عرفه، روز تقرب و نزدیکی به خداوند
کد خبر: 3740607
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷

عرفه، روز تقرب و نزدیکی به خداوند

گروه معارف - یک استاد حوزه علمیه گفت: عرفه، روز عبادت و نیایش است و به وسیله آن می‌توان به خداوند نزدیک شد.

عرفه، روز تقرب و نزدیکی به خداوندسید علی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: خداوند متعال به واسطه آن رحمتی که به بندگان عطا کرده، مناسبت‌ها و بهانه‌هایی برای تقرب به خود قرار داده و در طول سال، ماه مبارک رمضان و یا مناسبت‌های مختلفی مانند همین ایام را برای بندگان مهیا کرده که بیشتر برای تقرب بندگان و آمرزش آن‌ها سفارش شده است.

وی افزود: شب قدر شبی است که خداوند بندگان خود را می‌آمرزد و گفته شده اگر کسی در شب قدر آمرزیده نشد، منتظر باشد که در روز عرفه دعایش مستجاب و گناهانش آمرزیده شود.

این استاد حوزه علمیه در خصوص اعمال این روز خاطرنشان کرد: یکی از اعمال روز عرفه، روزه است که اگر برای فرد ضعفی را به همراه نداشته باشد، خوب است که گرفته شود چراکه عرفه روز دعا و نیایش با خداوند متعال است و اگر روزه باعث ضعف نشود، بهتر است که در این روز مبارک گرفته شود.

وی عنوان کرد: عمل دیگری که در روز عرفه سفارش شده، زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است که ثواب زیادی دارد و حتی در حدیث آمده قبل از اینکه خداوند در رحمت را به روی حاجی‌ها در سرزمین عرفات بگشاید، اول نظر لطف خود را شامل زوار حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا می‌کند و بعد نوبت به  حجاج در عرفات می‌رسد. یکی دیگر از اعمالی که در روز عرفه سفارش شده، غسل است که در این روز انجام می‌شود.

طباطبایی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که در این روز بسیار سفارش شده، دعای روز عرفه است که به دعای حضرت سید الشهدا(ع) معروف است که بعد از نماز ظهر و عصر این دعا را می‌توان در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی قرائت کرد.

این استاد حوزه علمیه در خصوص چگونگی ارتباط قلبی بندگان با روز عرفه اضافه کرد: بهترین وسیله ارتباط با خداوند متعال، توسل به ائمه عصمت و طهارت(ع) است. با توجه به اینکه انسان اشرف مخلوقات بوده و بهترین مخلوقی که خداوند خلق کرده، ائمه(ع) هستند، توسل و تقرب به آن‌ها بهترین راه برای حضور قلب و نزدیکی به خداوند متعال و جلب نظر لطف و رحمت خدا نسبت به بنده است.

انتهای پیام

captcha