مسئولیت‌پذیری انسان ضامن حفظ حقوق شهروندی است
کد خبر: 3749195
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

مسئولیت‌پذیری انسان ضامن حفظ حقوق شهروندی است

گروه اجتماعی - مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان گفت: مسئولیت‌پذیری یعنی اینکه انسان در درجه اول وظایف خود و حقوق دیگران را بشناسد و به این وظایف پایبند باشد و این نشان دهنده فهمیده و فرهیخته بودن انسان است.

مسئولیت‌پذیری انسان ضامن حفظ حقوق شهروندی است

حجت‌الاسلام حمید الهی دوست، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: قرآن، تکالیف عبادی، اجتماعی، معاشرتی، معاملاتی و قراردادی به‌عنوان مسئولیت به عهده انسان می‌گذارد. تمام تکالیفی که خلاف مبانی دین نباشد، واجب الاتباع می‌شود.
وی افزود: طبق آیه«إنَّ السَّمْعَ و الْبَصَرَ وَ الْفؤَادَ كُلُّ أوُلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسئُولًا»، تمام اعضا و جوارح انسان مورد مواخذه قرار می‌گیرد که آیا به وظیفه خود عمل کرده یا خیر؟ بنابراین مسئولیت‌پذیری یعنی اینکه انسان در درجه اول وظایف خود و حقوق دیگران را بشناسد و به این وظایف پایبند باشد و این نشان دهنده فهمیده و فرهیخته بودن انسان است و اینکه درک ‌می‌کند زندگی وی، یک زندگی اجتماعی است، دیگران در برابر ما حقوقی دارند و ما در برابر آنها وظایفی داریم که باید این وظایف را شناسایی و نسبت به انجام آنها اقدام کنیم تا در دنیا و آخرت مورد مواخذه قرار نگیریم. به این دلیل پایبندی به وظایف، برکت و عدم پایبندی، پیامدهای سوء دارد.
الهی دوست گفت: انسان وظایفی در برابر خدا دارد که به آن اخلاق بندگی می‌گویند، وظایف دیگری هم در برابر خود دارد که به آن اخلاق فردی می‌گویند. وظایفی که در برابر مردم و اجتماع دارد که به آن وظایف یا اخلاق اجتماعی می‌گویند.
وی افزود: خداوند، انسان را مختار آفریده است و شواهد بسیاری مختار بودن انسان را تایید می‌کند، انسان در زمینه افعال و رفتار و انتخاب مسئولیت و انجام وظایف حق انتخاب دارد.
الهی دوست تصریح کرد: گاهی تبلیغات سیاسی و حکومت‌هایی که می‌خواستند حکومت خود را توجیه کنند، تشویق و ترویج جبرگرایی می‌کردند،گاهی هم این جبرگرایی، ریشه‌های اخلاقی دارد، به این معنا که فرد بخواهد شهوت‌رانی خود را توجیه کند. پس یک انگیزه سیاسی و یک انگیزه اخلاقی برای فرار از مسئولیت وجود دارد. فرد توجیه شهوت‌رانی خود را به جبر محیط، جبر تاریخ و جبر نظام تکوین نسبت می‌دهد تا بتواند هرکاری انجام دهد.
انتهای پیام

captcha