برگزاری کنگره شعر «پژواک خون» در بروجرد
کد خبر: 3748810
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

برگزاری کنگره شعر «پژواک خون» در بروجرد

گروه فرهنگی ـ کنگره شعر عاشورایی با عنوان «پژواک خون» پنجم مهرماه امسال در بر‌وجرد برگزار می‏‌شود.

برگزاری کنگره شعر «پژواک خون» در بروجرد

به گزارش ایکنا از لرستان، کنگره شعر عاشورایی با عنوان «پژواک خون» با حضور شاعران و مداحان برجسته کشور ‌مهدی رحیمی و جمع کثیری از شاعران و مداحان بروجرد، با همکاری انجمن ادبی استاد مهرداد اوستا در بروجرد برگزار می‌‏شود.
این کنگره شعر عاشورایی روز پنج‌شنبه، پنجم مهرماه امسال در سالن زرین‌کوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد برگزار می‌شود.

برگزاری شب شعر «از عاشورا تا عرش» در بروجرد

همچنین، عصر شعر «از عاشورا تا عرش» طی ایام عاشورای حسینی به‌همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد در سالن کتابخانه عمومی شهید صارمی این شهرستان برگزار شد.
فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در این مراسم شهرستان بروجرد را مهد شعرا و ادبای نامی و برجسته دانست و از حضور در جمع فرهیختگان و شعرای پیشکسوت این شهرستان ابراز خرسندی کرد.
وی جایگاه و اهمیت شعر و ادبیات در طول تاریخ را یادآور شد و اظهارکرد: نمونه برجسته این اهمیت در اشعار حافظ نمود پیدا کرده است و ما ایرانیان در حالات مختلف همچون غم و شادی و نگرانی و امید به اشعار حافظ تفال زده و از آن الگو و تاثیر می‌پذیریم.
طهماسبی از شعر به‌عنوان یکی‌از مهم‌ترین ابزار بیان عواطف و احساسات نام برد و گفت: شعر، ثبت زنده وقایع است و بسیاری از داستان‌های تاریخی ما در قالب شعر و ادبیات بازگو و تکرار می‌شود.

شعر؛ کوتاه‌ترین راه بیان مفاهیم و معانی

وی با بیان این‌که شعر کوتاه‌ترین راه بیان مفاهیم و معانی است و هر وقت بخواهیم مطلبی را به صورت مفید و مختصر و یا به صورت کنایه و غیر مستقیم بیان کنیم از زبان شعر بهره می‌گیریم، در بخش دیگری از سخنانش به نقش برجسته شاعران در زنده نگه‌داشتن واقعه عاشورا اشاره کرد و ادامه داد: شاعران با توجه به تاثیرگذاری و محبوبیتی که در نزد عامه مردم دارند به‌خوبی توانسته‌اند با شور و احساس خود این حماسه بزرگ تاریخی و مذهبی را در اشعار خود منعکس کنند.
داوود پهلوان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد نیز گفت: این انجمن با حضور جمعی از شعرا و ادبای برجسته و پیشکسوت شهرستان بروجرد در مهرماه سال 91 تشکیل و جلسات هفتگی آن تاکنون به‌صورت مستمر و هفتگی در حال برگزاری است.
وی افزود: این جلسه دویست و بیست و هفتمین جلسه انجمن ادبی کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد و بیست و یکمین جلسه آن در سال‌جاری است که این بار به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یارانش با عنوان عصر شعر «از عاشورا تا عرش» برگزار می‌شود.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد، برگزاری 30 شب شعر مناسبتی، چهار جلسه نقد کتاب، سه نشست تخصصی کتابخوانی و شش جلسه تقدیر از اساتید را ازجمله برنامه‌های انجمن ادبی کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد برشمرد و اظهار امیدواری کرد که این انجمن بتواند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش عمده‌ای ایفا کند.
در ادامه شاعران شرکت‌کننده در این مراسم به قرائت اشعار و دلنوشته‌های خود برای حاضرین در جلسه پرداختند. علی حسین عزیزی، سیدعلی اشرف شریعتمداری، وحید اشجع، علی فیضی زاده، هادی نی زن حسینی، محمدتقی داوودی، نسرین حسامیان، فاطمه منصوری، سجاد روان مرد، میثم جعفری، ایمان شعبان و پروین مقدسی شرکت کنندگان در این مراسم بودند که اشعار خود را در وصف واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش در دشت کربلا قرائت کردند.
سخنرانی مذهبی با موضوع فلسفه قیام عاشورا توسط غلام‌علی گودرزی، مدرس حوزه و دانشگاه، مداحی توسط مهدی مرادی مداح اهل‌بیت(ع) و تقدیر از برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستان بروجرد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و در پایان نیز از شرکت‌کنندگان در این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدیه‌ای تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام

captcha