«پنجشنبه فیروزه‌ای»؛ رمانی به دور از کلیشه با محوریت امام رضا(ع)
کد خبر: 3733204
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
ساحت هنر و ادبیات در دهه کرامت/6

«پنجشنبه فیروزه‌ای»؛ رمانی به دور از کلیشه با محوریت امام رضا(ع)

گروه ادب ــ نویسنده کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» که رویکردی عاشقانه و با محوریت امام رضا (ع) دارد،‌ عنوان کرد: سعی کردم در این اثر نگاه نخ‌نما شده و کلیشه‌ای که در دیگر آثار وجود دارد را نداشته باشم.

سارا عرفانی،‌ نویسنده «پنجشنبه فیروزه‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره نگارش این اثر که با محوریت امام رضا (ع) نوشته شده است عنوان کرد: پیش از این دوست داشتم داستانی درباره ائمه معصومین (ع) بنویسم ولی این فضا برایم فراهم نشده بود. در همین راستا از آستان قدس رضوی این پیشنهاد را دریافت کردم که درباره فضای زیارت و حرم رضوی به نگارش اثر بپردازم.

وی افزود: جرقه‌ای در ذهنم زده شد و تصمیم به نگارش اثری در این باره گرفتم؛ البته پس از این پیشنهاد دیگر حمایتی از آستان قدس ادامه نیافت. سعی کردم اثری را برای مخاطب جوان بنویسم که جذابیت داشته باشد و هر آنچه را که داشتم در قالب این کتاب درآورم.

عرفانی درباره رویکردی که به منظور جذابیت این اثر به کار گرفته است عنوان کرد: نگاه‌های مختلفی را در این باره بررسی کردم و به دنبال قالب و طرحی بودم که بتواند مخاطب را به سمت داستان جذب کند و در همین راستا به ماجرایی رسیدم که در این کتاب نقل شده است.

وی در ادامه این مطلب گفت: اغلب ما داستانی را که در این اثر نقل شده است از سر گذرانده‌ایم و همان طور که سعی داشتیم خط قرمز‌ها را رد نکنیم،‌ موضوعاتی برای ما پیش آمد. سعی کردم دغدغه‌های خود را در این داستان بیاورم که دختر و پسر در عین اینکه می‌توانند پیش از ازدواج از عشق بهره‌مند باشند،‌ ولی ارتباطی نداشته باشند و این رویکرد برای برخی افراد جالب بود که دختر و پسر قرارهایی می‌گذاشتند،‌ ولی رابطه خود را زخمی نمی‌کردند.

عرفانی اظهار کرد: این کتاب شامل داستان معاصر است و من طرحی کلی را برای آن دیدم. مطالعه خاصی برای نگارش این اثر نکردم و به آنچه در اطرافم دیده بودم اکتفا کردم.

وی در این باره که ما در خلق رمان دینی با کمبود اثر مواجه هستیم و اینکه چرا وی به این حوزه ورود پیدا کرده است و چه آسیبی را بر سر راه می‌بیند گفت: متاسفانه این موضوع که گفته شد صحت دارد و با کمبود اثر در این حوزه روبرو هستیم. رمان دینی باید در بطن زندگی پیاده شود و نکاتی را از دین در زندگی جاری کند.

عرفانی توضیح داد: وقتی به آثاری که در این حوزه است نگاه کردم متوجه شدم که بسیاری از آنها شعاری هستند یا در قالب مسائل دینی گفته شده‌اند و رویکرد فرمالیته و ضعیف دارند. معمولاً در ولادت‌ها و شهادت ائمه اطهار داستان درباره شخصی نقل می‌شود که برای شفا به بارگاه امام می‌رود  و این گونه‌ سوژه‌ها به نظر من نخ‌نما شده و کلیشه‌ای هستند.

وی با تاکید بر اینکه خیلی در موضوع ائمه دقیق نشده‌ایم،‌ افزود: متاسفانه امام را با حاجت گرفت و شفا دادن شناخته‌ایم. متاسفانه این رویکرد در فضای ادبیات داستانی و فیلم دیده می‌شود که افرادی برای گرفتن حاجت می‌آیند و اگر حاجت‌شان برآورده نشود،‌ گویی در حق آنان ظلم شده است. من سعی کردم عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنم و از کلیشه به دور باشم. همچنین تلاشم بر این بود که درگیری ذهنی برای مخاطب ایجاد کنم و با طرح سوالات مختلف،‌ این گروه را به چالش بکشم و در عین حال تمام پاسخ‌ها را خودم ندهم.

انتهای پیام

captcha