برگزیدگان هفدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی معرفی شدند/ برگزاری مراسم بدون حضور رسانه‌ها
کد خبر: 3742371
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

برگزیدگان هفدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی معرفی شدند/ برگزاری مراسم بدون حضور رسانه‌ها

گروه دانشگاه ــ برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی در حالی معرفی و تقدیر شدند که این مراسم چراغ خاموش و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ روز گذشته مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر علوم قرآنی با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد. این مراسم در حالی و بدون حضور رسانه‌ها از جمله رسانه‌های قرآنی و عدم اطلاع‌رسانی به این رسانه‌ها برگزار شد که خبرگزاری ایکنا از ماه رمضان و مدت زمان برگزاری این جشنواره تاکنون پیگیر زمان برگزاری مراسم معرفی و نیز تقدیر از برگزیدگان این جشنواره بود، تا نهایتا عصر روز گذشته خبر برگزاری این مراسم و تقدیر از برگزیدگان بر خروجی پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی وزارت علوم قرار گرفت.

این در حالی است که ایکنا تلاش کرد در طی این مدت، از روند برگزاری این جشنواره، مراحل داوری و هیئت داوران اطلاعاتی کسب کند که متاسفانه به پاسخ مناسبی دست نیافتیم و این جشنواره به صورت چراغ خاموش به کار خود ادامه داد و تنها زمانی که از مسئولان درباره چرایی برگزار نشدن مراسم اختتامیه در نمایشگاه قرآن کسب اطلاع کردیم به این پاسخ دست یافتیم که به دلیل لغو و برگزار نشدن مراسم اختتامیه نمایشگاه قرآن امسال، اختتامیه این جشنواره نیز برگزار نشده است.

سال گذشته نیز جشنواره شانزدهم پایان نامه‌های برتر قرآنی در حالی برگزار شد که قرار بود همزمان با اختتامیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۰ نفر برگزیده این جشنواره در بخش دانشگاهی این نمایشگاه با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تقدیر شود، اما این برنامه در واپسین روز‌های برگزاری نمایشگاه لغو و دیگر برگزار نشد.

مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه به ایکنا گفته بود: قرار بود از برگزیدگان این جشنواره در ایام برپایی نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان، تقدیر شود و این برنامه به روز پایانی و اختتامیه نمایشگاه قرآن موکول شد، اما دلیل عمده عدم برگزاری این برنامه، سختی رفت‌وآمد و عدم حضور برخی برگزیدگان شهرستانی در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره پایان نامه‌های برتر قرآنی با توجه به ایام ماه مبارک رمضان بود و طبیعتا برگزاری اختتامیه با چند نفر وجهه خوبی ندارد.

انتظار می‌رود جایگاه رسانه به خصوص رسانه‌هایی که در زمینه قرآن فعالیت دارند در برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها در نظر گرفته شود. شاهد مدعا این است که در نمایشگاه قرآن امسال و همزمان با برگزاری این جشنواره از سوی وزارت علوم، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اقدام به برگزاری نخستین جشنواره رساله‌های برتر قرآنی کرد که فرایند برگزاری این جشنواره در همان ایام برپایی نمایشگاه بود و اختتامیه آن همزمان با پایان نمایشگاه و با اطلاع حضور خبرگزاری‌ها برگزار شد.

اسامی برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر قرآنی کشور به شرح زیر است:

در مقطع دکتری:
نفر اول: سعید مسعودی پور با عنوان رساله «طراحی مدل بازاریابی اجتماعی انفاق»
نفر دوم: مهدی مردانی با عنوان رساله «نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه‌های دینی»
نفر دوم (مشترکا): امیر ذوقی با عنوان با عنوان رساله «ملاک‌های تفسیری و زبان شناختی ترجیح قرائت»
نفر سوم: نفیسه امیری دوماری با عنوان رساله «روش شناسی نقد متن در مطالعات قرآنی از سوی خاورشناسان»
و صدیقه ملک‌لو با رساله «تحلیل و نقد رویکرد‌های خاورشناسان به قصه‌های قرآن با تاکید بر داستان حضرت ابراهیم (ع)» شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شد.

درمقطع کارشناسی ارشد:
نفر اول: سید محمد برومند با عنوان پایان‌نامه «بررسی موانع بینشی تحقق سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن و روایات (با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری)
نفر دوم: سید محمدتقی موسوی‌فر با عنوان پایان‌نامه «ظرفیت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایات»
نفر سوم: سمیه کوکبی طاهر با عنوان پایان‌نامه «روش شناسی آموزش قرآن از منظر روایات فریقین»
نفر چهارم: محمدرضا بخشی با عنوان پایان‌نامه «جهاد کبیر و راهکار‌ها و موانع تحقق آن در قرآن»
نفر پنجم: مرتضی پژوهنده با عنوان پایان‌نامه «بررسی روایات تضادنما با قطعیات علمی در علوم تجربی» تقدیر شدند.

یادآور می‌شود، این جشنواره در ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار شد. پس از اعلام فراخوان آن در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به دانشگاه‌ها، تعداد ۲۶۷ پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد، ۵۶ مورد مربوط به رساله‌های دکتری و ۲۱۱ مورد مربوط به رساله‌های کارشناسی ارشد بودند که توسط هیئت داوران جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از ارزیابی و داوری پایان نامه‌ها در دو مرحله، از ۵ رساله در مقطع دکتری و ۵ پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد تقدبر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha