علم چگونه زندگی کردن به دانش‌آموزان آموزش داده شود
کد خبر: 3732445
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲

علم چگونه زندگی کردن به دانش‌آموزان آموزش داده شود

گروه فرهنگی ـ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر قرآنی بودن تعلیم و تربیت، اظهار کرد: چیزی‌که نوآموزان برای آینده و زندگی بهتر نیاز دارند علم زندگی کردن است، این‌که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، چگونه مشکلات خود را حل کنند و چگونه از زندگی و لحظات آن شاد شوند.

م

به گزارش ایکنا از لرستان، نشست تخصصی کارکنان حوزه معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان لرستان با محوریت طرح و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی یک‎شنبه، 31 تیرماه با حضور معاون آموزش ابتدایی، روسای ادارات، کارشناس مسئول و کارشناسان حوزه معاونت در دفتر معاونت آموزش ابتدایی برگزار شد.
در این نشست سیداحمد موسوی‎نیا، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش لرستان بر قرآنی بودن تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: در مدارس دانش‌آموزان باید از جنبه‌های مختلف تربیتی آماده شوند آن‌ها باید یاد بگیرند که بخشش و گذشت بیشترین لذت را در زندگی دارد.
وی افزود: مدرسه رکن اصلی آموزش و پرورش است و دو خط مشی وزارت آموزش و پرورش، یکی مدرسه‌محوری و دیگری حذف رقابت‌های فردی است، در مدرسه‌محوری عوامل آموزش و پرورش می‌بایست نقش حمایت‌کننده و پشتیبان را برای مدارس و دانش‌آموزان ایفا کنند.
موسوی‎نیا به تاکید مقام عالی وزارت بر نظام سنجش سلامت و صلاحیت علمی مدیران اشاره کرد و ادامه داد: مدیر مدرسه باید دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی باشد تا بتواند بستر شکوفایی استعدادها را فراهم کند زیرا مدیر مدرسه مسئول صیانت از اجرای برنامه درسی ملی و تامین فرصت‌های تربیتی و آموزشی در مدارس است.
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش لرستان در ادامه گفت: مدیریت خوب در مدارس، مدیریت علمی همراه با نظارت دقیق است کمااینکه مهم‌ترین وظیفه مدیران را هدایت جریان آموزش و یادگیری به‌ویژه تسهیل جریان رشد و پرورش دانش‌آموزان است.
وی اظهارکرد: مدیران مدارس با اجرای روشن‌بینانه برنامه‌ها و طرح هدف‌های قابل‌فهم و عملی می‌توانند بازده آموزشی مدارس را بهبود بخشند.
موسوی‌نیا دوره پیش دبستانی را تاثیر‌گذارترین و مهم‌ترین دوره برای نوآموزان دانست و افزود: دوره پیش‌دبستانی بهترین فرصت برای آموزش مهارت‌های اساسی است. وی گفت: چیزی‌که نوآموزان برای آینده و زندگی بهتر نیاز دارند علم زندگی کردن است، این‌که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، چگونه مشکلات خود را حل کنند و چگونه از زندگی و لحظات آن شاد شوند.

خودداری از آموزش دروس به زبان محلی

وی در پایان زبان فارسی را زبان رسمی کشور دانست و گفت: در مدارس باید از آموزش به زبان محلی خودداری شود تا دانش‌آموزان مدارس دو زبانه هم در کلاس درس فرصت یادگیری زبان فارسی را داشته باشند.
در ادامه روسای ادارات دوره اول ودوم ابتدایی و اداره تکنولوژی نظرات و پیشنهادات خود رادر خصوص برنامه‌ریزی و اجرای طرح و برنامه‌ها در سال 98 ـ 97 بیان کردند.

مهم‌ترین عنصر در فرایند تعلیم و تربیت معلم است

همچنین در راستای تحقق سند تحول بنیادین تفاهم‌نامه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان و معاونین آموزشی 24شهرستان و منطقه منعقد شد.
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش لرستان در رابطه با انعقاد این تفاهم‌نامه، اظهارکرد: تفاهم‌نامه معاونت آموزش ابتدایی در راستای بررسی مفاد و راهکارهای اجرایی، انتظارات سال‌تحصیلی جدید با تأکید بر تقویت توانمندی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان توسط رؤسای حوزه آموزش ابتدایی و تکنولوژی اداره‌کل آموزش و پرورش به امضا معاونین شهرستان‌ها و مناطق رسید.
موسوی‌نیا اضافه کرد: مهم‌ترین عنصر در فرایند تعلیم و تربیت معلم است، اگرچه عناصر بسیاری در این فرایند تاثیرگذار است اما هیچ کدام نمی‌توانند جایگزینی برای نقش معلم باشند.
وی اضافه کرد: برای تغییر در جامعه و زندگی اجتماعی باید از پیش‌دبستانی و دوره دبستان که اساس و پایه تحول است آغاز کنیم که در این راستا، ارتقای توانمندی معلمان، به‌عنوان مجریان اصلی طرح‌ها و برنامه‌های هدفمند دوره ابتدایی، مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه به اجرای طرح شهاب در مدارس اشاره کرد و گفت: طرح شهاب راه درست و علمی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان است که این امر مهم بر عهده معلمان، معاونین آموزشی و مدیران مدارس خواهد بود.
موسوی‎نیا گفت: حذف آزمون‌ها برای ورود به مسیر درست است و رقابت فردی در دوره ابتدایی معنی ندارد و اگر قرار است رقابتی باشد بایستی آن رقابت به‌صورت جمعی باشد نه فردی لذا به‌جای کشف استعداد دانش‌آموزان از طریق آزمون، کشف استعداد فردی آنان از طریق طرح شهاب انجام می‌شود.

انتهای پیام

captcha