تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان تا پایان برنامه ششم
کد خبر: 3750474
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان عنوان کرد:

تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان تا پایان برنامه ششم

گروه اجتماعی ـ بایرامی، با بیان اینکه تدوین دانشنامه دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم باید صورت گیرد، گفت: سه کارگروه تحت عناوین «شهدا و اشخاص»، «جغرافیا و مباحث نظامی» و «فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دفاع مقدس» فعالیت می کند.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان تا پایان برنامه ششم

عباس بایرامی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری، دفاع مقدس را به مثابه گنجینه دانست که باید از آن استخراج کنیم و گفت: بهره برداری از فرهنگ دفاع مقدس نیازمند یک کار منسجم و یک عزم عمومی است.

وی با تصریح بر اینکه حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس باید مانند دفاع مقدس و جهادگونه باشد، اظهار کرد: بی تردید علل موجده فرهنگ دفاع مقدس، علل مبقیه آن خواهد بود و لذا آحاد ملت در دفاع مقدس نقش آفرین بودند و به قشر خاصی تعلق ندارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان ادامه داد: برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس با محوریت اصناف، اقشار و اقوام برگزار شده، زیرا اعتقاد داریم که دفاع مقدس انسجام بخش همه اصناف، اقشار و اقوام در کشور بوده است.

بایرامی، با بیان اینکه نسل جدید دل در گرو دستاوردهای دفاع مقدس دارد، گفت: باید بعد از 37 سال واقعیت های دفاع مقدس را برای مردم شفاف و آشکار کنیم، زیرا امروز جامعه ما به ویژه جوانان نیاز اساسی به آموزه های آن دوران دارند. وظیفه ماست که هنر انتقال این فرهنگ و آموزه های آن را داشته باشیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی ویژه هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: سالانه بیش از 700 یادواره شهدا به صورت خودجوش در استان گیلان برگزار می شود. البته باید به کارهای تحقیقی، پژوهشی و علمی در حوزه دفاع مقدس بپردازیم تا متناسب با نیاز روز به عطش جامعه پاسخ دهد.

اهدای زمین 10 هکتاری برای احداث موزه دائمی دفاع مقدس گیلان

این مقام مسئول، روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان را مثبت ارزیابی کرد و متذکر شد: خوشبختانه قدم های اولیه برداشته و ساختار و شیوه ها نهایی شده است. در این راستا سه کارگروه تحت عناوین «شهدا و اشخاص» با 340 مدخل کشف شده، «جغرافیا و مباحث نظامی» با 185 مدخل کشف شده و «فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دفاع مقدس» با 500 مدخل کشف شده فعالیت می کند.

بایرامی، با بیان اینکه تدوین دانشنامه دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم باید صورت گیرد، تاکید کرد: این دانشنامه مرجعی برای رجوع آیندگان خواهد بود و ساختار علمی دارد لذا براساس هدفگذاری فاز نخست، تا پایان امسال 117 مقاله تهیه و تدوین می شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از اهدای زمین 10 هکتاری برای احداث موزه دائمی دفاع مقدس از سوی سپاه قدس استان خبر داد و اظهار کرد: بنیاد مسکن به عنوان مجری طرح انتخاب شده و جزو اولویت های کاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان است.

وی با بیان اینکه استان گیلان 72 هزار رزمنده غیر سرباز، بیش از 20 هزار جانباز، حدود 3 هزار آزاده و هشت هزار شهید دارد، گفت: گیلان جزو اولین استان هایی است که چند روز پس از آغاز جنگ تحمیلی 16 شهید تقدیم انقلاب کرده که نماد مقاومت و ولایتمداری مردم ماست؛ لذا در احداث موزه دفاع مقدس از المان های بومی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha