امتحان یک سنت‌ الهی است/ تفاوت میان امتحان و بلا
کد خبر: 3758210
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

امتحان یک سنت‌ الهی است/ تفاوت میان امتحان و بلا

گروه معارف - امام جمعه شهرستان صالح‌آباد گفت: سنت خداوند متعال بر این است که مومنین را امتحان می‌کند و هرچقدر ایمان فرد مومن افزایش پیدا کند امتحانات جدیدی را خداوند متعال برای او مهیا می‌کند.

امتحان؛ یکی از سنت های الهی/ شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد؛ یکی از اهداف امتحان الهی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید افتخاری، امام جمعه شهرستان صالح آباد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، بابیان اینکه امتحان الهی یکی از سنت‌های خداوند برای بندگان است، اظهار کرد: یکی از اهداف این امتحان در بعد فردی شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد است، چراکه اگر این امتحانات، سختی‌ها و مشکلات نباشد آن استعدادهایی که در وجود و فطرت انسان هست شکوفا نمی‌شود.
وی با اشاره به هدف دیگر خداوند در امتحان کردن بندگان خود گفت: یکی دیگر از این اهداف در بعد اجتماعی مشخص شدن انسان‌های خوب و بد، مومن و غیرمومن از یکدیگر است.
امام جمعه صالح آباد گفت: طبق آیه شریفه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.» (بقره/ آیه 155) امتحانات گاهی مواقع با نقص اموال همراه است، برخی نیز با سختی معیشت و یا بعضی با از دست دادن عزیزان امتحان می‌شوند.
حجت الاسلام افتخاری با بیان اینکه هرکس با توجه به استعدادهای ذاتی خودش امتحانات مختلفی دارد تصریح کرد: ایمان قوی‌تر مستلزم امتحان سخت‌تری می‌شود مانند حضرت ابراهیم(ع) که خداوند امتحان سختی را از این بنده مخلص خود گرفت، در نهایت بعد از قبول شدن در این امتحان ایشان را به مقام امامت نائل کرد.
وی عنوان کرد: در روایات وارد شده که «انسان مومن هرچه قدر ایمانش افزایش یابد به همان میزان امتحان وسختی‌اش نیز افزایش پیدا می‌کند».

انسان از چه طریقی می‌تواند بفهمد سختی که به او رسیده امتحان است یا بلا؟
امام جمعه صالح آباد در پاسخ به اینکه انسان از چه طریقی می‌تواند بفهمد سختی که به او رسیده امتحان است؟ گفت: ملاک تشخیص این است که انسان مومن خودش احساس می‌کند هرگاه در معنویت و ایمان قدمی به جلو برمی‌دارد مشکل جدیدی برایش ایجاد می‌شود که این مشکل همان امتحان الهی است، بنابراین در مسائلی که در زندگی مومنین به وجود می آید یا اینکه برسر دو راهی حق وباطل قرارمی گیرد همان امتحان الهی و آزمایش است.
وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال سنتش بر این است که مومنین را امتحان کند، افزود: در روایات آمده است که آزمایشات نسبت به مومن مانند دوکفه ترازو است هر چقدر که ایمان انسان بیشتر باشد میزان امتحانات هم بالاتر می‌رود، بنابراین ملاک شناختن امتحانات الهی همان ایمان است، به واسطه ایمان انسان می‌تواند امتحانات را تشخیص بدهد.
حجت الاسلام افتخاری گفت: اگر انسان مومن گناهی انجام دهد سنت الهی به انسان فرصت می‌دهد تا توبه کند و خداوند متعال درمقابل معاصی در مرحله اول به مومن فرصت می دهد، اگر توبه کرد گناهش را می‌بخشد، امتحان الهی قطعا در مقابل معاصی نیست و آن مصیبت و سختی که در ازای گناه برای بنده پیش می‌آید «بلا» است.
وی ادامه داد: امتحان در مقابل میزان ایمان افراد است ممکن خداوند متعال انسان را درمقابل گناهانی که مرتکب شده است عقوبت کند اما در مقابل گناه انسان را امتحان نمی‌کند بلکه امتحان در مقابل ایمان و برای انسان مومن است.

درجه ایمان نوع امتحان را برای بنده تعیین می‌کند
وی با بیان اینکه امتحانات الهی برای هر مومنی متفاوت است، عنوان کرد: نوع امتحان متناسب با درجه ایمان فرد مومن است، انسانی که در درجه پایین تری از ایمان قرار دارد دچار امتحانی به مراتب ساده تر می‌شود و هنگامی که درجات بالاتری از ایمان را طی کند طبیعتا طبق سنت الهی امتحانات سنگین‌تر وسخت‌تر می شود.
این استاد حوزه افزود: دونمونه از امتحان الهی که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است مربوط به دو پیامبر خود است؛ حضرت ایوب(ع) که نمونه و سنبل صبر است و بعنوان یک بنده شکرگزار خداوند بوده است، شیطان شکرگزاری حضرت ایوب را به دلیل نعمتهای فراوانی که خدا به او داده بود می دانست، لذا حتی زمانیکه تمام نعمت‌ها از اوگرفته شد و حضرت به سختی امتحان شد باز آن صبر، شکر و مقام رضا در او وجود داشت.
حجت‌الاسلام افتخاری با اشاره به بنده دیگری که در قرآن از او امتحانی سخت گرفته شد، یادآور شد: حضرت ابراهیم با اینکه پیامبر الهی و خلیل الله بود، خداوند متعال امتحانات سختی از او به عمل آورد، آخرین امتحان ذبح فرزندش حضرت اسماعیل بود که از این امتحان بزرگ الهی نیز پیروز و سربلند بیرون آمد که بعد از موفق بیرون آمدن از این امتحان خداوند او را از مقام نبوت به امامت ارتقا داد.

امتحان الهی برای خالص کردن بندگان و جدایی خوب و بد است
وی با بیان اینکه خداوند آگاه بر اسرار و حالات افراد است، بیان کرد: امتحان الهی از آن جهت است که ناخالصی فرد مومن تشخیص داده شود، خوب از بد جدا شود. خداوند انسان را مختار آفریده است با توجه به اختیار و ایمانی که دارد وارد این امتحان می شود و با توجه به این که می داند در امتحان الهی حکمت و فلسفه ای نهفته است و امتحان به نفع اوست در آن شرکت می‌کند و با اختیاری که دارد سعی می‌کند از آن با موفقیت وارد خارج شود.
وی افزود: خداوند انسان‌های شرور و پست را کمتر و یا اصلا مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، با توجه به اختیاری که دارد طبیعتا با موفقیت از این امتحان بیرون نمی‌رود چراکه راه آنها از راه حق و تکامل جدا شده است بنابراین این افراد نیازی به امتحان ندارند.
حجت‌الاسلام افتخاری ادامه داد: افراد نیازمند امتحان الهی در راه حق قدم برمی‌دارند تا قدم‌هایشان محکم‌تر شود.
وی در ادامه گفت: در برگزاری امتحان الهی درست است که درمرحله اول برای انسان اختیاری وجود ندارد و خداوند این امتحان را سر راه او قرارمی‌دهد اما این انسان مومن با توجه به اینکه می داند این امتحان الهی به نفع اش است در این امتحان شرکت کرده وسعی می‌کند در امتحان سرافراز شود .
انتهای پیام

captcha