ورود ۲۴ حلقه چاه جدید آب شرب برای جلوگیری از تنش آبی در خراسان‌شمالی
کد خبر: 3736022
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

ورود ۲۴ حلقه چاه جدید آب شرب برای جلوگیری از تنش آبی در خراسان‌شمالی

گروه اجتماعی - مدیرعامل شرکت آبفای خراسان‌شمالی گفت: ۲۴ حلقه چاه جدید برای جلوگیری از تنش آبی در سال جاری وارد مدار می‌شود که در حال حاضر ۱۱ حلقه چاه حفر شده و ۱۳ حلقه نیز به تدریج حفاری خواهد شد.

ورود 24 حلقه چاه جدید آب شرب برای جلوگیری از تنش آبی در خراسان‌شمالی

به گزارش ایکنا از خراسان‌ شمالی، به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفای استان، غلامحسین ساقی، مدیرعامل شرکت آبفای خراسان‌شمالی افزود: درحال حاضر شرکت آبفای استان با بحران کم آبی و بی آبی مواجه شده و همه شهروندان از این بحران مطلع هستند و باید تلاش کنند با این جریان همسو و سازگار شوند.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان حول سه محور اقدامات قبل از بحران، زمان بحران و پس از بحران را انجام می دهد تا در زمانی که بحران رخ داد کمترین تبعات را داشته باشد.
وی محور مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب، تداوم خدمات رسانی و اقدامات فرهنگی را از اقدامات قبل از بحران عنوان، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان حول محور مدیریت تقاضا و مصرف آب طی سال گذشته و چهار ماه ابتدای سال جاری 188 انشعاب غیرمجاز آب را شناسایی و 26 کیلومتر از شبکه توزیع آب شرب شهری را اصلاح و بازسازی و 24.200 متر از خطوط فرسوده را برچیده است.
وی افزود: نوسازی 1815 فقره انشعاب فرسوده، نشت یابی 300 کیلومتر از شبکه های آبرسانی و رفع نشتی، مدیریت فشار آب با نصب هفت شیر فشار شکن در بجنورد، جداسازی 91 فقره انشعاب فضای سبز از آب شرب شهری در استان، توزیع شیرهای کاهنده مصرف آب بین شهروندان به صورت رایگان با اعتبار حدود 180 میلیون تومان از دیگر اقدامات در راستای مدیریت تقاضا و مصرف آب بوده است.
ساقی افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب را یکی دیگر از محورهای اقدامات قبل از بحران برشمرد،گفت: در همین راستا آب شرب شهروندان از 88 حلقه چاه در مدار بهره برداری و سه سد شیرین دره در بجنورد، سد بارزو در شیروان و سد بیدوار در اسفراین تامین می شود که متاسفانه در حال حاضر سد بارزو در شیروان کاملا خشک شده و سد بیدواز در اسفراین نیز وضعیت خوبی ندارد.
وی عنوان کرد: بهسازی و احیای شش حلقه چاه نیز انجام شده که با احیای این چاهها 80 لیتر بر ثانیه به دبی چاههای استان افزوده می شود.
وی افزایش مخزن ذخیره آب استان به میزان 37 هزار و 500 مترمکعب طی سال 96 و 97 ، راه اندازی یک ایستگاه پمپاژ و بانک اطلاعاتی ظرفیت های تامین چاههای آب در مناطق نزدیک چاهها و خطوط انتقال آب را از دیگر اقدامات دراین زمینه عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی تداوم خدمات رسانی را سومین محور اقدامات قبل از بحران برشمرد و اظهار کرد: دستگاه بسته بندی آب با ظرفیت 500 بسته پنج لیتری در هر ساعت، تهیه 55 تانکر ثابت هزار لیتری ، تانکرهای 16 هزار لیتری سیار و آبخورهای سیار از اقدامات انجام شده حول این محور است.
ساقی به فرهنگ سازی مصرف بهینه آب به عنوان آخرین محور قبل از بحران اشاره کرد، افزود: آموزش فراگیر نخستین واژه آب با 15 هزار نفر ساعت برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی طی دوماه ، آموزش همیاران آب با 5 هزار نفر ساعت به دانش آموزان پایه متوسط ، امضای تفاهم نامه با بسیج ادارات ، پایش و بررسی میزان مصرف آب در ادارات و رفع نواقص و امضای تفاهم نامه با شرکت شهرک های صنعتی استان از اقدامات انجام شده در این زمینه می باشد.
وی تعمیرات و رفع حوادث آب و تدوام آبرسانی توسط تیم واکنش سریع، فعالیت گروه های حامی آب برای ارشاد و راهنمایی در شهرهای دارای تنش آبی، بالابردن ظرفیت برداشت آب از منابع تامین آب، استفاده از تابلوهای کنترل دور برای افزایش ظرفیت برداشت، کاهش فشار شبکه و در آخرین روش زوم بندی شبکه را از اقدامات زمان بحران عنوان کرد.
ساقی با اشاره به اینکه اقدامات پس از بحران بیشتر شامل مقوله بحران های طبیعی مانند سیل و زلزله می شود، خاطر نشان کرد: اقدامات پس از بحران ، شناسایی و تمرکز بر رفع نقاط پرخطر و آسیب پذیر شبکه و تاسیسات است که باید در کمترین زمان ممکن رفع آسیب شود و پیگیری مصوبات حین بحران نیز یکی دیگر از اقدامات پس از بحران است.

captcha