عزاداری عاشورایی در عین رعایت شعائر شورانگیز باشد
کد خبر: 3745075
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴

عزاداری عاشورایی در عین رعایت شعائر شورانگیز باشد

گروه اجتماعی - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه امروزه کارهایی بر خلاف جریان قوت‌گیری فرهنگ عزاداری انجام می‌شود گفت: عزاداری عاشورایی در عین رعایت شعائر و اصول باید شورانگیز باشد.

عزاداری عاشورایی در عین رعایت شعائر و اصول، شورانگیز باشد

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی شب گذشته، 17 شهریورماه در نهمین سوگواره شعر عاشورایی که در تالار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: آحاد مختلف مردم باید از فرصت استثنایی محرم برای اوج‌گیری اخلاقی و روحی و معنوی استفاده کنند. 
وی با اشاره به تلاش در جهت اعتلای روحی در این ماه افزود: اصل سفارش به زنده نگهداشتن یاد و خاطره عاشورا به دلیل زنده نگه داشتن جان و روح انسانهاست؛ امید بشریت باید به محرم باشد تا امام حسین(ع) نگاهی محبت‌آمیز به آنها کرده و از منجلاب های فکری، اخلاقی و سیاسی رهایی پیدا کنند.
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با ذکر این مطلب که مساله تعظیم شعائر از مسایل بسیار مهم در دین مبین اسلام است یادآورشد: باید به یادداشته باشیم که تنها یک امام معصوم می‌تواند در سوگ معصومی اقامه عزای واقعی کند.
وی گفت: ائمه اطهار(ع) گاهی از شدت عزادرای سر و پیشانی مبارک خود را بر دیوار می‌کوبیدند و خون مبارکشان جاری می‌شد؛ عده‌ای نباید در اصل و کیفیت عزاداری ایجاد شبهه و اخلال کنند؛ ائمه اطهار(ع) به عنوان یک معصوم واقعی چنان در سوگ اهل بیت(ع) غرق ماتم می‌شدند که خون از سر و صورت آنها جاری می‌شد.
وی گفت: عزاداری اهل بیت(ع) شئون و آداب خاص خود را دارد؛ مثلا گریه بلند و فریاد بر اثر شدت حزن و اندوه از جمله این مسایل است؛ صرف گوش فرا دادن به سخنان واعظین در مجالس امام حسین(ع) کافی نیست بلکه باید جوانان را بر مبنای روایات اصیل شیعی نسبت به عزدارای واقعی و فریاد و جزع نسبت به ماتم عاشورا تشویق کرد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ذکر این مطلب که امروز کارهایی بر خلاف جریان قوت‌گیری فرهنگ عزاداری انجام می‌شود گفت: در روایات اسلامی نسبت به گریبان چاک کردن، زدن ضربه به صورت و سینه زنی تاکید شده است، انسان از بعضی مواضع افراد خاص در مساله عزاداری تعجب می‌کند.
وی گفت: در اصل عزاداری اهل بیت(ع) جای هیچ گونه تردید و شکی نیست، به هر میزان که عزاداری‌ها با سر و صدا، با علم و کتل و با شکوه بیشتر برگزار شود پسندیده‌تر و خرسند کننده‌تر است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: مداح و مرثیه‌خوان اهل بیت(ع) باید به گونه‌ای رفتار کنند که مردم از این رفتار آنها به یاد خدا و معارف دینی بیافتند؛ از دیگرسوی مداحان نباید هنر مداحی خود را در اختیار احزاب سیاسی قرار دهند، مداحان از فرصت مداحی برای تخریب یا تقویت جریانات و گروه‌های سیاسی استفاده نکنند.
وی گفت: مداحان باید در این روزها بر لزوم وحدت اسلامی تاکید کنند و بااستفاده از اشعار غنی و پرمحتوا و دوری از ایجاد اختلاف بین امت اسلامی است از این مسیر دور باشند.
انتهای پیام

captcha