تمرکز صدقات می‌تواند جریان صحیح ایجاد کند/ پوشش 1342 خانواده توسط خیریه چهارده معصوم اهواز
کد خبر: 3738567
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

تمرکز صدقات می‌تواند جریان صحیح ایجاد کند/ پوشش 1342 خانواده توسط خیریه چهارده معصوم اهواز

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت مدیره انجمن خیریه چهارده معصوم(ع) اهواز با تأکید بر اینکه رسانه‌ها حرکت مردم به سمت تمرکز صدقات را فرهنگ‌سازی کنند، گفت: تمرکز صدقات می‌تواند جریان صحیح ایجاد کند و در حقیقت رسیدگی به یک خانواده نیازمند رسیدگی به خود ما و جامعه است.

رسانه‌ها حرکت مردم به سمت تمرکز صدقات را فرهنگ‌سازی کنند

به گزارش ایکنا از خوزستان، گروهی از اصحاب رسانه استان خوزستان پیش از ظهر امروز سه شنبه 23 مردادماه از انجمن خیریه چهارده معصوم(ع) اهواز بازدید کردند و با فعالیت بخش‌های مختلف آن در زمینه کاریابی و اشتغال، مددکاری اجتماعی، تأمین ارزاق و امور فرهنگی آشنا شدند.

در آغاز این بازدید بخش اشتغال و امور کاریابی مددجویان انجمن معرفی شد؛ سمیه ابرهیم زاده مسئول این بخش در توضیح فعالیت واحد اشتغال گفت: هدف این قسمت آموزش و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش انجمن است. مددجویان در بخش‌های مختلف مشاغل فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی آموزش‌های لازم را توسط انجمن می‌بینند و با مساعدت انجمن در بخش تهیه ابزار، سرمایه اولیه و فضای کار مشغول به کار می‌شوند.

کاریابی برای حدود 400 مددجود در سال

وی ادامه داد: بخشی از کار ما معرفی مددجویان به فرصت‌های شغلی بیرونی و منازل است. از سال 90 تاکنون این بخش در بین کاریابی‌های برتر استان بوده است. از سال 96 تاکنون 379 نفر در بخش‌های مختلف مشغول به کار شدند و سالانه به طور میانگین برای 400 نفر فرصت شغلی فراهم می‌شود.

بخش دیگر انجمن خیریه چهارده معصوم اهواز، واحد مددکاری اجتماعی است. حسینیان مسئول این بخش نیز گفت: در این بخش 20 نفر فعالیت می‌کنند. در حال حاضر هزار و 243 خانواده با جمعیتی بالغ بر 4700 نفر تحت پوشش انجمن هستند. 300 نفر در سال 96 به خودکفایی رسیده و از این آمار خارج شدند. این واحد وظیفه پرداخت مستمری، کمک هزینه ازدواج، مسکن، اجاره، ساخت منزل، خرید لوازم ضروری زندگی و سایر نیازهای خانواده‌های تحت پوشش را بر عهده دارد.

وی در ادامه فرآیند رسیدگی انجمن خیریه چهارده معصوم به خانواده‌های نیازمند را توضیح داد و گفت: تحقیقات ما درباره خانواده‌های نیازمند به صورت کاملا محرمانه و با رعایت شأن و کرامت خانواده انجام می‌شود و پس از آن جلسه اعضای هیئت مدیره درباره ارائه خدمات به خانواده مورد نظر و نوع آن کمک برگزار می‌شود.

مسئول واحد مددکاری اجتماعی انجمن اضافه کرد: در این واحد اگر خانواده‌ای نیاز به مسکن داشته باشد کمک هزینه به آنها داده می‌شود و یا از خانه‌هایی که وقف انجمن شده یا توسط انجمن ساخته شده است در اختیار آنها قرار می‎گیرد تا به خودکفایی برسند. بخش‌های فرهنگی نیز در انجمن فعالیت دارند که برای خانواده‌ها کلاس‌های مختلف آموزشی و هنری برگزار می‌کند. بخشی با نام حامیان در انجمن وجود دارد که افرادی می‌توانند کودک و یا خانواده نیازمندی را تحت حمایت خود قرار دهند.

اعطای دومیلیارد و سیصد میلیون تومان مستمری به خانواده‌های نیازمند در سال 96

حسینیان در ادامه اظهار کرد: در سال 96 بالغ بر دو میلیارد و سیصد میلیون تومان مستمری به خانواده‌های نیازمند تعلق گرفت و در بحث ارزاق نیز دو و نیم میلیارد تومان مواد تهیه شد و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت.

در ادامه خبرنگاران از مجتمع فرهنگی انجمن خیریه چهارده معصوم بازدید کردند. این مجتمع شامل بخش مشاوره، کلاس‌های مهد و پیش دبستانی، کتابخانه، سایت، کلاس‌های اوقات فراغت به منظور توانمندسازی خانواده‌ها در بخش‌های عروسک‌سازی، گلیم بافی، تابلو فرش، خیاطی، شیرینی پزی و کلاس‌های آموزشی است.

بهره مندی دوهزار و 37 دانش‌آموز و دانشجو از برنامه‌های فرهنگی انجمن

فریده اسدی، مسئول امور فرهنگی انجمن خیریه چهارده معصوم(ع) در توضیح فعالیت‌های واحد گفت: در این بخش دوهزار و 37 دانش‌آموز و دانشجو از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی بهره‌مند می‌شوند. یکی از بخش‌های واحد فرهنگی، کتابخانه است که تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی است و فعالیت استانداردی دارد.

وی اظهار کرد: همزمان با سال تحصیلی کلاس‌های تقویتی در زمینه دروس مختلف برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و برای تسهیل در برگزاری کلاس‌ها وسیله ایاب و ذهاب در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

بخش‌ تأمین ارزاق خانواده‌ها و سردخانه مواد پروتئیتی دیگر بخش‌هایی بود که مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت.

به گزارش ایکنا پس از آن نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن خیریه برگزار شد و در ابتدا حسن نیزاری، عضو هیئت مدیره انجمن خیریه چهارده معصوم(ع) اهواز گفت: انجمن خیریه سال 67 در اهواز بنا نهاده شد و اولین انجمن خیریه در استان و اهواز است که با روش جدید و نظم خاصی کار خود را شروع کرد.

وی خاطرنشان کرد: تمام خانواده‌های تحت پوشش انجمن چهارده معصوم از آغاز تاکنون خانواده‌های متدین و مستمندی بودند که اهل تکدی‌گری نبوده و فشارهای زمانه آنها را به سمتی برد که توسط اطرافیانشان به آنها رسیدیم.

نیزاری تأکید کرد: این انجمن هیچ وابستگی حزبی، سیاسی و گروهی به هیچ دسته و گروه خاصی نداشته و ندارد و اصرار بر این موضوع دارد که کارهای  انجام شده، انسان دوستانه است. مخاطبان ما مردم این جامعه هستند. کمک‌ کننده‌ها نیز خود آنها هستند؛ بدون در نظر گرفتن گرایش خاصی.

 1342 خانواده خانواده‌های تحت پوشش انجمن خیریه چهارده معصوم هستند

عضو هیئت مدیره انجمن خیریه چهارده معصوم(ع) اهواز افزود: مدیرعامل انجمن، احمدعلی کلاهدوز و رئیس هیئت مدیره نیز مجید شالباف است. آخرین آمار از خانواده‌های تحت پوشش انجمن یک هزار و 342 خانواده با جمعیتی بالغ بر 4 هزار و 700 نفر است. این آمار همواره در حال تغییر و کم و زیاد شدن است؛ چرا که برخی از آنها خودکفا می‌شوند و خانواده‌های جدید تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: حدود 84 دانش‌آموز مهدکودک و پیش‌دبستانی و هزار و 833 دانش‌آموزدر مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و 320 دانشجو و جمعاً دوهزار و 37 نفر تحت حمایت انجمن هستند و از خدمات انجمن بهره‌مند می‌شوند.

نیزاری خاطرنشان کرد: معمولاً سازمان‌های خیریه بخش‌های خاصی مثل مسکن، درمان و ... نیازمندان را دنبال می‌کنند اما این انجمن افتخار دارد به عنوان اولین انجمنی که کار سیستماتیک را شروع کرد و الگویی برای بقیه انجمن‌های خیریه شد، در سایر بخش‌ها به خانواده‌های نیازمند خدمت می‌کند.

تمرکز صدقات می‌تواند جریان صحیح ایجاد کند

عضو هیئت مدیره انجمن خیریه چهارده معصوم(ع) اهواز در ادامه با بیان اینکه انجمن‌های خیریه محلی برای جمع‌آوری صدقات و خدمات مردم به اندازه بضاعت آنهاست، تصریح کرد: ما برای مستمندان تحت پوشش خود خانه می‌خریم، رهن می‌کنیم، تعمیر می‌کنیم، در امر درمان، ازدواج و تهیه جهیزیه به آنها کمک می‌کنیم. هر یک از این کمک‌ها به صورت تک تک از توان یک نفر خارج است؛ اما بحمدالله سال گذشته با جمع‌آوری کمک‌ها 25 خانه برای نیازمندان خریداری شد و در اختیار آنها قرار گرفت. خرید خانه از توان یک نفر خارج است؛ اما این کمک با تمرکز صدقات ممکن شد و تمرکز صدقات می‌تواند جریان صحیح ایجاد کند.

این خیر اهوازی افزود: تقاضای ما از رسانه‌ها این است که این فرهنگ را زنده کنند که مردم به انجمن‌های خیریه بپردازند و کمک‌های خود را از طریق انجمن‌های خیریه به دست نیازمندان برسانند؛ به دلیل اینکه حجم و وسعت کار قابل توجه شود و خانواده‌هایی که نیازمند واقعی هستند شناسایی و مورد مساعدت قرار گیرند. این موضوع را که مردم به سمت تمرکز صدقات حرکت کنند، فرهنگ‌سازی کنید.

وی خاطرنشان کرد: تأکید ما برای ترویج این فرهنگ به دلیل این است که مردمان ما بسیار کریم‌النفس هستند و این در عمل دیده شده است. اگر مردم ما این مراکز را بشناسند به آنها روی می‌آورند و اگر به خانواده‌های نیازمند کمک کنیم در حقیقت به خود و جامعه رسیدگی کرده‌ایم. اهواز یک شهر حاشیه‌نشین بزرگ است و حاشیه زمینه فراوانی برای معضلات دارند.

نیزاری با اشاره به فعالیت امور فرهنگی انجمن گفت: کار فرهنگی در این انجمن یک نقطه عطف است. کمک‌های ما در واحد فرهنگی احیاگر کودکان و نوجوانان و مصونیت‌دهنده به جامعه است. از نکات قابل توجه در انجمن این است که کمک‌ها در زمینه نیَت اهدا کننده هزینه می‌شود.

در ادامه احمدعلی کلاهدوز مدیرعامل انجمن گفت: از سال 67 که این انجمن شروع به کار کرد تعدادی از خیرین تقبل کردند که هر کدام 14 نفر را عضو کنند. در حال حاضر بالای ده هزار نفر عضو و بیست هزار صندوق صدقه داریم. آن طرف قضیه هم فقر و نیاز در استان و اهواز بسیار زیاد است. ما پنج شهر محروم در کل کشور داریم که اهواز یکی از آنهاست و از طرفی دیگر کمک بسیار پایین است.

وی در ادامه به مقایسه میزان کمک‌ها و خیریه در اهواز و تعدادی از شهرهای کشور پرداخت و اظهار کرد: این موضوع به یکایک ما برمی‌گردد که برای این کار وقت بگذاریم و بتوانیم به یک شکل مستمر در خیریه و یا خارج از آن به صورت فردی و جمعی کار را معرفی کنیم.

مدیرعامل انجمن خیریه چهارده معصوم در پایان سخنان خود از احداث ده مدرسه با عنوان «آیین» در اهواز خبر داد و گفت: دوهزار هکتار زمین با هزینه شش میلیارد تومان در منطقه مهرشهر خریداری شده و اولین مدرسه آن چهار ماه دیگر افتتاح می‌شود؛ ساخت این مدرسه با کمک خیرین انجام شده است.

انتهای پیام

captcha