انتشار ۵۰ عنوان کتاب برای هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» کرمان
کد خبر: 3750053
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱
سرهنگی اعلام کرد:

انتشار ۵۰ عنوان کتاب برای هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» کرمان

گروه فرهنگی ـ مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: حدود ۵۰ عنوان کتاب برای هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» استان کرمان منتشر شده است، البته در کشور کنگره‌ای نداریم که آثار آن مانند این استان باشد.

به گزارش ایکنا از کرمان، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری دیروز سه‌شنبه، 3 مهر در جلسه هم‌اندیشی نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در محل مرکز حفظ آثار سپاه و بسیج کرمان گفت: حدود 50 عنوان کتاب برای هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» استان کرمان منتشر شده است، البته در کشور کنگره‌ای نداریم که آثار آن مانند این استان باشد.
وی افزود: اکنون کارهای پژوهشی در بحث عملیات‌های دفاع مقدس در حال انجام است، زیرا نوشتن رخدادهای زمان جنگ، پس از آن یک سنت است تا قیمت تمام شده آن برای مردم مشخص شود، اما این قیمت برای ما هنوز نامعلوم است، اگر از هزینه‌هایی که این جنگ بر ما تحمیل کرده است، مطلع بودیم به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کردیم.
سرهنگی با اشاره به اینکه جنگ از دو روایت واقعه و انسانی تشکیل شده است، تصریح کرد: روایت واقعه در دست مراکز نظامی بوده و دارای آثار بسیار ارزشمندی است، زیرا به صورت عملی به دست آمده و خسارت‌های فراوانی متحمل شده است.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری بیان کرد: انسانی‌ترین گونه ادبیات جنگ، ادبیات اسارت است که در دنیا با عنوان ادبیات اسارت، اردوگاهی و بازداشتگاهی شناخته می‌شود، بنابراین می‌طلبد در این عرصه ورود پیدا کرده و از این نوع ادبیات بهره بگیریم.
وی با اشاره به اینکه «بهجت افرا» مادر اسیران ایرانی روایت کرده است که 10 میلیون نامه در زمان جنگ رد و بدل شده است، افزود: نامه‌هایی که بین اسرا و خانواده‌های آنان رد و بدل می‌شد با استفاده از زبان‌های مخفی بود، اگر یک گروه پژوهشی در این زمینه ورود پیدا کند به اطلاعات بسیار خوبی دست می‌یابد.
سرهنگی با بیان اینکه هیچ نهادی در این زمینه پاسخگو نیست که این نامه‌ها در حال حاضر کجا بایگانی شده‌اند و کسی از وجود آن‌ها اطلاعی در دست ندارد، عنوان کرد: من شخصاً تاکنون 12 هزار نامه جمع‌آوری کرده‌ام که داده‌های اطلاعاتی بسیار خوبی در آن‌ها وجود دارد.
وی اظهارکرد: امید شگفت‌آوری در این نامه‌‌ها به چشم می‌خورد، اما منافقان کوردل از سال 64 با جعل نامه، جنگ روانی بسیار سنگینی ایجاد کردند که رزمندگان را تا مرز جنون برد، بنابراین می‌طلبد در کنار روایت واقعه به سمت و سوی خاطرات اسیران جنگی و گردآوری نامه‌های آنان حرکت کنیم.
سرهنگی تأکید کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن تنها دو دهه فرصت داریم تا از وجود بازماندگان جنگ استفاده کنیم و با انجام کارهای پژوهشی در راستای ادبیات اردوگاهی گام بر داریم.
انتهای پیام

captcha