حوزه علمیه علوی مهم‌ترین ظرفیت معنوی شهر هیدج است
کد خبر: 3754482
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷

حوزه علمیه علوی مهم‌ترین ظرفیت معنوی شهر هیدج است

گروه فرهنگی- رئیس شورای اسلامی شهر هیدج با اشاره به اینکه مردم هیدج در همه عرصه‌های اجتماعی، مذهبی، علمی، کشاورزی و صنعتی سرآمد هستند، گفت: حوزه علمیه علوی یکی از مهم‌ترین پتانسیل معنوبی شهر هیدج است.

حوزه علمیه علوی مهم‌ترین ظرفیت معنوی شهر هیدج استبه گزارش ایکنا، از زنجان، قربان‌علی نقی‌لو عضو شورای اسلامی شهر هیدج ظهر امروز سه‌شنبه 17 مهر ماه در جمع مردم هیدج با اشاره به اینکه شهر هیدج از فرصت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردار است، تصریح کرد: هیدج دارای مردمانی بسیار فعال، مخلص و بافرهنگ است که در همه عرصه‌های اجتماعی، مذهبی، علمی، کشاورزی و صنعتی سرآمد هستند.
وی با اشاره به اینکه هیدج دارای مراکز علمی و فرهنگی بسیاری همچون حوزه علمیه خواهران و برادران، دانشگاه آزاد اسلامی و کتابخانه بزرگ حکیم هیدحی است، تصریح کرد: حوزه علمیه علوی شهر هیدج یکی از باارزش‌ترین حوزه‌های علمیه کشور با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال است که به دست مرحوم آیت‌الله  ملا علی فاصلی هیدجی بنا شده و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی دوران قاجاریه در استان زنجان است.
رئیس شورای اسلامی شهر هیدج با اشاره به اینکه مرحوم حکیم هیدجی، مرحوم حاج ملا محمد حسینی فخیمی، معروف به حاج آخوند و مرحوم عبدالرحمان محمدی از عالمان بزرگ این شهر بودند، گفت: شهر هیدج از قدیم‌الایام به‌عنوان مرکز تجاری، خدماتی و فرهنگی منطقه عمل می‌کرد و حوزه نفوذ آن نه تنها در شهرها و روستاهای همجوار، بلکه مناطق خدابنده، سلطانیه و طارم را نیز شامل می‌شد.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل تغییرات در تقسیمات سیاسی - اداری منطقه و تغییر مرزها و رقابت بین شهرهای منطقه، هیدج دست‌خوش تغییراتی در خصوص زیر ساخت‌ها اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شد.
این مسئول با بیان اینکه اراضی همه ادارات، مدارس و موسسات عمومی توسط مردم خیر هیدج تامین شده است، عنوان کرد: مردم هیدج همواره  در کارهای خیر پیشقدم هستند.
وی با اشاره به ثبت نشدن خانه حکیم هیدجی در میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: علی رغم اینکه حکیم هیدجی یکی از بزرگترین عالمان شهر هیدج به شمار می‌رود و از افتخارات هیدجی‌ها محسوب می‌شود خانه حکیم هیدجی در میراث فرهنگی کشور به ثبت نرسیده است.
انتهای پیام
captcha