حجت الاسلام والمسلمین حمید افتخاری امام جمعه صالح آباد در گفتگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه هدف از واقعه غدیر معرفی علی(ع) بود گفت: در حجةالوداع و پس از نزول آیه تبلیغ (مائده/ آیه 67) پیامبر مردم را در غدیر خم که غدیر به معنای آبگیر و محلی که آب باران در آن جمع میشود، جمع کردند و ولایت و امامت علی (ع) را به مردم ابلاغ فرمود.
وی با بیان اینکه اگر غدیر از سوی همه مسلمانان خوب واکاوی شود و بدون تعصب مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد موجب به شناخت جایگاه واقعی امامت و خلافت خواهد شد عنوان کرد: دراین راستا مسلمانان در مرحله اول باید بدون تعصب، کجاندیشی و پیش داوری غدیر را از منابع و متون معتبر شناسائی کنند تا حق بر آنان مکشوف شود و بعد از آن پذیرش حق و در مرحله سوم آگاه سازی دیگران را انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین افتخاری خاطرنشان کرد: از آنجا که بعد از پیامبر افرادی زمام امور را به دست گرفتند که آشنائی عمیق نسبت به اسلام و احکام الهی و قرآن را نداشتند، تداوم اسلام ناب ممکن نشد.
وی عنوان کرد: در روایت ما از غدیر به عنوان عیدالله الاکبر تعبیر شده یعنی عید بزرگ خدا و ائمه اطهار علیهم السلام غدیر را از مهمترین اعیاد معرفی کردند چراکه با نصب علی(ع) طبق صریح قرآن دین کامل شد و نعمت تمام و اسلام دین مسلمانان شد.
امام جمعه صالح آباد با اشاره به اعتقاد اهل سنت نسبت به مسئله غدیر خم یادآور شد: اهل سنت این سخن پیامبر(ص) که در محل غدیرخم مطرح کردند «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ» راقبول دارند اما میگویند منظور از مولا دوست است نه سرپرست، «مولا» در عرب حدود ۱۶ معنی دارد.
وی افزود:با قرائن حالیه، کلامیه و آیات و روایات این معنا در غدیر منتفی است و همان معنای صحیح «سرپرست» منظور است، چراکه بارها به مناسبتهای مختلف پیامبر به جانشینی علی(ع) اشاره فرموده بودند.
حجت الاسلام افتخاری ادامه داد: همه میدانستند که علی(ع) دوست، داماد و پسر عموی پیامبر(ص) است و نیازی به اعلام نداشت، واینکه پیامبر(ص) درآن گرمای سوزان مردم را نگه داشتند، بعد از نزول آیه تبلیغ و آن خطبه طولانی و مفصل اینکه امر کردند مرد و زن به عنوان امیر المومنین به علی علیه السلام سلام کنند و با ایشان بیعت کنند و موارد دیگر نشان از این است که منظور از مولا «سرپرست و ولی» است.
انتهای پیام