شناخت جایگاه واقعی امامت با مطالعه بدون تعصب در مورد غدیر محقق می‌شود
کد خبر: 3742776
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

شناخت جایگاه واقعی امامت با مطالعه بدون تعصب در مورد غدیر محقق می‌شود

گروه معارف- امام جمعه صالح آباد گفت: اگر غدیر از سوی همه مسلمانان خوب واکاوی شود و بدون تعصب مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد موجب به شناخت جایگاه واقعی امامت و خلافت خواهد شد.

مطالعه بدون تعصب در مورد غدیر موجب شناخت جایگاه واقعی امامت می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین حمید افتخاری امام جمعه صالح آباد در گفت‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه هدف از واقعه غدیر معرفی علی(ع) بود گفت: در حجة‎الوداع و پس از نزول آیه تبلیغ (مائده/ آیه 67) پیامبر مردم را در غدیر خم که غدیر به معنای آبگیر و محلی که آب باران در آن جمع می‌شود، جمع کردند و ولایت و امامت علی (ع) را به مردم ابلاغ فرمود.
وی با بیان اینکه اگر غدیر از سوی همه مسلمانان خوب واکاوی شود و بدون تعصب مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد موجب به شناخت جایگاه واقعی امامت و خلافت خواهد شد عنوان کرد: دراین راستا مسلمانان در مرحله اول باید بدون تعصب، کج‌اندیشی و پیش داوری غدیر را از منابع و متون معتبر شناسائی کنند تا حق بر آنان مکشوف شود و بعد از آن پذیرش حق و در مرحله سوم آگاه سازی دیگران را انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین افتخاری خاطرنشان کرد: از آنجا که بعد از پیامبر افرادی زمام امور را به دست گرفتند که آشنائی عمیق نسبت به اسلام و احکام الهی و قرآن را نداشتند، تداوم اسلام ناب ممکن نشد.
وی عنوان کرد: در روایت ما از غدیر به عنوان عیدالله الاکبر تعبیر شده یعنی عید بزرگ خدا و ائمه اطهار علیهم السلام غدیر را از مهمترین اعیاد معرفی کردند چراکه با نصب علی(ع) طبق صریح قرآن دین کامل شد و نعمت تمام و اسلام دین مسلمانان شد.
امام جمعه صالح آباد با اشاره به اعتقاد اهل سنت نسبت به مسئله غدیر خم یادآور شد: اهل سنت این سخن پیامبر(ص) که در محل غدیرخم مطرح کردند «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ» راقبول دارند اما می‌گویند منظور از مولا دوست است نه سرپرست، «مولا» در عرب حدود ۱۶ معنی دارد.
وی افزود:با قرائن حالیه، کلامیه و آیات و روایات این معنا در غدیر منتفی است و همان معنای صحیح «سرپرست» منظور است، چراکه بارها به مناسبتهای مختلف پیامبر به جانشینی علی(ع) اشاره فرموده بودند.
حجت الاسلام افتخاری ادامه داد: همه می‌دانستند که علی(ع) دوست، داماد و پسر عموی پیامبر(ص) است و نیازی به اعلام نداشت، واینکه پیامبر(ص) درآن گرمای سوزان مردم را نگه داشتند، بعد از نزول آیه تبلیغ و آن خطبه طولانی و مفصل اینکه امر کردند مرد و زن به عنوان امیر المومنین به علی علیه السلام سلام کنند و با ایشان بیعت کنند و موارد دیگر نشان از این است که منظور از مولا «سرپرست و ولی» است.
انتهای پیام

captcha