به گزارش ایکنا از لرستان، واژه «اتقوا الله» حدود 85 بار در قرآنکریم ذکر شده است، این در حالیاست که یکیاز ارکان مهم حفظ دیانت پرهیز از فتنههای شیطان تست و در آیه 27 سوره اعراف در این رابطه میخوانیم: «يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ..: اى فرزندان آدم زنهار تا شيطان شما را به فتنه نيندازد چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند».
در قرآنکریم به سه ویژگی قرآنی شیطان اشاره شده است؛ نخست اینکه شیطان فوق تخصص نیازشناسی است. حضرت آدم(ع) را گفت برای جاودانه شدن از این درخت بخورید، در سورههای مبارکه اعراف و طه نیز این مورد تصریح شده که شیطان نیاز را درست تشخیص میدهد، اما آدرس را قلابی به ما نشان میدهد.
یکیاز مهمترین عوامل سقوط انسان، شیطان است که در قرآن شریف او را دشمن سرسخت آدمی و همراهی با او را موجب سقوط و موجب خسران دنیا و آخرت برمیشمرد دشمنی او نیز بیجاست.
خداوند متعال در آیه 64 سوره مبارکه اسرا با این مضمون «وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا» فرموده است: «و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريک كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده و شيطان جز فريب به آنها وعده نمیدهد» بنابر تفاسیری که از این ایه شده است قدرت ابلیس محدود است، تبلیغات فاسد در انحراف مردم نقش دارد، تهاجم و تبلیغات فرهنگی دشمن، مقدم بر تهاجمات نظامی است، شرکت ابلیس در مال و فرزندان انسان از آغاز آن شروع میشود و تا لقمه حرام و مشتبه و زنا ادامه مییابد، بستر نفوذ شیطان، آرزوهای انسان است که با وعدههای خیالی شیطان تقویت میشود.شیطان علاوهبر فریب گناه را نیز توجیه میکند، وعده دروغ شفاعت میدهد و توبه را به تاخیر میاندازد.
شیطان بهواسطه رذائل خودش سقوط کرد
شیطان بهواسطه رذائل خودش سقوط کرد.ولی سقوط خود را ناشی از وجود حضرت آدم(ع) دانست به همین جهت با او و اولاد او به دشمنی پرداخت و تا قیامت درصدد سقوط آنان است شیطان از هر راهی که بتواند آدمیان را فریب داده و منجر به سقوط آنان میشود.گاهی با غفلت از آخرت، گاهی با دنیاپرستی، گاه از راه گناه و گاهی نیز از راه عبادت، بندگان خدا را میفریبد.مثلاً عبادتهای خرافی را تحمیل میکند و نیکو جلوه میدهد، یا واجبات را کمرنگ و مستحبات را پُررنگ جلوه میدهد و مردم را هنگام انجام فرائض واجبات، به انجام اعمال استحبابی تشویق مینماید و بدتر اینکه در اثر مکر شیطان، ریا و تظاهردر اعمال مردم زیاد میشود.
قرآنکریم با چندین تاکید میفرماید که: شیطان با همه زرنگی و بدجنسیاش، قدرت انحراف کسیکه زیر پرچم خداوند باشد را ندارد.پس چه کسی را منحرف میکند؟ آنکه زیر پرچم شیطان است و از او حرفشنوی دارد.
آدمی برای دفاع از خود در مقابل تهاجمات ابلیس و یارانش، باید به دستورات راهنمایان دین توجه کافی نماید، کمااینکه در احادیثی که از ائمهاطهار(ع) در دست است تعدادی از راههای دفاع در مقابل شیطان ذکر شده است.
امام صادق(ع) فرموده است: «ابلیس گفته که پنج دسته را نمیتوانم بفریبم و بقیه مردم در قبضه من هستند و این پنج دسته شامل کسی است که با نیت صادق به خدا پناه برده و بر او در همه امور توکل کند، کسیکه شبانهروز به تسبیح خدا مشغول باشد، کسیکه آنچه برای خود میخواهد برای برادر مؤمنش نیز بخواهد، کسیکه در مصیبت بیتابی ننماید و کسیکه به روزی الهی راضی باشد».
نبی مکرم اسلام فرموده است: «شیطان دو نوع است که شیطان جنی با ذکر لاحول و لاقوة الا بالله دور میشود و شیطان انسی که با صلوات بر من دور میگردد». کسیکه سوره اعراف را بخواند، خداوند سبحان بین او و ابلیس مانعی قرار داده و از او او محافظت میکند.
امام صادق(ع) فرموده است: «کسیکه شراب بخورد، فرزند و برادر و چشم و گوش و دست و پایش همه ابلیس میشوند و او را به هر شری میکشانند و از هر خیری دور میکنند».
از سخنان رسول خدا(ص) است که فرمود: «سه دسته از شیطان ایمن هستند: کسیکه شبانهروز به یاد خداست.کسیکه در نیمههای شب طلب آمرزش میکند.کسیکه از ترس خدا گریه میکند» رسول خدا(ص) فرمود: «هرکه در گوش راست کودکش اذان و در گوش چپش اقامه گوید او را از شیطان حفظ کرده است».
شیطان و نسل انسان
شیطان ابتدا با تبلیغات، انگیزه توحیدی انسان را میگیرد، سپس با تسلیحات و لشکریانش بر او هجوم میآورد.ابلیس، هم خود مایه گمراهی است و هم نیروهای او کمااینکه شیوه شیطان، در کمین نشستن و جلب و ربودن است.
شرکت ابلیس در مال و فرزند انسان، از آغاز شروع میشود و تا لقمه حرام و متشبه و زنا ادامه مییابد.هر آزادی و اختیاری نشان لطف الهی نیست، گاهی قدرت مانور، نوعی قهر الهی است. بستر نفوذ شیطان، آرزوهای انسان است که با وعدههای خیالی شیطان تقویت میشود.
ارتباط جنسی، یکیاز خصوصیترین روابط بشری است و معمولاً انسانها دوست ندارند کسی در این لحظات، آنها را مشاهده کند و مشاهده فردی دیگر حتی کودک خردسال، حیا و عفت را از بین میبرد؛ بنابراین، این ارتباط باید در مکانی صورت گیرد که کسی قادر به دیدن آنها نباشد.نبی مکرم اسلام میفرماید: «هنگامیکه قصد همبستری با همسرتان دارید.در جایی انجام دهید که مستور باشید؛ چراکه اگر اینگونه نباشد، ملائکه شرم میکنند و از آنجا خارج میشوند و شیاطین وارد میشوند و اگر فرزندی میان شما باشد، برای شیطان، شریکی پیدا شده است».
ابلیس برای فریب انسان از یک راه وارد نمیشود، بلکه با تبلیغات، وعدهها، آرزوها، وسوسهها، همراهی و مشارکت، پیاده و سواره، انسان را محاصره میکند و در این میان عدهای همراه او میشوند.
در روایات میخوانیم: کسیکه باکی ندارد که چه میگوید و یا درباره او چه گفته میشود و دست به هر کاری میزند و علناً گناه یا غیبت میکند، شریک شیطان است و همچنین لقمه حرام، حرامخواری، زنا و به وجود آوردن نسلی فاسد و منحرف از موارد شریک شدن شیطان است و کسیکه اهلبیت پیامبر(ص) را دشمن بدارد، شیطان در نسل او شریک شده است.
باید توجه داشت نطفه برآیند غذاهایی است که پدر و مادر مصرف میکنند؛ بنابراین بسیار بدیهی خواهد بود که درآمدهای حرام بر نسل انسان تاثیر منفی بگذارد امام صادق(ع) در این رابطه فرموده است: «اثر درآمد حرام در فرزندان آدمی آشکار است» لذا اگر درآمد خانواده از راههای نامشروع تامین شود راه بر دخالت شیطان در تشکیل نطفه باز میشود: براساس روایات، شراکت شیطان در فرزندان آدمی وقتی محقق میشود که نطفه آنها از مال حرام منعقد شده باشد».
از امام محمدباقر(ع) در مورد چگونگی شراکت شیطان در آیه «وشارکهم فی الاموال و الاولاد ...؛ و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی ...» پرسیده شد؛ فرمود: «آنچه از مال حرام باشد شیطان در آن شریک است ... وقتی که شخص با همسر خویش نزدیکی میکند شیطان با او همراهی میکند و اگرمال از حرام باشد، قسمتی از فرزند از نطفه شیطان و قسمتی، از نطفه شخص خواهد بود.
بدیهی است که نطفهای که با مشارکت شیطان منعقد شود؛ فرزندی به بار خواهد نشاند که گرایشش به گناه، بیشتر و تربیت او سختتر است و راه رسیدن او به مدارج عالیه اخلاقی طولانیتر خواهد بود.این تاثیر تا حدی است که در بزرگسالی نیز نشانههایی آشکار در رفتار و کردار اینگونه افراد دیده میشود.
امام صادق(ع) در این رابطه میفرمایند: «کسیکه پروایی ندارد که چه بگوید یا چه دربارهاش بگویند، شراکت شیطان است؛ و کسیکه غیبت برادر مومنش را بکند بدون آنکه بین آنها نفرتی وجود داشته باشد، شراکت شیطان است و کسیکه دلباخته محبت حرام و شهوت زنا است، شراکت شیطان است کمااینکه ازجمله موقعیتهایی که برای پیشگیری از انحرافات فرزند، بدان توصیه شده، دعا کردن قبل از آمیزش، به انگیزه بچهدار شدن است.
نگاهی به احادیث و روایات درباره مشارکت شیطان
در تفسیر العیاشی به نقل از محمد باقر و یا امام صادق(ع) آمده است: «همتای شیطان فرزندی است که از مال حرام به وجود آید که در واقع از مشارکت شیطان، متولد شده است.اگر مال، حرام باشد، شیطان، همراه مرد خواهد بود تا اینکه آمیزش کند و نطفهاش با نطفه مرد میآمیزد« و فرمود: «هر دو نطفه با هم آمیخته هستند» و فرمود: «گاهی فرزند از یک نطفه آفریده میشود و گاهی از هر دو با هم».
در تفسیر العیاشی آمده است: زیدبن معاویه یکیدیگر از شیطانزادهها که از خونریزی بسیار لذت میبرد و خون هزاران انسان پاک و بیگناه را بر زمین ریخت و بهترین افراد این عالم(حسین، فرزندان، برادران و یاران آن حضرت) را به کشتن داد و برای ارتکاب این عمل ننگین افتخار هم میکرد، یزید پسر معاویه پسر ابوسفیان(که نفرین و عذاب خدا بر او و بر پدر و اجدادش باد) بود که به قول امام حسین(ع) او از اولاد شیطان بوده است.
از اینعباس در این باره چنین نقل شده است که: «روزی امام حسنمجتبی(ع) با یزید پسر معاویه نشسته بودند و خرما میخوردند.یزید پلید رو به سوی امام نمود و عرض کرد: ای حسین بن علی! من از وجود تو خوشم نمیآید و تو را بسیار دشمن دارم.آن حضرت فرمود: پس در اینصورت بدان که شیطان ملعون با پدرت در نطفه تو شرکت کرده است و تو از هر دوی آنها بهوجود آمدهای! این دشمنی و کینه را از شیطان به ارث بردهای.از این بالاتر، بدان که شیطان با حرب جد بزرگ تو از آن زاده شده است.از این جهت بود که جد تو با جدم رسولالله دشمن بود و تو هم الان با من دشمنی».
هشدار ائمه معصوم(ع) درباره حیلههای شیطان و مشارکتش در اموال و جانهای مردم
در مکارم الاخلاق طبرسی نیز آمده است: ابوربیع شامی میگوید: شبی نزد امام صادق(ع) بودم که امام، از حیلههای شیطان و مشارکتش در اموال و جانهای مردم گفت و آنرا امری خطر نام شمرد تا حدیکه از آن، وحشت کردم.پس گفتم جانم به قربانت! راه نجات از آن چیست و چه باید کرد؟ امام فرمود: «هنگامیکه قصد آمیزش داری، این دعا را بخوان: «به نام خداوند بخشنده مهربان؛ خداییکه جز او نیست.هم او که آسمان و زمین را آفرید.خداوندا! اگر مقدر کردی که در این شب، فرزندی به من عطا کنی، پس برای شیطان، در او سهمی و بهرهای و مشارکتی قرار نده و او را بندهای صالح و پاکیزه گردان و همینطور نسل او را صالح و بهدور از انحراف قرار بده».
ابوبصیر گوید: «امام صادق(ع) از من پرسید: ای ابومحمد! هنگامیکه یکیاز شما شیعه ـ در شب زفاف ـ همسرش نزد او میآید چه میگوید؟ گفتم جانم فدای شما باد! مگر میتواند چیزی بگوید.حضرت فرمود: آیا به تو یاد ندهم چیزی را که در آن زمان بگویی؟ گفتم: آری.حضرت فرمود: میگویی با سخنان خدا آمیزش با او را برای خویش حلال کردم و در امان الهی گرفتم خدایا اگر در رحم این زن برایم فرزندی مقدر کردهای او را نیکوکار و پارسا قرار بده و او را مسلمان و سالم بدار و در او برای شیطان سهم قرار نده.پرسیدم: چگونه این مشخص میشود که شیطان در فرزند شرکت میجوید؟ حضرت فرمود: مگر قرآن نخواندهای؟ آنگاه حضرت خود تلاوت فرمود: «وای شیطان) در ثروت و فرزندانشان شرکت جو: سپس امام فرمود: بیتریدی شیطان به هنگام آمیزش میآید و همانند مرد در برابر زن مینشیند و همانطور که مرد حرف میزند او نیز حرف میزند او نیز حرف میزند و چون او آمیزش میکند.پرسیدم: با چه نشانهای مشارکت شیطان در فرزند دانسته میشود؟ حضرت فرمود: با دوستی و دشمنی ما، هر کس که ما را دوست بدارد نطفه پدرش خواهد بود و هر کس که ما را دشمن بدارد نطفه شیطان است».
ابوبصیر گوید: «امام صادق(ع) به من فرمود: ای ابومحمد! به هنگام آمیزش با همسرت چه میگویی؟ گفتم: فدایت شوم! مگر میتوانم چیزی بگویم؟ حضرت فرمود: آری بگو خدایا با سخنان و گفته تو آمیزش با او را برای خود حلال کردم و در امان تو او را گرفتم پس اگر در رحم او فرزندی مقرر کردهای او را پارسا و پاکیزه قرار بده و برای شیطان در او سهم و بهرهای قرار مده.ابوبصیر گوید: پرسیدم: فدایت شوم! مگر شیطان در فرزند بهرهای دارد؟ حضرت فرمود: بلی، مگر نشنیدهای فرموده خدا را در قرآن که: «(وای شیطان) در ثروت و فرزندانششان شرکت جوی».(بروجردی، آقاحسین، منابع فقه شیعه(ترجمه جامع احادیث الشیعه)ج 25، ص 419)
ذکر نام و یاد خدا در هنگام آمیزش
امام صادق(ع) فرموده است: «امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «هر کس از شما که میخواهد آمیزش کند بگوید: با نام خدا و با خدا، خدایا شیطان را از من دور ساز و شیطان را از فرزندی که به من میدهی دور ساز.حضرت افزود: پس از این دعا اگر خداوند به آن زن و شوهر فرزندی دهد شیطان نمیتواند هرگز به او آسیبی برساند».
در روایت وصیت پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) آمده است: «ای علی چون با همسرت آمیزش میکنی بگو: خدایا شیطان را از من دور بدار و شیطان را از آنچه روزیم کردهای دور ساز پس از این دعا اگر فرزندی برایتان بش.د شیطان به او آسیبی نمیرساند».
عبدالرحمن بن کثیر گوید: «در محضر امام صادق(ع) نشسته بودم، حضرت درباره مشارکت شیطان ـ به هنگام بسته شدن نطفه « سخنگفت و از سختی و دشواری آن یاد کرد بهگونهای که مرا به هراس انداخت گفتم: جانم به فدایت، راه فرار از آن چیست؟ حضرت فرمود: هرگاه که خواستی آمیزش کنی بگو: به نام خداوند بخشنده مهربان، همان که جز او خدایی نیست او پدید آورنده آسمانها و زمین است.خدایا! اگر در این شب از نسل من جانشینی مقرر کردهای برای شیطان در آن سهم، نصیب و بهرهای قرار مده و او را با ایمان و اخلاص و پاک شده از شیطان و پلیدی او قرار بده بلند است ستایش تو».
امام صادق(ع) درباره مردی که میخواهد با همسرش آمیزش کند و میترسد که شیطان با او مشارکت کند فرمود: «آن مرد بسمالله بگوید و از شیطان به خدا پناه برد».سلیمان بن خالد گوید: «به امام صادق(ع) گفتم چیست فرموده خدا: «وبا ثروت و فرزندانشان شرکت جوی» حضرت فرمود: در اینباره گفتهای را بگو: اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم؛ پناه میبرم به خدای شنوا و آگاه از شر شیطان رانده شده».
امام صادق(ع) فرمود: «هر زمان که کسی از شما با همسرش آمیزش میکند خدا را یاد کند چون کسیکه به هنگام آمیزش خدا را یاد نکند و فرزندی از وی شود آن فرزند با شراکت شیطان خواهد بود و این با دوستی و دشمنی ما مشخص میشود».امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «چون کسی از شما میخواهد با همسرش آمیزش کند باید بگوید: خدایا! با دستور تو این زن را بر خویش حلال کردم و با امان تو آنرا پذیرفتم پس اگر از این زن فرزندی نصیبم میکنی او را پسر و سالم قرار ده و برای شیطان در آن فرزند بهره و شراکتی قرار مده».
امام جعفرصادق(ع) فرمود: «زمانیکه مرد میخواهد با همسرش آمیزش کند نام خدا را ببرد و به هر اندازه که میتواند او را بخواند و بگوید: خدایا اگر امروز جانشینی از من مقرر کردهای او را برای خودت خالص ساز و برای شیطان در آن شراکت، بهره و سهمی قرار مده و او را پاک قرار ده و در آفرینش او کاستی و فزونی قرار مده و او را بهسوی بهترین عاقبت قرار ده».
چون تصمیم اجماع میگیری بگو: «خداوندا! فرزندی روزیم ساز و او را پاک و باتقوا که در خلقتش فزونی و کاستی نباشد قرار بده و عاقبت او را رو به خوبی قرار ده» کمااینکه در روایت بیست و ششم از باب یازدهم از بابهای وضو فرموده امام معصوم(ع) که «اگر خورد یا نوشید یا پوشید و هر کاری که کرد، برای او شایسته است که بر آن کار نام خدا را ببرد پس اگر نکرد شیطان در آن کار شراکت خواهد داشت».(بروجردی، آقاحسین، منابع فقیه شیعه، ترجمه جامع احادیث شیعه، ج 25، صص 418 تا 421)
شریک بودن شیطان در اولاد در شرایط خاص بهوقوع میپیوندد
مهرداد ویسکرمی، مفسر قرآنکریم در گفتوگو با ایکنا، در رابطه با فرازی از آیه ۶۴ سوره اسرا با مضمون «وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ »به شرایط شریک شدن شیطان در اولاد انسان اشاره کرد و گفت: شیطان از صنف جن بهشمار میرود حال آنکه جن نیز مادی است.
وی با اشاره به اینکه شیطان سوگند خورده تا انسانها را به گمراهی بکشاند و مانع رسیدن آنان به سعادت شود، اظهارکرد: شیطان در حالت عادی جز وسوسه کردن قدرتی ندارد مگر آنکه کسی از روی اختیار، خودش را دست شیطان بدهد تا شیطان بتواند در کارش تصرف کند.
ویسکرمی با بیان این مطلب که اگر کسی از روی اختیار خود را دست شیطان بدهد، شیطان حتی میتواند اختیار بدنش را نیز در دست بگیرد، افزود: بهعنوان مثال شیطانپرستان که تمام اختیار خود را به دست شیطان دادهاند لذا شیطان آرام آرام میتواند در تمام کارهای آنان تصرف و حتی اختیار بدنشان را نیز بر عهده بگیرد.
این مفسر قرآنکریم با بیان اینکه شریک شدن شیطان در اولاد انسان در حالت عادی اتفاق نمیافتد، اضافه کرد: این امر زمانی رخ میدهد که انسانی از روی اختیار خود را به دست شیطان بسپارد.
وی با اشاره به اینکه شیطان در بدن ایوب پیامبر تصرف کرد، شیطان با تصرف در بدن ایوب، جسم وی را مریض و بستگانش را نیز کشت، گفت: شریک بودن شیطان در اولاد و بدن در شرایط عادی رخ نمیدهد بلکه در شرایط خاص بهوقوع میپیوندد این در حالیاست که روزی امام حسن(ع) و یزیدبنمعاویه نشسته بودند و خرما میخوردند.یزید به امام حسن(ع) گفت از آن روز که به وجود آمدهام، تو را دشمن میدارم و امام حسن(ع) فرمود: بدان ای یزید! شیطان در آمیزش پدر تو شریک شد، و هر دو نطفه به هم آمیختند، و در وجود تو، دشمنی مرا نهادند؛ زیرا خدای متعال، خطاب به شیطان میفرماید: «در مالها و فرزندانشان شرکت جو».
انتهای پیام