تاریخ تشیع در خوزستان کتاب می‌شود
کد خبر: 3743250
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

تاریخ تشیع در خوزستان کتاب می‌شود

گروه معارف ـ «گذری بر تاریخ تشیع در خوزستان» عنوان اثر جدید عبدالکاظم علی‌نژاد است که قرار است توسط بوستان کتاب به چاپ برسد.

تاریخ تشیع در خوزستان کتاب می‌شود(آمــاده)

عبدالکاظم علی‌نژاد محقق تاریخ در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه کتابی به نام «گذری بر تاریخ تشیع در خوزستان» را در دست تألیف دارد، گفت: این کتاب در اصل یک مقاله بود که در سال 89 در همایش «خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا(ع) به ایران» با همین عنوان ارائه شد و مقام دوم را کسب کرد.

وی اظهار کرد: پس از آن این موضوع را مفصل‌تر پیگیری کردم، به طوری که قابلیت ارائه در قالب کتاب را داشت و در حدود 300 صفحه به تاریخ تشیع در خوزستان در آن پرداخته شده است.

این محقق تاریخ گفت: خوزستانی‌ها از ابتدای تشیع همیشه در کنار ائمه(ع) بودند و خوزستانی‌های زیادی داریم که در زمره یاران ائمه(ع) قرار داشتند. به طور نمونه در دوره امام صادق(ع) فردی شیعه به نام نجاشی حاکم اهواز می‌شود. دربار عباسی از تشیع او بی‌اطلاع است و از این رو نجاشی در نامه‌ای به امام صادق(ع) از ایشان کسب تکلیف می‌کند و امام به ایشان اجازه می‌دهد این مسئولیت را بپذیرد تا از این طریق به برادران ایمانی خود یاری برساند.

علی‌نژاد ادامه داد: امام صادق(ع) به نجاشی نامه‌ای می‌نویسند که به نام «رساله اهوازیه» معروف شد. پس از آن نیز افراد زیادی بودند که به عنوان یاران ائمه(ع) در تاریخ یاد شده‌اند از جمله ابن‌سکّیت که در راه دفاع از اهل‌بیت(ع) شهید شد، دعبل خزاعی شاعر معروف، ابونواس اهوازی و ... تا امروز علمایی همچون شیخ مرتضی انصاری، شیخ محمدتقی جعفری و ... که از علمای بزرگ تاریخ تشیع هستند.

به گفته وی کتاب «گذری بر تاریخ تشیع در خوزستان» در مرحله ویرایش نهایی است و پس از آن برای چاپ و نشر به انتشارات بوستان کتاب سپرده می‌شود.

براساس این گزارش در بخش‌هایی از مقاله «گذری بر تاریخ تشیع در خوزستان» که پیش از این نیز در ایکنای خوزستان منتشر شد می‌خوانیم:

«شايد قديمی‌ترين سندی كه در آن عنوان «الشّيعه» به معنای پيروان امام علی(ع) به كار رفته است، نامه شيعيان كوفه به امام حسين(ع) پس از شهادت برادرش امام مجتبی(ع) در سال ۴۹يا ۵۰ پس از هجرت است. آنان برای تعزيت شهادت آن حضرت نوشتند: «ما اعظم ما اُصيب به هذه الامّة عامّة و أنت وهذه الشّيعة خاصّة» (تاريخ يعقوبی:۱/۲۲۸). چه بزرگ است اين مصيبت برای اين امت به طور عام و برای شما و شيعه به طورخاص.

امّا تشیّع فقهی در حوزه «تسنن شرعی» درست در مقطعی كه پيشنهاد عمل به (سيره شيخين) در زمان درگذشت خليفه دوم (پايان سال ۲۳ هـ. ق)برای جانشينی امام علی(ع) داده شد و آن حضرت نپذيرفت متولد گرديد.

بدين ترتيب بود كه تشیّع به سرعت مبانی خويش را آشكار كرد. پذيرش قرآن و پيامبر، عشق به اهل بيت و با ورود به امامت امام علی (ع)و فرزندانش، منبع قرار دادن حديث نبوی از طريق اهل بيت برای سنن شرعی و همچنين پذيرفتن رسوم شيعی خاص، از اموری بود كه به سرعت جامعه شيعه را از درون منسجم كرد. محور اصلی برای تشیّع يا آنچه كه در واقع تضمين‌كننده تشیّع اصيل برای يك فرد بود، اعتقاد به امامت و رهبری اهل بيت(ع) بود. بدون اعتقاد به امامت، تشیّع پذيرفتنی نبود.»

گفتنی است؛ پیش از این کتاب «ابن سکیت دورقی اهوازی؛ شهید ولایت» از عبدالکاظم علی نژاد توسط مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) منتشر شده بود که در 206 صفحه به موضوعاتی چون سابقه تاریخی و فرهنگی دورق زادگاه ابن سکیت، ولادت ابن سکیت، خاندان، تحصیلات، استادان، شاگردان، اشعار و کتابشناسی این شاعر بزرگ شیعه پرداخته است.

انتهای پیام

 

captcha