روایت تعزیه زنانه در کاخ ناصری با «علیا مخدره»
کد خبر: 3752997
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

روایت تعزیه زنانه در کاخ ناصری با «علیا مخدره»

کانون خبرنگاران نبأ ــ نمایش آیینی «علیا مخدره»، روایتی از اجرای تعزیه زنانه برای اولین‌بار در کاخ ناصرالدین شاه به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی که به مناسبت ایام ماه محرم از اول مهر، در مجموعه فرهنگی سرچشمه روی صحنه رفته است، تا 17 مهر ماه تمدید شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نمایش آیینی «علیا مخدره» شرح احوال سه تن از زنان کاخ ناصرین‌الدین شاه قاجار است که در جریان کتابت داستان امیرارسلان نامدار، با قصه‌ دلیرمردی آشنا می‌شوند و این آشنایی، با وجود مشکلات در قصر، موجب برپایی تعزیه می‌شود.

مریم شعبانی، نویسنده و کارگردان نمایش «علیا مخدره» با بیان اینکه قرار بود این نمایش از اول تا ۱۰ مهر ماه در مجتمع سرچشمه به صحنه برود اما با توجه به استقبال مخاطبان، اکران این نمایش تا 17 مهر ماه تمدید شد؛ گفت: در «علیا مخدره» سه زن ادیب و هنرمند که دختران و خواهر ناصرالدین شاه بودند، برای اولین‌بار شرایط اجرای تعزیه زنانه را در کاخ ناصری به وجود می‌آورند. در شکل‌گیری این اتفاق ماه‌تابان خانم یا قمرالسلطنه، خواهر ناصرالدین شاه و فخرالدوله و فروغ الدوله، دختران شاه نقش داشتند و تعزیه‌های مختلفی را در کاخ شاه اجرا می‌کردند.

وی ادامه داد: در این اثر نمایشی علاوه‌بر پرداختن به این اتفاق، تعزیه‌هایی مثل تعزیه حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و نوحه‌خوانی حضرت زینب(س) نیز اجرا می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه این نمایش کاری از گروه تئاتر «هنر مقدس» است که ویژه بانوان اجرا می‌شود، اظهار کرد: دکور نمایش شامل ۲ بخش است که فضای اول، کاخ ناصرالدین شاه و اتاق فخرالدوله را به نمایش می‌گذارد و فضای دوم برای اجرای تعزیه آماده شده است.

روایت تعزیه زنانه در کاخ ناصری با «علیا مخدره»

فاطمه زارع، سبا رضایی، محدثه رمضانی، سارا قادری در این نمایش بازی خواهند کرد و حمیدرضا ممتازان؛ تهیه‌کننده، منا شعبانی؛ طراحی لباس و دستیار کارگردان، زهرا هودگر؛ مدیر اجرایی، سیده ریحانه‌ذاکر؛ مدیر برنامه و تبلیغات، زهرا توحیدی؛ طراح گریم، منصوره جلالیان و منا شعبانی؛ تنظیم موسیقی، مریم شعبانی و حمیدرضا ممتازان؛ طراح صحنه، مبینا حمزوی؛ رهبر فرم، مائده تهرانی؛ مدیر صحنه، هانیه سادات شاکر، الهه تهرانی و الهام ریوندی؛ عوامل صحنه و اکسسوار، مزون ممتاز و مزون ترمه دوخت لباس، منا شعبانی؛ طراحی موسیقی و نور، مائده تهرانی؛ عکاس، راضیه عبدی؛ نوازنده پیانو و حمیده خلیل‌آبادی؛ طراح پوستر و بروشور این اثر هستند.

یادآور می‌شود، نمایش آیینی «علیا مخدره» تا 17 مهر ماه هر روز از ساعت 16:30 به مدت یک ساعت و 15 دقیقه در مجموعه فرهنگی سرچشمه واقع در میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، انتهای کوچه‌ صیرفی‌پور روی صحنه می‌رود.

پریا سبزمحمدی

انتهای پیام

captcha