فضای اجلاس خبرگان رهبری، همکاری با قوا و امیدبخشی به مردم است
کد خبر: 3744776
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

فضای اجلاس خبرگان رهبری، همکاری با قوا و امیدبخشی به مردم است

گروه سیاست و اقتصاد ـ آیت الله کعبی با بیان اینکه فضای جلسه خبرگان رهبری، همکاری با قوا و امیدبخشی به مردم است، گفت: این جلسه نشان داد خبرگان همراه مردم هستند و از مشکلات مردم آگاهی کامل دارند. این اجلاس جهت تقویت اعتماد بین مردم و نظام اسلامی و ایجاد یک نوع اقناع ملی بود و از این بابت خیلی حائز اهمیت است.

فضای اجلاس خبرگان رهبری، همکاری با قوا و امیدبخشی به مردم است(آمـــاده)

آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به آخرین اجلاس خبرگان رهبری در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: در این اجلاس برای اولین بار است که مجلس خبرگان رهبری قطعنامه صادر می‌کند. همیشه بیانیه صادر می‌کرد و این بار تصمیم گرفته شد که قطعنامه صادر کند. تفاوت بیانیه و قطعنامه این است که بیانیه به مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی می‌پردازد؛ اما قطعنامه اعلام مواضع در خصوص یک مسئله خاص است؛ مواضعی که الزامی است و باید اتفاق بیفتد.
وی اظهار کرد: قطعنامه متناسب با موضوع اجلاس بود که در خصوص تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از قوای سه گانه در خصوص اصلاح اوضاع اقتصادی و حل معیشتی مردم بود که با دعوت از رؤسای سه قوه انجام شد. ما می‌خواستیم ببینیم که سران سه قوه در این زمینه چه اقداماتی انجام دادند.
آیت‌الله کعبی اظهار کرد: پنجمین اجلاس خبرگان رهبری به بررسی مطالبات رهبری در خصوص حل مشکلات معیشتی مردم اختصاص یافت و سران سه قوه دعوت شدند. البته تنها رؤسای قوای قضائیه و مقننه در اجلاس حاضر شدند. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در قطعنامه علاوه بر تأکید مجدد بر بیانیه‌های اجلاس‌های گذشته در خصوص صیانت از نظام جمهوری اسلامی، حقوق ملت، اسلام، انقلاب، مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل، حمایت از جبهه مقاومت اسلامی به ویژه فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و مردم مظلوم بحرین و با اذعان به نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی، تشکر از ملت صبور و مقام ایران، و توجه به اهمیت منحصر به فرد جایگاه ولایت و امامت امت اسلامی که منشأ مشروعیت نظام اسلامی است و با اعتقاد به ضرورت حفظ وحدت داخلی و انسجام ملی، مجلس خبرگان 8 مطالبه مطرح کرد و از قوای سه گانه خواست در چارچوب وظایف قانونی خود تمام تلاش خود را جهت تحقق این مطالبه هشتگانه به کار ببرند.

احساس می‌کنیم بین عملکرد قوای سه‌گانه و دستورات و رهنمودها و تدابیر جامع رهبری فاصله معناداری وجود دارد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مطالبات هشت‌گانه، مطالبات اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم است، افزود: در رأس این مطالبات اجرایی کردن تدابیر جامع و دستورات مهم مقام معظم رهبری در توجه به اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم است. ما احساس می‌کنیم بین عملکرد قوای سه‌گانه و دستورات و رهنمودها و تدابیر جامع رهبری فاصله معناداری وجود دارد و رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی و حل مشکلات معیشتی هر چه لازم بود را انجام دادن؛ اعم از دادن اختیارات ویژه، تشکیل جلسه شورای هماهنگی قوای سه‌گانه و تذکرات علنی و محرمانه به قوای سه‌گانه. ایشان زمینه را فراهم کردند و مبنای رهبری بر عملکرد قانونی است و این که قوای سه‌گانه باید کار را پیش ببرند. اینک نوبت آنهاست.

مطالبات هشتگانه قطعنامه مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله کعبی با اشاره به قطعنامه مجلس خبرگان رهبری گفت: خواسته اول مجلس خبرگان اجرایی کردن دستورالعمل‌های رهبری است. خواسته دوم توجه به برنامه‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم به ویژه قشر کم‌ درآمد و ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مردم نیاز مردم در اسرع وقت است.
وی ادامه داد: اولویت سوم اصلاح ساختار بانکی کشور و برقراری نظم همه جانبه در بازار ارزی و مالی است. بی‌تدبیری‌ها و ضعف مدیریت در خصوص بانک‌ها و نظم مالی متأسفانه به اقتصاد کشور ضربه زده است. این نکته مورد توجه قرار گرفت. چهارمین نکته، آرایش مناسبت اقتصادی و اداری کشور در مواجهه با جنگ اقتصادی به خصوص مدیریت نقدینگی و ایجاد عدالت و آرامش اجتماعی در مقابله با تحریم‌های همه جانبه و ظالمانه دشمن است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: پنجمین نکته در قطعنامه گسترش تولید ملی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و صادرات غیر نفتی و توسعه منابع انرژی است. ششمین نکته عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های مهم اجتماعی و مبارزه با بیکاری، تبعیض و محرومیت. هفتمین نکته لزوم نظارت دقیق بر بازار، قیمت‌گذاری‌ها و ایجاد سازو کار مناسب برای کنترل گرانی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و هشتمین نکته نیز توجه به صرفه‌جویی، ساده‌زیستی، قناعت و پرهیز جدی از اشرافی‌گری و حرکت به سمت تحقق سبک زندگی اسلامی است.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: فضای عمومی جلسه، فضای مچ‌گیری نبود. فضای کمک به دولتمردان در حل مشکلات مردم بود. فضای جلسه خبرگان رهبری، همکاری با قوا و امیدبخشی به مردم و یک فضای صمیمی و تلاش برای ترسیم آینده موفق و شفافیت و صراحت در پاسخگویی به سؤالات خبرگان بود. این جلسه نشان داد خبرگان همراه مردم هستند و از مشکلات مردم آگاهی کامل دارند. مشکلات آنها را دنبال می‌کنند و از مسئولان مطالبه می‌کنند.

مسئله مدیریت بازار سکه و ارز چه ربطی به خبرگان دارد؟
آیت‌الله کعبی ادامه داد: بعضی‌ها ممکن است سؤال کنند مسئله مدیریت بازار سکه و ارز چه ربطی به خبرگان دارد؟، البته پاسخ خیلی روشن است. ما نگاهمان به مطالبات مردمی یک نگاه کلان راهبردی است. چون قوای سه‌گانه طبق اصل 57 قانون اساسی زیر نظر رهبری هستند. می‌خواهیم ببینیم که این قوای سه گانه چه قدر دستورالعمل‌های رهبری  را انجام داده‌اند. بعضی از دولتمردان نباید با فرافکنی خودشان را از پاسخگویی مبرا بدانند و تقصیر مشکلات را به گردن مجموعه نظام بیندازد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: لذا مسئله کنترل بازار، تورم و گرانی و پیش‌بینی سازوکاری برای تأمین نیازهای ضروری عامه مردم مسئله فوق العاده مهمی در شرایط حاضر برای تقویت اعتماد بین مردم و نظام است. همانطور که رهبر فرمودند دشمن در کنار جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای را شروع کرده است که هدفش آسیب‌رساندن به اعتماد مردم است. اجلاس خبرگان جهت تقویت اعتماد بین مردم و نظام اسلامی و ایجاد یک نوع اقناع ملی بود و از این بابت خیلی حائز اهمیت است.
وی در پایان گفت: مجلس خبرگان رهبری همچنان آمادگی خود را برای هم‌اندیشی و کمک به همه دستگاه‌ها خصوصاً دولت برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اعلام می‌کند. منتها همانطور که رهبری فرمودند ما درصدد دعوا یا ایجاد تشکیلات موازی برای قوای سه گانه نیستیم؛ بلکه در چارچوب اندیشه‌ورزی و رصد و دیده‌بانی و ارزیابی مسائل کشور تلاش می‌کنیم به قوای سه‌گانه در بهبود اوضاع اقتصادی و پیگیری مطالبات مردم کمک جدی داشته باشند.

انتهای پیام

captcha