نیاز به برنامه جامع فرهنگی برای حج داریم
کد خبر: 3742043
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
قاضی‌عسکر:

نیاز به برنامه جامع فرهنگی برای حج داریم

گروه جامعه ــ سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه به یک برنامه جامع فرهنگی برای حج نیازمندیم، گفت: اگر در زمینه فرهنگی برنامه‌ریزی بهتری انجام شود، راحت‌تر می‌توانیم در زائران تحول روحی و اخلاقی ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در نشست با رابطین بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تلاش شده است روحانیون طراح و برنامه ریز به این مجموعه افزوده شوند، اظهار کرد: رابطین فرهنگی اکنون از میان افرادی انتخاب شده‌اند که تجربه کار فرهنگی داشته و در این حوزه صاحب‌نظر هستند.

وی تأکید کرد: ما نیازمند یک برنامه جامع فرهنگی که دربرگیرنده همه خواسته‌های فرهنگی ما در موسم حج باشد، هستیم تا از حالت انفعال و روزمره بودن خارج شویم.

وی افزود: احکام و مناسک، معارف حج، آداب سفر، اخلاق و تاریخ اسلام از جمله نیازمندی‌های حجاج ایرانی است و این نیازها باید به یک برنامه جامع تبدیل شود و شیوه‌های تحقق این برنامه نیز مشخص شود در یک دوره پنج ساله تغییری در آن ایجاد نشود.

سرپرست حجاج ایرانی با تأکید بر اینکه تمام آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید درقالب این برنامه جامع انجام شود، اظهار کرد: ‌در برنامه جامع فرهنگی باید نقش روحانیون و مدیران کاروان‌ها به درستی تبیین شود و چگونگی تحقق آن نیز به درستی تعریف شود.

وی از حاضران خواست بعد از موسم حج تلاش کنند تا یک برنامه فرهنگی جامع، واقع‌بینانه و عملیاتی تنظیم شود و افزود: سپس اگر برنامه‌ای مدون شد باید همه تلاش کنند تا به خوبی اجرایی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به برخی اشتباهات در سال‌های گذشته در شیوه مدیریت حج از جمله شیوه ثبت‌نام از زائران اشاره کرد و گفت: وجوه دریافتی از زائران باید به جای شیوه فعلی، سرمایه‌گذاری شود تا حجاج در زمان اعزام هزینه کمتری پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قاضی عسکر با تأکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی در حج با استفاده از روحانیون توانمند باید به خوبی و دقیق اجرا شود، تصریح کرد: حج یکی از بهترین فرصت‌ها برای ایجاد تحول روحی و اخلاقی است و نباید این فرصت را از دست داد.

روحانیونی که براساس معیارهای ارزیابی، نمره قبولی دریافت نکنند، تغییر می‌کنند

وی با بیان اینکه با آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها نسبت به گذشته توانمندتر شده‌اند، اظهار کرد: همه برنامه‌های فرهنگی باید برای اقناع زائر باشد و روحانیون باید طبق دستورالعمل بعثه مقام معظم رهبری عمل کنند. روحانیون لازم است بیش از گذشته خود را برای خدمت به زائر و ارائه برنامه‌های فرهنگی آماده کنند، البته سازوکاری نیز برای ارزیابی عملکرد روحانیون تعریف شده و روحانیونی که عملکرد خوبی دارند، تشویق و روحانیونی که براساس معیارهای ارزیابی، نمره قبولی دریافت نکنند، تغییر می‌کنند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با تأکید براینکه پس از اتمام حج امسال، روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها باید برای حج سال آینده انتخاب شده و آموزش‌های لازم را دریافت کنند، افزود: اگر برنامه‌ریزی‌ها بهتر و آموزش‌ها قوی‌تر انجام شود، راحت‌تر می‌توان در زائران تحول روحی و اخلاقی ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: اکنون شرایط حج ما بسیار خوب است اما باید از شیوه‌ها و ابزارهای مدرن از جمله شیوه‌های نو اطلاع‌رسانی بهره ببریم. همچنین باید انسجام در مدیریت حج را افزایش داده و از موازی‌کاری بپرهیزیم. با وجود قطع روابط سیاسی اقتصادی ایران و عربستان، حدود 86 هزار زائر ایرانی در سرزمین وحی حضور دارند و امکانات خوبی هم برای زائران فراهم شده است، بنابراین انتظار می‌رود در تریبون‌های عمومی از جمله نماز جمعه، مسائلی مطرح شود که به حج آسیب نزند.

این گزارش حاکیست در پایان این نشست، رابطین فرهنگی پیشنهادات مختلفی از جمله برگزاری کارگاه‌های مخاطب‌شناسی و ارائه آموزش‌های تخصصی به روحانیون، تقویت شورای فرهنگی کاروان‌ها، لزوم ایجاد تغییر در ساختار تبلیغات حج، آسیب‌شناسی از برنامه‌های فرهنگی و ارائه راهکارها، توجه بیشتر به محتوای حج، تبیین دقیق تحولات فرهنگی حج و تأسیس شبکه بین‌المللی حج مطرح کردند.

انتهای پیام

captcha