عجین شدن عزاداری با هویت تشیع در هند
کد خبر: 3762218
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

عجین شدن عزاداری با هویت تشیع در هند

گروه بین‌الملل ــ نماینده ولی فقیه در هند با اشاره به اینکه سنت عزاداری برای اهل بیت (ع) در این کشور با هویت تشیع عجین شده، گقت: البته عزاداری برای ائمه معصومین (ع) در این کشور فقط به شیعیان اختصاص ندارد و حتی غیرمسلمانان نیز در آنها شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره مناسبت‌های مذهبی و سنت عزاداری مردم این کشور گفت: سنت عزاداری در هند از سنت‌های ریشه‌دار و فراگیر است. با توجه به اینکه روز عاشورا در این کشور تعطیل رسمی است، هر ساله اجتماعات بسیار گسترده‌ای در شهرهای مختلف هند برای برگزاری عزاداری در این مناسبت مذهبی تشکیل می شود.

وی با اشاره به عزاداری‌های شیعیان در هند، افزود: سنت عزاداری در میان شیعیان این کشور، رویکردی فراتر از یک عمل مستحبی به شمار می‌آید. این مراسم با هویت تشیع در هند هم‌نوا شده است و می‌توان این گونه گفت که تشیع در این کشور با سنت‌های عزاداری شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور ادامه داد: شیعیان در این کشور، آه مظلومیت اهل بیت(ع) را با خود به همراه دارند و همواره از این موضوع یاد می‌کنند. به این موضوع اهمیت بسیار زیادی در مراسم عزاداری داده می‌شود. با شروع محرم در هندوستان، تا هشتم ربیع‌الاول، عزداری‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با اشاره به تعداد حسینیه‌ها در هند، یادآور شد: در کنار هر مسجد، یک حسینیه برپا می‌شود. در این کشور از گذشته تا به امروز، غیرمسلمانان نیز در مراسم عزاداری شرکت می‌کردند. بر این اساس حسینیه‌ها به دلیل فراهم کردن فضا برای افراد فراوانی که در این مراسم شرکت می‌کردند، در کنار مساجد ساخته می‌شد.

نماینده ولی فقیه در هند در ادامه از برپایی یک سمینار در این کشور یاد کرد و گفت: این رویداد پیش از محرم و در حیدرآباد برگزار شد و عزاداری مردم غیرمسلمان هند را شامل می‌شد. در حدود 21 مقاله علمی در این سمینار ارائه شد که بیشتر آنها از سوی هندوها آماده شده بود. مقالات به صورت تفصیلی درباره سنت عزاداری در میان هندوها و غیرمسلمانان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور همچنین به تلاش یکی از شیعیان این منطقه به نام عرفان ترابی از کشمیر برای گردآوری مطالب درباره عزاداری شیعیان اشاره کرد و گفت: وی یک دوره کتاب شامل 30 جلد درباره اشعار و مرثیه‌های غیرمسلمانان با موضوع اهل بیت(ع) گردآوری کرده است. این اشعار طی مدت زمان 15 سال در قالب کتاب گرد آمده است. در این باره نمونه‌هایی از شاعران هندی نیز وجود دارد اشعار اهل بیت(ع) را در قالب یک دیوان اشعار ارائه کرده‌اند که اشعار آنها شامل احساسات درونی و عواطف عمیق آنها در قالبی غیر از نثر نیز هست.

انتهای پیام

captcha