مخاطب در «یک خوشه انگور سرخ» به چالش کشیده می‌شود
کد خبر: 3734140
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
دهه کرامت در ساحت هنر و ادبیات/ 8

مخاطب در «یک خوشه انگور سرخ» به چالش کشیده می‌شود

گروه ادب ــ نویسنده اثر برگزیده «یک خوشه انگور سرخ» که به کوشش انتشارات نیستان به چاپ رسیده است،‌ استفاده از راوی اول شخص و به چالش کشیدن مخاطب در این اثر را از ویژگی‌های کتابش برشمرد.

فاطمه سلیمانی، نویسنده «یک خوشه انگور سرخ» که اثرش در جشنواره رضوی عنوان برگزیده را در بخش داستان به خود اختصاص داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره این اثر توضیح داد: این کتاب داستانی درباره امام جواد (ع) است که از لحظه ورود امام به بغداد تا شهادت ایشان را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: راوی داستان همسر امام جواد، ام فضل است که بیشتر اتفاقاتی که در قصر مامون می‌افتاد را از زبان وی می‌شنویم. البته من پیش از این نیز کتاب «به سپیدی یک رویا» را درباره حضرت معصومه (س) نوشته بودم که برگزیده جایزه پروین اعتصامی شد.

سلیمانی در ادامه این مطلب افزود: برای نوشتن داستان امام جواد(ع) مانند داستان حضرت معصومه(س) نیز لازم بود که درباره اطرافیان و نزدیکان حضرت مطالعه کنم. زندگی ایشان بسیار جذاب بود و من را به سمت خود می‌کشاند و بر همین اساس اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کردم. بعد از یک، دو سال تحقیقات خود را در این باره کامل کردم و کتاب را نوشتم.

وی درباره استفاده از منابع تاریخی در نگارش این کتاب عنوان کرد: در این حوزه از منابع بسیاری استفاده کردم که منتهی‌الامال،‌ الارشاد، تاریخ طبری، تاریخ کامل، عیون الاخبار الرضا(ع)،‌ جغرافیای مدینه و ... را می‌توان از این جمله برشمرد.

سلیمانی در این باره که انگیزه ورودش به حوزه داستان دینی با وجود فقر و حساسیتی که در این باره وجود دارد، گفت: من علاقه بسیاری به تاریخ اسلام دارم که هر چه در این باره کتاب می‌خوانم بیشتر علاقه‌مند می‌شوم و علاقه وافری به این حوزه دارم و داستان از موضوعات مورد علاقه من است.

وی در پاسخ به اینکه برای نوشتن داستان از چه شیوه‌ای برای جذب مخاطب بهره گرفته است، اظهار کرد: در داستان دینی نمی‌توان چندان از تخیل استفاده کرد، ولی می‌توان از برخی شخصیت‌ها استفاده و داستان فرعی خلق کرد که به اصل داستان و تاریخ لطمه نخورد.

این نویسنده با اشاره به اینکه گاه حدس و گمان‌هایی در تاریخ مطرح می‌شود که می‌توان به صورت داستان آن را در کتاب افزود، ادامه داد: برای مثال اغلب در داستان‌های دینی از دانای کل استفاده می‌شود که حتی یک دیالوگ هم نمی‌توان به اثر افزود. من در این کتاب تلاش کردم که از راوی اول شخص استفاده کنم. در کتاب «به سپیدی یک رویا» هم از کنیز حضرت معصومه(س) به‌عنوان راوی اول شخص استفاده کردم که از فاصله نزدیکتر بتوان زندگی امام را مورد بررسی قرار داد.

سلیمانی در این باره که اثرش چه ویژگی خاصی داشته است که به عنوان برگزیده انتخاب شد، گفت: ما همیشه از این موضوع صحبت می‌کنیم که چرا همسر امام، ایشان را به شهادت رساند. در این کتاب سعی کردم مخاطب را به چالش بکشم و وی را به جای همسر امام قرار دهم که در چنین شرایطی باید چه می‌کرد؟

وی اظهار کرد: این روند مانند آن است که افراد می‌گویند اگر در زمان امام حسین(ع) زنده بودم،‌ حتما به ایشان کمک می‌کردم،‌ ولی حتی حاضر نیستند به پیاده‌روی اربعین بروند. شاید به این دلیل که این اثر مخاطب را به چالش کشیده بود نسبت به دیگر آثار خاص‌تر بود.

انتهای پیام

captcha