حوزه علمیه اسلامشهر از امکانات محروم است/ فقط 20 درصد متقاضیان جذب حوزه می‌شوند
کد خبر: 3752276
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵

حوزه علمیه اسلامشهر از امکانات محروم است/ فقط 20 درصد متقاضیان جذب حوزه می‌شوند

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر گفت: حدود یک سال است که در طبقه بالایی مصلای اسلامشهر مستقر هستیم که با کمک خیرین تجهیز شده است. اینجا نیز کتابخانه نداریم. هیچ امکاناتی به حوزه‌ها داده نمی‌شود، فقط پول ناهار طلاب داده می‌شود؛ یک درصد اندکی هم به اساتیدی که حکم دارند کمک می‌شود؛ حوزه مستقل باید خودش اداره شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قلی‌پور، مدیریت حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان اسلامشهر، با تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به فعالیت‌های این حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه در مهرماه سال 89 شکل گرفت و بانی اصلی این مکان هم رضازاده، رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی اسلامشهر، بود؛ قدم خیری  در این مرکز بود که در ابتدا 50 نفر طلبه از نقاط مختلف، که عمدتاً غیربومی بودند، مشغول تحصیل شدند.

تحصیل 60 طلبه در حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر

وی با بیان اینکه حوزه علمیه امام صادق(ع) در حال حاضر 60 طلبه دارد، گفت: در شروع کار حوزه دو پایه داشتیم و اکنون تا پایه ششم در این مرکز امکان تحصیل وجود دارد، اولویت این بود که مجوز دیگری بگیریم. از پایه ششم به بعد حوزه باید دارای امتیازات خاصی باشد تا مجوز سطح دو و سه به بعد را بدهند.

رئیس حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر با بیان مشکلات حوزه یادآور شد: حوزه علمیه در گذشته در یک مدرسه استیجاری کوچک در باغ نرده فعالیت می‌کرد و تقریباً امکانات چندانی نداشت؛ به‌ طوری‌ که وقتی کسی در یک طبقه صحبت می‌کرد، در اتاق‌های دیگر نیز شنیده می‌شد.

وی تصریح کرد: اکنون حدود یک سال است که در طبقه بالایی مصلی اسلامشهر مستقر هستیم که با کمک خیرین تجهیز شده است. اینجا نیز کتابخانه نداریم. هیچ امکاناتی به حوزه‌ها داده نمی‌شود، فقط پول ناهار طلاب داده می‌شود؛ یک درصد اندکی هم به اساتیدی که حکم دارند کمک می‌شود. حوزه باید مستقل اداره شود.

حوزه علمیه اسلامشهر از امکانات محروم است/ فقط 20 درصد متقاضیان جذب حوزه می‌شوند

قصور در اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه

وی با بیان اینکه 12 نفر در حال تدریس در حوزه هستند، گفت: تعدادی از اساتید حکم دارند و تعدادی هم حکم ندارند؛ اعلام کردیم که باید حکم بگیرند که در حال اقدام است. طلابی هم که مشغول درس و بحث هستند از مناطق اسلامشهر و شهرستان‌هایی چون نسیم‌شهر، گلستان و شهرهای اطراف می‌آیند.

حجت‌الاسلام قلی‌پور در پاسخ به سؤالی مبنی در عدم اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه علمیه در سطح شهرستان گفت: در بحث اطلاع‌رسانی قصور وجود دارد و بخشی از آن مربوط به نبود امکانات، نیروی انسانی و بودجه است. با وضعیت فعلی تلاش می‌کنیم که سرپا بمانیم. ماهیانه 15 میلیون تومان هزینه‌های حوزه علمیه هست. شما فرض کنید مرکزی ماهیانه 15 میلیون تومان هزینه داشته باشد و از هیچ جایی تأمین نشود، به نظر شما امام‌جمعه شهرستان چقدر می‌تواند کمک کند؟ تنها درصدی از وجوهاتی که مردم پرداخت می‌کنند، به حوزه علمیه داده می‌شود. یکی دیگر از کمک‌های مردمی نذر عقیقه‌هایی که به حوزه می‌دهند. شورا و شهرداری نیز کرایه محل قبلی حوزه را پرداخت می‌کردند و در محل جدید نیز برای ساخت‌وساز کمک کردند.

تنها 20 درصد مراجعه‌کنندگان جذب می‌شوند

وی در پاسخ به این سؤال که انگیزه افرادی که برای تحصیل مراجعه می‌کنند، چیست؟ گفت: اکثر افرادی که برای تحصیل به اینجا مراجعه می‌کنند قصد خدمت دارند. برخی نیز به دلیل امنیت حوزه در اینجا تحصیل می‌کنند. خانواده‌ها به حوزه اعتماد دارند و در اینجا فرزندانشان آرامش دارند. بیشتر ورودی‌ها از خانواده‌های مذهبی و هیئتی هستند و اعلام می‌کنند که سرباز اهل‌ بیت(ع) هستند و درصد خیلی کمی اعلام می‌کنند که می‌خواهند درس بخوانند و وکیل و قاضی شوند.

حجت‌الاسلام قلی‌پور ادامه داد: از کل افرادی که برای تحصیل به حوزه مراجعه می‌کنند، تنها 20 درصد جذب می‌شوند یعنی باید از نظر اعتقادی، خانواده، معدل و بهره هوشی دارای رتبه‌ای باشند تا پذیرفته شوند. سال گذشته از 80 متقاضی 10 نفر پذیرفته شدند امسال نیز از 30 نفر 9 نفر پذیرفته شدند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان از سیکل وارد حوزه می‌شوند، گفت: افرادی که پذیرفته می‌شوند یک مسیر هشت‌ ساله را برای دریافت مدرک کارشناسی سپری می‌کنند. در این مرکز احکام در ابتدا به فارسی و بعد از سال چهارم به‌ زبان عربی و همراه آن دروس فقه و ادبیات عرب که شامل صرف و نحو و لغت است، عقاید، اخلاق، اصول و در سال ششم فلسفه، تفسیر و تاریخ اسلام تدریس می‌شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۲۳:۴۴
0
0
عشق است طلبگی
captcha