مداحان مراقب باشند/ نکات غیرمستند و خرافی مطرح نشود
کد خبر: 3745534
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
حجت‌الاسلام رئیسی:

مداحان مراقب باشند/ نکات غیرمستند و خرافی مطرح نشود

گروه معارف - تولیت آستان قدس رضوی گفت: مداحان و سخنوران مراقب باشند که مستند حرف بزنند و ذهن مردم را هدایت کنند. مبادا در هیات زیبای امام حسین(ع) نکات غیرمستند و خرافی مطرح شود. سخن مستند سخنی است که اندیشه، بصیرت، معرفت، روحیه انقلابی و ایستادگی در راه هدف را ایجاد کند.

مبادا در هیات امام حسین(ع) نکات غیرمستند و خرافی مطرح شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی شامگاه روز گذشته، 18 شهریور ماه، در مراسم اهدای پرچم به هیئت‌های عزاداری سراسر کشور و دیگر کشورها در حرم مطهر امام رضا(ع) در خصوص اهمیت مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کربلا گفت: هیئت‌های عزاداری در این روز خواستگاه دلدادگی و عشق به امام حسین(ع) هستند.
وی ادامه داد: هیئت‌های عزاداری اگرچه با عنوان هیات سوگ، اندوه و اشک معرفی شده‌اند اما حقیقت آن است که هیات جایگاه علم، دانش و دانش‌افزایی است. حقیقت هیئت تشکلی است از دلدادگان به خدا که گرد هم آمده‌اند تا بر معرفت و دانش خویش در پرتو نورانیت حسین(ع) که مصباح هدایت است، بیفزایند.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: هیات جایگاهی است که با جهل علمی و با جهالت عملی در ستیز است. اساس هیات بر فلسفه قیام امام حسین(ع) قرار دارد تا نسبت به دلداگان این حضرت و در پرتو قیام ابی‌عبدلله بصیرت آفرینی و بصیرت‌افزایی کند.

هیئت راهکار برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی را ارائه می‌دهد
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: هیات تشکلی است که کارکردهای مختلفی دارد؛ یکی از مهم‌ترین کارکردها، رسیدگی به مسائل اجتماعی و بازکردن گره‌های جامعه است. وقتی جمعی به نام امام حسین(ع) گردهم آمدند، نمی توانند نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد، بی‌تفاوت باشند. هیات راهکار برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی را ارائه می‌دهد.
وی افزود: یکی از آسیب‌های اجتماعی که امروز جامعه را تهدید می‌کند، مسائل خانواده و عدم توجه به آن به عنوان یک اجتماع کوچک که بسیار اثر گذار محسوب می‌شود، است. از مسائل دیگری که جامعه را تهدید می‌کند، می توان به اعتیاد، طلاق و فساد اشاره کرد.
حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: هیئت جایگاهی است که با دلداگی به خدا و ابی عبدلله الحسین(ع) راهکارهای برون‌رفت از تهدیدها وآسیب‌های اجتماعی را ارائه می‌دهد. جوانی که زندگی خود را با هیات همراه کرده، در مقابل این تهدیدها مصون است. چه تعداد از جوانانی که در هیات حضور دارند، درگیر اعتیاد شده‌اند؟ این آمار نشان دهنده همین موضوع است.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: هیات خاستگاه و مدرسه‌ای است که در این مدرسه درس ادب، اخلاق، سیاست، علم الاجتماع و توجه به دیگران در پرتو توجه به خدا آموخته می‌شود؛ لذا از قدیم‌الایام رسم بوده که قبل از ورود به مصیبت و مرثیه‌سرایی، یک بحر طویل از بایدها و نبایدهای اخلاقی گفته می‌شد.
وی ادامه داد: در نوشته‌های مداحان و سرایندگان قدیم ترک غیبت، دروغ، تهمت، استهزای مومن، آموزش دشمن شناسی و دشمن ستیزی، ایستادگی در راه هدف، مقاومت و همه درس‌های عالی عاشورا از آغاز تا پایان مورد توجه قرار می‌گرفت.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: صیانت‌بخشی به جامعه در مقابل تهدیدهایی که به اخلاق، اندیشه و افکار جامعه آسیب می‌رساند، یکی دیگر از کارکردهای هیات است. یکی دیگر از این کارکردها گره گشایی از مشکلات مردم در مسائل اقتصادی جامعه است. خیلی از هیات ها در حاشیه شهرها و مناطقی که نیازمندان زندگی می‌کنند، حقیقتا به نام و اعتماد هیات گره‌گشایی می کنند.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: هیات ها همیشه به وسیله مردم اداره می شدند و اداره می شوند و بهترین و زیباترین جلوه های عشق و دلدادگی ایثار مال و اموال است که این موضوع در بسیاری از هیات‌ها قابل مشاهده است. از طرفی کارکرد هیات با تمام شدن ایام محرم و صفر تمام نمی‌شود. پرچم هیات همواره برای گره‌گشایی از زندگی فقرا و نیازمندان برافراشته است. به عنوان نمونه در یکی از هیات‌های تهران، هر روز کمک‌های مالی برای ساختن مدرسه علمیه در یکی از مناطق محروم جمع‌آوری می‌شد. بعد از چندی مدرسه علمیه آبرومندی در یکی از همین مناطق محروم ساخته شد.
حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: اساس هیات بر توجه به عاشورا، ابی عبدلله(ع)، جایگاه دلدادگی به خدا و تولی و تبری است. در هیات می‌توان دلدادگی به خدا و اهل بیت(ع) و برائت از دشمنان ابی عبدلله(ع)، قرآن و ارزش‌های الهی را دید.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: در واقع این دشمنان همان یزیدیان زمان هستند. امروزآمریکا، اسرائیل، انگلیس و بسیاری از سلطه گران همان حرکت‌هایی که یزید و یزیدیان در ستم به اهل حق می‌کردند، انجام می‌دهند. یکی دیگر از کارکردهای هیات این است که در مقابل ستمگران و نظام سلطه، روحیه مقاومت و ایستادگی را در اهل خود ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: تبری از دشمنان خدا در کارکرد هیات‌های ماست. سیاسی بودن به معنای این نیست که شخصی عضو یک گروه یا جناح سیاسی باشد، بلکه به این معناست که کسی در زندگی اجتماعی خود جامعه را بشناسد و متناسب با نیاز جامعه ایفای نقش کند.

کارکرد هیئت عمل به حق و اجرا و پیگری آن و همچنین ایستادگی در برابر باطل برای احقاق حق است
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: اساس نهضت ابی عبدلله(ع) عمل به حق و اجرا و پیگری آن و همچنین ایستادگی در برابر باطل برای احقاق حق بود؛ کارکرد هیات هم همین است. امروز لبیک گفتن به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی، همان لبیکی است که باید به پیام امام حسین(ع) داد. زمان و مکان در هم نوردیده شده است.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: امروز هر کس در هر کجای عالم با حق ندایی، حق خواهی و ایستادگی در مقابل ظلم ظالمان و نظام سلطه فریاد حق طلبی بلند کند، همان امتداد راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. کارکرد هیات های ما در مقابل اخلاق، عمل و افکار جاهلی بسیار مهم است.
وی افزود: جاهلیت دیروز قبیله‌گرایی بود؛ اگر شخصی در قبیله‌ای کار بدی می‌کرد، چون هم قبیله او بود، در امان بود. جاهیلت مدرن هم حزبی و هم جناحی بودن است. در برابر کار اشتباه، فرقی نمی‌کند که فرد از کدام جناح باشد. روحیه قبیله گرایی اخلاق جاهلی دیروز به اخلاق حزب گرایی امروز تبدیل شده است.
حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: نام مقدس امام حسین(ع) به عنوان مصباح هدایت و سفینه نجات روشنی بخش هیات‌های ماست. کسانی که بر کشتی که ناخدای آن حسین(ع) است، سوارند، اهل نجات خواهند بود و بقیه، همگان در هلاکتند. 
وی ادامه داد: امروز امواج از زمان حضرت نوح(ع) سهمگین‌تر است. امواج سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قلب ها، اراده‌ها و ایمان‌ها را می برد. فقط کسانی در این امواج خروشان پابرجا می‌مانند که سوار بر سفینه ای هستند که ناخدای آن حسین(ع) است.

عاشورا برای ما فقط به عنوان یک قراداد اجتماعی 10 روز عزاداری نیست
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: عاشورا برای ما فقط به عنوان یک قراداد اجتماعی 10 روز عزاداری نیست بلکه عاشورا باید در متن زندگی انسان معاصر قرار بگیرد. وجود مقدس ابی‌عبدلله(ع) فرمود «مردم من برای شما الگو هستم».
وی ادامه داد: پیراهن و پرچم مشکی و هزینه کردن برای این مراسم بسیار ارزشمند و متبرک است اما از همه متبرک‌تر این است که اخلاق و عمل انسان، اخلاق و عمل حسینی باشد وگرنه هر پارچه‌ای که متبرک به نام ابی عبد لله(ع) باشد، برای ما متبرک و ارزشمند است.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: مداحان و سخنوران مراقب باشند که مستند حرف بزنند و ذهن مردم را هدایت کنند. مبادا در هیات زیبای امام حسین(ع) نکات غیرمستند و خرافی مطرح شود. سخن مستند سخنی است که اندیشه، بصیرت، معرفت ، روحیه انقلابی و ایستادگی در راه هدف را ایجاد کند.

قمه زنی وسیله مناسبی برای ابراز ارادت نیست
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: عزاداری مانند یک ظرف است اما در ظرف عزاداری هر نوعی از ارادت به ابی عبدلله(ع) قابل ابراز نیست. کسانی که قمه زنی می کنند، شاید در دل ارادت به امام حسین(ع) دارند امام این کار وسیله مناسبی برای این ابراز ارادت نیست.
وی افزود: کسانی هستند که شمایل حضرت ابولفضل(ع) را تصویر می‌کنند. هر جا که تصویر این حضرت باشد، برای ما بسیار ارزشمند و قابل احترام است اما این وسیله مناسبی برای ابراز ارادت به آن حضرت نیست چرا که هیچ شخصی شکل وجود مقدس آن حضرت را ندیده است.
حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: برترین اعمال در ماه محرم، گریه بر ابی عبدلله(ع) است. آنچه در هیات‌ها از به سر و سینه زدن، گریه کردن، آه و ناله و زنجیر زنی می‌گذرد، بسیار ارزشمند است اما چارچوب عزاداری باید مشخص باشد.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: هیات مدرسه و کلاس درس مهمی است که باید توجه کرد آنچه در این مدرسه آموخته می شود، بر زبان جاری و در عمل دیده و اجرا شود. هیات جایی است که بسیاری از اضطراب ها و نگرانی ها به آرامش تبدیل می شود.  عاشورا تابلوی همه زیبایی های زندگی انسان است و فقط مربوط به سال 61 هجری قمری نبود بلکه برای همه تاریخ است. 

انتهای پیام

captcha