افزایش قدرت تحلیل دانش‌آموزان با نهج‌البلاغه پژوهی
کد خبر: 3737186
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

افزایش قدرت تحلیل دانش‌آموزان با نهج‌البلاغه پژوهی

گروه شهرستان‌ها ــ یک پژوهشگر علوم قرآن و حدیث گفت: دانش‌آموزان کاشمری با هدف افزایش قدرت درک و تحلیل مباحث سیاسی، علمی و اجتماعی طرح نهج‌البلاغه پژوهی را اجرا می‌کنند.

افزایش قدرت تحلیل دانش‌آموزان با نهج‌البلاغه پژوهیحامد ناصری، پژوهشگر قرآن و حدیث و مجری طرح نهج‌البلاغه پژوهی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی عنوان کرد: دانش‌آموزان برتر حوزه‌های مختلف علمی شهر کاشمر از ابتدای تابستان به اجرای یک دوره بلند مدت سیر مطالعاتی نهج‌البلاغه با هدف افزایش قدرت درک و تحلیل پرداخته‌اند.

وی گفت: در گام اول این طرح آشنایی با نهج‌البلاغه و کلام حضرت علی(ع) مدنظر است و از این رو مطالعه موضوعی متن و ترجمه نهج‌البلاغه در دستور کار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و حتی اشارات متناسب با موضوع در یادداشت برداری دانش‌آموزان لحاظ می‌شود.

تربیت حافظ و مبلغ نهج‌البلاغه در چشم‌انداز
ناصری افزود: این طرح علمی پژوهشی با محوریت فعالیت در مسجد سیدالشهدا(ع) شهر کاشمر به انجام می‌رسد و زمینه تربیت مبلغان و حافظان جوان نهج‌البلاغه را از بین نوجوانان 16 تا 18 ساله که جامعه هدف در این طرح هستند، فراهم خواهد شد.

مجری طرح نهج‌البلاغه پژوهی در کاشمر ادامه داد: با توجه به نیاز سنی نوجوانان، در گام اول نهج‌البلاغه پژوهی روی موضوع «دوست و همراه» در کلام علوی متمرکز شده‌ایم و دانش‌آموزان در ضمن مطالعات فردی و گروهی به بحث و تبادل نظر در این موضوع می‌پردازند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان پس از اتمام یادداشت برداری به بحث گروهی می‌پردازند، اظهار کرد: نشست‌های پژوهشی صبح و عصر در مسجد به انجام می‌رسد و پس از انجام هر سه جلسه گروهی با دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه یک جلسه بررسی شبهات و اشکالات برگزار خواهد شد و نتیجه‌گیری نهایی به صورت مکتوب تدوین می‌شود.

تدوین و انتشار آثار پژوهشی پس از اتمام برنامه مطالعاتی
ناصری بیان کرد: نهج‌البلاغه پژوهی دانش‌آموزان در سال تحصیلی نیز به صورت جلسات هر دو هفته یک بار انجام خواهد شد و آثار حاصل از آن سیر مطالعاتی و پژوهشی به صورت کتاب و یا مقاله علمی به چاپ خواهد رسید و ما امیدواریم که شاهد رونمایی اولین اثر در سه ماه آینده باشیم.

وی گفت: گام اول این طرح فقط با تعدادی از دانش‌آموزان علمی پژوهشی شهرستان کاشمر آغاز شده و این افراد در مراحل بعدی به عنوان سرگروه‌های شاخص در نهج‌البلاغه پژوهی فعالیت و سیر مطالعاتی را با سایر دوستان خود ادامه می‌دهند.

این پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث با اشاره به نتایج مطلوب مطالعه و نظارت تطبیق اظهار کرد: آیات قرآن نیز در کنار سایر موارد مطالعه تطبیقی به عنوان رکن اصلی نهج‌البلاغه پژوهی دانش‌آموزان نوجوان مورد نظر قرار می‌گیرد.

عمل به نهج‌البلاغه با نگرش تفسیری 
ناصری اضافه کرد: برای کار در حوزه نهج‌البلاغه نباید شعاری رفتار کرد. البته شعار خوب است اما یک کار اثرگذار صرفا نباید گفته شود بلکه به عمل محتوایی نیز نیازمند است. عمل محتوایی در حوزه نهج‌البلاغه نه فقط با خواندن یک نامه و خطبه بلکه با حرکت به سمت تشخیص جامع و تفسیر این کلام گهربار میسر خواهد بود.

وی با انتقادی نسبت به جوامع مختلف قرآنی گفت: نهج‌البلاغه در محافل، جلسات و نشست‌های قرآنی به خوبی مورد توجه نبوده و و این مساله به نوعی موجب محجور شدن نه البلاغه را موجب شده است چراکه نیاز جامعه به ویژه نوجوانان آشنایی با محتوای کلام حضرت علی(ع) است.

ناصری گفت: البته اهرم‌های تشویقی برای گرایش هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان به سوی مطالعه و تحقیق در نهج‌البلاغه کم است و متولیان با یک برنامه‌ریزی و نگاه دقیق‌تر باید زمینه بهره‌برداری از این معدن علم را فراهم سازند.

انتهای پیام

captcha