است».

گناهان کبیره از دیدگاه امام صادق(ع)

آدمکشی و قتل نفس
آدم کشی و قتل نفس، چرا که درسوره نساء آیه 93 آمده است: «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا، و هر كس عمدا مؤمنى را بكشد كيفرش دوزخ است كه در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم مى‏ گيرد و لعنتش مى ‏كند و عذابى بزرگ برايش آماده ساخته است».
تهمت به زن پاکدامن
تهمت به زنان پاکدامن و مومن؛ چراکه هرکس به این زنان تهمت بزنند در دنیا و آخرت مورد لعنت خداوند خواهد بود و برای آنان عذابی بزرگ است و در آیه 23 سوره نور هم آمده: «إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ، بى‏ گمان كسانى كه به زنان پاكدامن بى‏ خبر [از همه جا] و با ايمان نسبت زنا مى‏ دهند در دنيا و آخرت لعنت‏ شده‏ اند و براى آنها عذابى سخت‏ خواهد بود»
خوردن مال یتیم
خوردن مال یتیم؛ چرا که در این‌باره آمده است:« به راستی کسانی که اموال یتیمان را از روی ستم بخورند، به تحقیق در دلهایشان آتش قرار خواهد گرفت و برای آنان بد جایگاهی خواهد بود».
فرار از جنگ
فرار از جنگ؛ زیرا خداوند در آیه 16 سوره انفال می‌فرماید: «وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ، و هر كه در آن هنگام به آنان پشت كند مگر آنكه [هدفش] كناره‏ گيرى براى نبردى [مجدد] يا پيوستن به جمعى [ديگر از همرزمانش] باشد قطعا به خشم خدا گرفتار خواهد شد و جايگاهش دوزخ است و چه بد سرانجامى است».

گناهان کبیره از دیدگاه امام صادق(ع)

رباخواری
ربا خواری، چرا که در این باره در ایه 275 سوره بقره می فرماید:« الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ، كسانى كه ربا مى ‏خورند، (از گور) برنمى ‏خيزند مگر مانند برخاستن كسى كه شيطان بر اثر تماس‏، آشفته ‏سرش كرده است‏. اين بدان سبب است كه آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست‏.) و حال آنكه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانيده است‏. پس‏، هر كس‏، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد و (از رباخوارى‏) باز ايستاد، آنچه گذشته‏، از آنِ اوست‏ و كارش به خدا واگذار مى ‏شود و كسانى كه (به رباخوارى‏) بازگردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود».
زنا
زنا؛ زیرا خداوند در آیه 68 سوره فرقان می فرماید:« وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا، و كسانى‏ اند كه با خدا معبودى ديگر نمى‏ خوانند و كسى را كه خدا [خونش را] حرام كرده است جز به حق نمى ‏كشند و زنا نمى كنند و هر كس اينها را انجام دهد سزايش را دريافت‏ خواهد كرد».
قسم دروغ
قسم و پیمان دروغ؛ چرا که در این باره در آیه 77 سوره آل عمران آمده است: « إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ، كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مى‏ فروشند آنان را در آخرت بهره‏ اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى‏ گويد و به ايشان نمى ‏نگرد و پاكشان نمى‏ گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت ».
شرابخواری
شرابخواری؛ چرا که در این‌باره خداوند در آیه 90 سوره مائده فرموده است:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ، اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد».
وقتی امام صادق (ع) این موارد را به عنوان گناه کبیره بیان فرمودند، عمرو بن عبید برخاست و در حالی که از گریه فریاد می‌زد، گفت: هلاک شده است کسی که با رای و نظر خود چیزی بگوید و درباره ی علم و فضیلت شما تردید داشته باشد.

انتهای پیام

captcha