تشریح خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک
کد خبر: 3749021
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

تشریح خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک

گروه اجتماعی – مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در نشست خبری که به مناسبت فرا‌رسیدن هفتم مهرماه روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، به تشریح خدمات و فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

تشریح خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسعود آقا‌زیارتی، مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک صبح امروز31 شهریور‌ماه در نشست خبری که به مناسبت فرا‌رسیدن هفتم مهرماه روز ملی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: همه‌ساله جهت ترویج و ارتقاء فرهنگ ایمنی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سراسر کشور 7 مهر‌ماه را به عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی گرامی می‌دارند.
وی ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته برنامه‌های این سازمان برای گرامیداشت هفتم مهرماه از تنوع خاصی برخوردار است.
مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک بیان کرد: برنامه‌های روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی از امروز 31 شهریور‌ماه با برگزاری نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه و اطلاع‌رسانی برنامه‌های سازمان در هفته اول مهرماه و حضور خودروهای سبک و سنگین سازمان در رژه‌ نیروهای مسلح آغاز و در ادامه با برگزاری مانورمشترک ایمنی با همکاری اداراتی از قبیل آب منطقه‌ای، اداره آب و فاضلاب، اورژانس و هلال احمر سطح شهر اراک، حضور تعدادی از آتش‌نشانان در جمع کودکان سرطانی در اول مهرماه، حضور در مدارس سطح شهر و نواختن زنگ ایمنی توسط کارشناسان سازمان و کوه‌پیمایی و صعود آتش‌نشانان استان به قله سفید‌خانی در دوم مهرماه، دیدار با چند تن از بازنشستگان سازمان در سوم مهر، حضور آتش‌نشانان در مرکز انتقال خون و اهدای خون چهارم مهر، دیدار با یکی از جانبازان دفاع مقدس و خانواده شهدای جنگ از خانواده‌های پرسنل و حضور در منزل شهید آتش‌نشان رضا نظری، حضور درمزار شهدا و غبارروبی قبور مطهر شهدا، برگزاری سمینار یک روزه جهت کارشناسان شهرسازی شهرداری‌های استان 5 مهرماه، حضور در نماز عبادی سیاسی جمعه ششم مهرماه و برگزاری اولین همایش استانی آتش‌نشانان و مراسم روز هفتم مهرماه با حضور استاندار مرکزی، مدیران ارشد استانی و مسئولین آتش‌نشانی‌‌های استان، آتش‌نشانان شهری و روستایی در محل فرهنگ‌سرای شهر و ... در 7 مهر‌ماه به اتمام می‌رسد.
آقازیارتی افزود: از 7 مهر 96 تا 7 مهر 97 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک در بحث آتش‌سوزی‌ها به ترتیب اولویت اطفای حریق 430 مورد حریق فضای سبز، 374 مورد حریق ضایعات و 155 مورد حریق منزل مسکونی انجام داده است.
وی گفت: سال گذشته در مجموع یک‌هزار و 612 مورد حریق در شهر اراک اتفاق افتاده است که از این تعداد 30 نفر مجروح و 2 نفر فوت شدند.
مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اظهار کرد: سال گذشته این سازمان با حوادثی از قبیل 304 مورد حادثه آسانسور، 235 مورد محبوس شدن حیوانات و 173 مورد سوانح خودرویی مواجه بوده است که در مجموع آتش‌نشانان یک‌هزار و 475 مورد حادثه را پوشش دادند و از این تعداد 285 نفر مجروح و 42 نفر فوت شدند.
آقازیارتی بیان کرد: در بحث خدماتی که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک به دیگر ارگان‌ها خدمات ارائه می‌کند و در یک سال گذشته یک هزار و 502 مورد خدمات توسط این سازمان به سایر نهادها ارائه شده است.
وی افزود: ساختمان‌های بلند و مرتفع حوادثی را برای شهروندان به وجود می‌آورد، امروزه بلند‌مرتبه‌سازی به روستاها سرایت کرده و نیازبه سازمان آتش‌نشانی را در این مبحث دوچندان ساخته است. در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان‌ها بحث بلند‌مرتبه‌سازی و رعایت قوانین و توجه به الزامات اساسی زیر در طراحی و اجرای ساختمان‌ها موردتاکید است. شهرداری پیش از ساخت بنا نقشه‌های ساختمان را در ابتدا برای سازمان آتش‌نشانی ارسال می‌کند و ما بررسی می‌کنیم و دستور‌العمل ایمنی صادر می‌شود و پس از اتمام بنا نیز تاکید می‌شود که تاییدیه نقشه را از کارشناسان آتش‌نشانی اخذ نمایند. سال گذشته 858 مورد تاییدیه نقشه توسط این سازمان برای 5 منطقه شهرداری و بافت تاریخی شهر اراک صادر شده است.

مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک بیان کرد: این سازمان در بحث آموزش‌های شهروندی به اقتضای هر فصلی برنامه‌های آموزشی با محتوای آتش‌نشانی از قبیل هرهفته یک محله، هر شب یک مسجد، هرهفته یک پارک و ... را برای شهروندان اراکی برگزار می‌کند.
آقا زیارتی افزود: این سازمان آموزش پرسنل و کارکنان اداره‌ها و نهاد‌ها را انجام داده است و آموزش تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و ... را در دستور کار دارد. سال گذشته در این زمینه 27 هزار و 600 نفر ساعت آموزش برون‌سازمانی توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک انجام شده است.
وی گفت: برای پرسنل این سازمان آموزش سیلاب و باز‌آموزی غواصی برگزار و همچنین تجهیزات آن‌ها از قبیل لباس فرم، کاپشن، کلاه ایمنی و چراغ قوه تامین شده است. در بحث تجهیزات امداد و نجات کوهستان سعی شده آن را بروز کنیم.
مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اظهار کرد: کارشناسی‌ها برای ایمنی شهر مورد نیاز است. در این خصوص از مراکزتجاری، پارکینگ‌های طبقاتی اراک بازدید و نکات ایمنی را به آن‌ها گوشزد کردیم. بازار اراک از ایمنی خوبی برخوردار نیست و هر لحظه احتمال حادثه خطرناک در این مرکز وجود دارد. سال گذشته با دست‌اندرکاران خدمت‌رسان آب و برق و همچنین سایر دستگاه‌ها جلساتی برگزار شد تا برای ایمن نمودن بازار اراک قدم‌هایی برداشته شود.
آقازیارتی ادامه داد: در ارتباط با بازسازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی اراک اقداماتی انجام شده است از جمله بازسازی ایستگاه 140 خیابان مشهد و ایستگاه شماره 100.
وی بیان کرد: باهمکاری دستگاه‌های اورژانس، هلال احمر، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک و اداره آموزش و پرورش تمامی مدارس اراک و دانش‌آموزان آ‌ن‌ها تحت پوشش آموزش‌های لازم و محتوایی چهار شنبه آخر سال، قرار گرفتند.
مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک بیان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی بموقع و صحیح به دانش‌آموزان خوشبختانه در سال گذشته چهارشنبه‌سوری خیلی خوب و کم‌حادثه‌ای برگزار و سال کم‌کاری برای ما بود و امیدواریم امسال نیز به همین نحو برگزار شود.
آقازیارتی افزود: در محرم امسال به منظور بررسی نکات ایمنی در موکب‌ها و هیئت‌های عزاداری کارشناسان سازمان آتش‌نشانی اراک از تمامی مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی بازدید نمودند.
وی گفت: در اربعین امسال سه خودروی آتش‌نشانی (دو خودرو از آتش‌نشانی اراک و یک خودرو از آتش‌نشانی ساوه) به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی برای خدمات‌رسانی به زائرین اعزام می‌شوند. یک خودرو در مرز مهران و دو خودروی دیگر در نجف استقرار پیدا می‌کنند.
انتهای پیام

captcha