طعم حضور همیشگی در مراسم مذهبی با «ای ـ محفل»
کد خبر: 3733944
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹

طعم حضور همیشگی در مراسم مذهبی با «ای ـ محفل»

کانون خبرنگاران نبأ ــ دغدغه کمرنگ شدن مراسم‌ و برنامه‌های مذهبی و عدم اطلاع‌رسانی صحیح به علاقه‌مندان برای شرکت در این محافل ما را بر آن داشت تا با ایده e-mahfel (ای ـ محفل) ضمن اطلاع‌رسانی، ارائه‌دهندگان خدمات این مراسم را نیز به هم مرتبط کرده و کارشان را تسهیل کنیم.

امروز، ششم مردادماه در تقویم ایران به نام روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ثبت شده است. از آنجایی که اسلام، دین سعی و کوشش است و نه خمودگی و بیکاری، تلاش برای کسب روزی در آن از ارزش والایی برخوردار است؛ به‌ویژه اگر در اثر این تلاش فرد بتواند افراد دیگری را نیز صاحب شغل کند تا ضمن برخورداری از عواید مالی از امتیازات معنوی آن که رهایی از بیکاری که منشأ بسیاری مفاسد است، نیز بهره‌مند شود تا از این رهگذر جامعه‌ای اسلامی، سالم و تلاشگر بسازیم. از این رو سراغ رضیه احتشامی که ایده‌ای کارآفرین و همچنین قرآنی ـ مذهبی داشته است، رفتیم تا گفت‌وگویی در این خصوص با وی داشته باشیم.
رضیه احتشامی،‌ کارآفرین فرهنگی ـ مذهبی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ وجود دغدغه کمرنگ شدن مراسم‌ مذهبی و عدم اطلاع‌رسانی صحیح به علاقه‌مندان به این نوع دورهمی‌های فرهنگی ـ مذهبی را در آغاز انگیزه‌ای فردی عنوان و تصریح کرد: این دغدغه ما را بر آن داشت تا با ایده e-mahfel (ای ـ محفل) ضمن اطلاع‌رسانی به شرکت‌کنندگان برای حضور، ارائه‌دهندگان خدمات این مراسم را نیز به هم مرتبط کرده و کارشان را تسهیل کنیم.
وی با ارائه آمار عنوان کرد: مراسم‌هایی که در طول سال و در سطح تهران برگزار می‌شود، در مساجد حدود 30 هزار و در سایر مراکز 22 هزار مراسم است ـ در آینده آمار برنامه‌های مدارس نیز به طرح افزوده می‌شود ـ این محافل نیازمند خدماتی چون مداح، مولودی‌خوان، سخنران و... هستند و مجموعه واحدی وجود ندارد که برگزارکنندگان را به‌هم مرتبط کند. در این ایده که فعالیت آن مبتنی بر حضور در فضای سایبر است، برگزارکنندگان می‌توانند برای خود پروفایل داشته و خدماتی را که ارائه می‌دهند، معرفی کنند. همچنین افراد علاقه‌‌مند می‌توانند با معلوم کردن لوکیشن از مراسمی که در حال برگزاری است، اطلاع کسب کرده و بر حسب علاقه مجلس مورد نظر خود را دنبال کنند.
این فعال فرهنگی درباره ماهیت گروه خود عنوان کرد: اعضای تشکیل‌دهنده گروه ای ـ محفل، از هر قشری هستند؛ هم دانشجو، هم فارغ‌التحصیل کار‌آفرینی یا حافظ قرآن و مهم‌ترین وجه اشتراک این افراد، دغدغه برای پررنگ‌تر شدن مراسم مذهبی و قرآنی در سطح شهر است.
بازگشایی برخی گره‌ها با استقرار در مرکز رشد فناوری قرآنی
وی که ایده او و گروهش اواسط تیرماه 97 به عنوان یکی از سه رویداد برتر در رویداد استارتاپی طلوع برکت قرآنی(در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم) مورد پذیرش واقع شده است،‌ بیان کرد: در سه ماهه اول استقرار در مرکز رشد فناوری قرآنی قرار شده است، سایت و اپلیکیشن به‌صورت کامل رونمایی شود اما به‌جهت اجرایی نشدن کامل ایده، به بحث درآمدزایی هنوز پرداخته نشده است.
احتشامی افزود: این طرح از این جهت در مرکز رشد فناوری قرآنی، ایده‌ای کارآفرین شناخته شده که تیمی قوی برای آمارگیری و دستیابی به اطلاعات را گرد هم آورده‌ و به معرفی خدمات‌دهندگان می‌پردازد؛ همچنین انتظار می‌‌رود که با گسترش طرح، افراد بیشتری دعوت به ‌کار شوند.
وی که فعال اجتماعی و رسانه است، راجع به موانعی که در این طرح با آن روبه‌رو بودند، گفت: ما قبل از استقرار در مرکز رشد، مکانی ثابت برای جلسات خود نداشتیم اما اکنون علاوه بر برخورداری از خدمات مشاوران این مرکز، از خدمات ثبت شرکت با تخفیف و مکانی برای حضور اعضای تیم نیز بهره‌مند هستیم. این طرح همچنین برای آنکه از مرحله ایده خارج شده و به منصه ظهور برسد، نیازمند همدلی، ثبات قدم، تعهد و انسجام افراد گروه است.
احتشامی که دانشجوی سال آخر کارشناسی حقوق است، در پاسخ به این سؤال که آیا مشابه این طرح وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: سایت ایوند(EVAND) که سامانه‌ آنلاین برای تمام کسانی ا‌ست که در حوزه‌ برگزاری رویداد‌های مختلف فعالیت دارند، فعالیتی شبیه به ایده ما را دارد، اما راجع به شرح مراسم مورد نظر انسجامی در اطلاع‌رسانی ندارد؛ درحالی‌که بسیاری از قابلیت‌های ای ـ محفل به‌صورت اپلیکشن روی گوشی تلفن همراه در دسترس بوده و با توجه به لوکیشن افراد اطلاع‌رسانی می‌شود؛ همچنین دامنه فعالیت ای ـ محفل فعلا محدود به شهر تهران است و در آینده گسترش خواهد یافت.
این ایده‌پرداز در پایان با دعوت از همه افراد علاقه‌مند به ثبت اطلاعات مربوط به محافل مذهبی خود در سامانه «ای ـ محفل» اظهار کرد: از هر فردی اعم از مدیریت مساجد تا فعالان مراکز قرآنی درخواست می‌کنم برای همکاری با ما پیش‌قدم شده و با اطلاع‌رسانی از محافلی که برگزار می‌کنند، هرچه بیشتر به موفقیت طرح ای ـ محفل کمک کنند. در این میان برای پیشبرد طرح به فکر جذب حامیان مالی نیز هستیم.

فاطمه صعیدی

انتهای پیام

captcha