اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم تصویب شد
کد خبر: 3762822
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم تصویب شد

گروه اجتماعی - رئیس هیئت مؤسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم بیان کرد: شکل‌گیری و تصویب اساسنامه این بنیاد با هدف توسعه وقف در حوزه علم، نوآوری، و فناوری انجام می‎شود.

اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان تدوین و تصویب شدبه گزارش ایکنا از قم، سيدحسين اخوان‌علوی، رئيس پارک علم و فناوري استان قم صبح امروز، 20 آبان در جلسه امضای تفاهم‌نامه در این زمینه گفت: بنياد خيريه ياوران وقف علم و فناوری استان قم در راستای بهره‌گيری از توانمندی های مادی و معنوی خيّرين و واقفين، و تشويق و ترغيب توان‌گران و نيك‌انديشان ايجاد شده است.
وی افزود: تقويت و گسترش زير ساخت‌های علم و فناوری، توسعه وقف در حوزه علم، نوآوری، و فناوری با بهره‌مندی از توانايی‌های مادی، اجتماعی و معنوی واقفين از جمله مهمترين اهداف اين بنياد محسوب می‌شود.

توسعه وقف فناوری
رئيس پارک علم و فناوری استان قم با تأکيد بر اينکه توسعه وقف فناوری به گسترش و ترويج اقتصاد دانش‌بنيان کمک مي‌کند ادامه داد: توسعه و تجاری‌سازی علم، نوآوری، و فناوری و گسترش کارآفرينی و توسعه اشتغال دانش‌محور دانشگاهيان و نخبگان با کمک گروه‌های واقفين و خيرين از ديگر اهداف اساسی اين بنياد تلقی می‌شود.
وی با اشاره به اينکه در اساسنامه بنياد خيريه ياوران وقف علم و فناوری استان قم 20 وظيفه اساسي تعريف و تبيين شده است گفت: وجه تمايز اين بنياد با بسياری ديگر از موسسات و انجمن‌های خيريه اين است که در نظر داريم، واقفين و خيرين علم و فناوری (جامعه‌ هدف اول) در قبال ارايه خدمات مادی و معنوی به نوآوران، فناوران، دانشگاهيان، و نخبگان فعال و علاقه‌مند به فعاليت در حوزه علم و فناوری(جامعه هدف دوم) به يک ارزش افزوده و خدمت متقابل دست پيدا کند.
در ادامه معسود اقدسی، مدیر شعب مؤسسه اعتباری کوثر در قم با اعلام اينکه اين موسسه حمايت از علم و فناوری را از وظايف مهم خود می‌داند اظهار کرد: خوشبختانه این موسسه در حمایت از نخبگان و مخترعان جوان پیشتاز و فعال است.
وی با تأکید براینکه راه‌اندازی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری رویکرد مهم و جدیدی به موضوع وقف است گفت: ضرورت دارد نگاه و رویکرد به فرهنگ متعالی وقف تازه و براساس نیازهای اصلی جامعه باشد.

وقف بر پایه علم و دانش
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم راه‌اندازی و شکل‌گیری بنیاد را بسیار مفید و ضروری دانست و گفت: واقعا حمایت از نوآوران و فناوران و نخبگان در قالب وقف علم و فناوری ابتکاری ستودنی و لازم است.
وی با بیان اینکه در اسلام وقف بر پایه علم و دانش بنا شده است گفت: فرهنگ و تمدن اسلامی بر پایه وقف شکل گرفته و این امر خیر درتوسعه علم و دانش تأثیر بی‌بدیلی داشته است.
وی با ذکر این مطلب که تشکیل و راه اندازی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری مورد حمایت ما خواهد بود گفت: تداوم حرکت و رشد بنیاد نیاز به همدلی، وفاق و صبر دارد.
محمد محمدرضایی یکی دیگر از اعضای هیئت مؤسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم بر برکات معنوی وقف در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: وقف می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد اسلامی کمک شایانی کند.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به اینکه دین مبین اسلام در زمینه علم‌اندوزی و ترویج سنت وقف، انفاق و نیکوکاری تاکید دارد، گفت: وقف علم و فناوری می تواند به رشد و توسعه طرح های کارآفرینی و اشتغال زایی نخبگان جوان بینجامد.

صدقه جاریه
جلال رضایی‌نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به وقف برآمده از علم تأکید دارند گفت: لازم است طبق دیدگاه معظم له امر مبارک و با برکت وقف در حوزه پزشکی، علوم جدید و حتی در ترویج دین به شکل مدرن حضور و کارآیی داشته باشد.
وی با استناد به حدیثی از پیامبر گرامی اسلامی وقف در عرصه علم و دانش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:  براساس این حدیث گوهربار تنها صدقه جاریه، علم نافع و فرزند صالح بعد از مرگ هر انسان باقی می ماند و باید همه کمک کنند تا وقف علم نافع ترویج یابد.
سیدناصر علایی، مدیرعامل خیرین مدرسه‌ساز استان قم با اشاره به لزوم حمایت از نخبگان و نوآوران جوان استان گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی کشور، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان است.
وی با بیان اینکه باید حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و واقفین به سمت ایجاد اشتغال‌های مفید و کارآفرینی باشد گفت: تشکیل بنیاد یاوران وقف علم و فناوری می‌تواند به شناسایی و ایجاد اشتغال جوانان کارآفرین و توسعه اقتصادی استان کمک کند.

انتهای پیام

captcha