فرهنگ‌سازی برخورد با معلولان در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد
کد خبر: 3743391
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
کارگردان اقلیم کردستان عراق:

فرهنگ‌سازی برخورد با معلولان در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد

گروه فرهنگی ـ کارگردان نمایش «حق من کو؟» از اقلیم کردستان عراق، خواستار فرهنگ‌سازی در نحوه رفتار با معلولان و توجه جدی به این قشر از جامعه شد و گفت: اگر کم کم خود مردم برای مناسب‌سازی فضای جامعه برای معلولان پیشقدم شوند، دیگر لازم نیست که منتظر دولت و یا سایر نهادها باشیم.

فرهنگ‌سازی برخورد با معلولان در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد

به گزارش ایکنا از کردستان، هنر طاهر، کارگردان نمایش «حق من کو؟» امروز، 11 شهریورماه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: در نمایش «حق من کو؟» سختی‌ها و مشکلاتی که معلولان در سطح جامعه دچار آن هستند در قالب یک نمایش خیابانی به اجرا در می ‎آید.
وی با اشاره به اینکه معلولان نگاه ترحم‌آمیز مردم را دوست ندارند و ما هم سعی کردیم این مسئله را در نمایش‌مان نشان دهیم، افزود: بین معلولان، افراد بسیار توانمند و با استعدادی وجود دارند که حتی شاید برخی از توانایی‌های آنها از افراد عادی هم بیشتر باشد.
کارگردان نمایش «حق من کو؟» در ادامه خواستار فرهنگ‌سازی در نحوه رفتار با معلولان و توجه جدی به این قشر از جامعه شد و بیان کرد: اگر کم کم خود مردم شروع کنند و به عنوان مثال پیاده‌روها را برای معلولان مناسب سازی کنند دیگر لازم نیست که منتظر دولت و یا سایر ارگان‌ها باشیم تا کاری برای آنها انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ نقطه در سطح شهر مریوان برای عبور معلولان مناسب سازی شده است، گفت: امیدواریم که این نمایش تلنگری باشد تا تعداد این نقاط به ۱۵۰ نقطه برسد.
طاهر با بیان اینکه با اجرای این نمایش می‌خواستیم که به مردم نشان دهیم، معلولان هم نیاز به بهره بردن از فضای شهری و آسایش و راحتی در عبور و مرور دارند، ابراز امیدواری کرد که روزی برسد معلولان مانند افراد عادی، هیچ مشکلی در رفت و آمد نداشته باشند و بتوانند در کنار زریوار زیبا پیاده روی کنند.
کارگردان نمایش «حق من کو؟» در پایان یادآور شد: برای ما کسب جایزه ملاک نیست و اگر بعد از این نمایش، حداقل دو نقطه دیگر برای معلولان در سطح شهر مریوان مناسب سازی شود ما در دستیابی به هدفمان موفق بوده‌ایم.
نمایش «حق من کو؟» از اقلیم کردستان عراق، اولین نمایشی بود که در روز اول سیزدهمین جشنواره تئاتر مریوان، در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره و در کنار دریاچه زریبار به نمایش درآمد. مصایب و مشکلاتی که معلولان در سطح جامعه با آن روبرو هستند از جمله موضوعات این نمایش بود.
در این نمایش چهار بازیگر به ایفای نقش می‌پرداختند که سه نفر از آنها از معلولان شهر مریوان بودند؛ این گروه، امسال سومین سالی است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرده‌اند.
لازم به ذکر است؛ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از دهم تا چهاردهم شهریورماه و با حضور 39 گروه داخلی و خارجی در بخش‌های مسابقه، آزاد، آیینی و سنتی، خارجی، مرور، کودک و نوجوان، ویژه و جنبی برگزار می‌‌‌شود.
انتهای پیام

captcha