پیشرفت سریع پروژه احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات
کد خبر: 3743222
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷

پیشرفت سریع پروژه احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات

گروه فرهنگی - معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازه نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات، سازه منحصر به فردی است. ساخت این سازه زمان‌بر است و امروز با دیدن سرعت پیشرفت پروژه متعجب شدیم. این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت سریع پروژه احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه محلات عصر شنبه ۱۰ شهریورماه در سالن همایش‌ پژوهشکده گل و گیاه شهرستان محلات برگزار شد.
محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم اظهار کرد: تعداد گل‌کاران محلاتی در برابر شهرهای دیگر کم است اما کم بودن این تعداد یک نوع پیشتازی را برای شما به وجود آورده است. برگزاری این نمایشگاه و همبستگی و اتحاد بین تولید‌کنندگان گل و گیاه یک امتیاز در جهت پیشتاز بودن است.

تقدیر از احترام جوانان به پیشکسوتان
وی با اشاره به نمایشگاه عکس «پیشکسوتان گل شهر ما» افزود: در این نمایشگاه عکس گل‌کاران پیشکسوت چاپ شده‌ است که نشان از احترام جوانان به نسل‌های قبل دارد. نمایشگاه گل محلات اولین نمایشگاهی است که به پیشکسوتانشان این قدر احترام می‌گذارند.
طهماسبی با اشاره به طرح نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات گفت: سازه نمایشگاه دائمی، سازه منحصر به فردی است. ساخت این سازه زمان‌بر است و من با دیدن سرعت پیشرفت پروژه متعجب شدم. این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. مکانیزاسیون یعنی کاهش رنج انسان‌ها؛ بایستی در گل‌خانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد تا بازدهی نسبت به قیمت بالا رود.

مکانیزاسیون کشاورزی؛ اولویت اصلی
وی ادامه داد: بایستی یک نمایشگاه در عرصه مکانیزاسیون کشاورزی در محلات برگزار شود. امروز ماشین‌هایی در قزوین و کرمانشاه تولید می‌شود که به جرأت می‌توان گفت از نمونه خارجی چیزی کم ندارد. ماشین‌ها، جای کارگران تبعه بیگانه را پر می‌کنند. یکی از گل‌خانه‌دار‌ها با کندن چاهک‌هایی سیستمی برای تنظیم دما ساخته است به طوری که شما ۶۰ درجه سانتیگراد را وارد چاهک می‌کنید ولی چاهک به شما دمای ۲۲ درجه می‌دهد؛ این استفاده از روش‌های سنتی با هرینه بسیار پائین است.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: محلات ۱۷۰ میلی‌متر بارندگی دارد یعنی هر گلخانه در مساحت ۱ هکتار می‌تواند هزار و ۷۰۰ میلی متر مکعب آب ذخیره کند. شرکت تعاونی محلات بایستی با برگزاری دوره‌های مختلف در قالب کارگاه‌های آموزشی در گلخانه‌های پیشرفته حضور پیدا کند تا گل‌کاران با تکنولوژی روز در این عرصه آشنا شوند. ما از شرکت تعاونی و گل‌کاران محلاتی انتظار داریم حداقل‌هایی مانند صرفه‌جویی در آب باران و نوسازی گلخانه‌ها را رعایت کنند.

لزوم مدیریت منابع آب
وی ادامه داد: ۷۰ درصد آبی که به صورت باران نازل می‌شود تبخیر می‌شود. وقتی ما از چاه آب می‌کشیم گیاه فقط ۵ درصد آن را استفاده می‌کند و بقیه آب هدر می‌رود اما می‌توان با روش هیدروپونیک آب را بازگردانی کنیم. محلات می‌تواند کانون صادرات باشد. شرکت تعاونی بایستی ایجاد استارت آپ گل و قلمه آن را در دستور کار قرار دهد.
انتهای پیام

captcha