هیچ معروفی بهتر از کتابخوانی نیست
کد خبر: 3762933
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

هیچ معروفی بهتر از کتابخوانی نیست

گروه اجتماعی ـ سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان جهل و نادانی را بدترین آفت دانست و گفت: این نقصان جز با درک عمیق و باور به اهمیت علم و دانش جبران نمی شود لذا می توان گفت که هیچ معروفی بهتر از کتابخوانی و هیچ منکری زشت تر از نادیده گرفتن این فرهنگ نیست.

هیچ معروفی بهتر از کتابخوانی نیست

به گزارش ایکنا از گیلان، پریسا کرمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز، 20 آبان‌ماه در آیین تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و حامیان کتابخانه های عمومی استان گیلان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با بیان اینکه خداوند اولین و بزرگترین حامی کتاب است، اظهار کرد: خدا به پیامبرانش به واسطه کتاب ارزش داد.

وی با بیان اینکه خداوند با بیان «اقرا» همه ما را رهنمون کرد تا بخوانیم و آگاه باشیم، گفت: سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی، یکی از بزرگترین مفسران قرآن در عصر حاضر بهانه ای است تا از حامیان کتاب و مروجان امر کتابخوانی تجلیل کنیم؛ کسانی که سعی در ارتقای آگاهی جامعه و مخاطبان خود دارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان جهل و نادانی را بدترین آفت دانست و افزود: این نقصان جز با درک عمیق و باور به اهمیت علم و دانش جبران نمی شود لذا می توان گفت که هیچ معروفی بهتر از کتابخوانی و هیچ منکری زشت تر از نادیده گرفتن این فرهنگ نیست.

این مسئول فرهنگی با اشاره به پیشینیه غنی ایرانی ـ اسلامی ما، یادآور شد: برای رسیدن به جامعه ای پایدار نمی توان نقش کتابخانه ها را به عنوان یک نهاد اجتماعی آگاه ساز و ذخیره تمدن بشری نادیده گرفت.

وی کتابخوانی را ابزار معرفت اندوزی دانست و اضافه کرد: رسالت ما در نهاد کتابخانه های عمومی این است که جامعه را به سمت کتاب هدایت و کتابخانه ها را به عنوان مرجع و محل رجوع معرفی کنیم تا خردید کتاب به یک عرف تبدیل شود. امروز برای درمان دردها نیز می توانیم به کتاب متوسل شویم. با توجه به بیانات رهبر انقلاب، بهره مندی از فواید پیدا و پنهان این امر مقدس جز در سایه گسترش کتابخانه های عمومی محقق نخواهد شد.

کرمی ادامه داد: وظیفه داریم ضمن آماده سازی بسترهای لازم برای گسترش کتابخانه ها، در جهت ارتقای معرفت اجتماعی و فرهنگی آحاد جامعه گام برداریم و این مهم با همکاری و همراهی همه دستگاه ها میسر می شود.

وی کتابخوانی را یک امر اکتسابی دانست؛ نه فطری و خاطرنشان کرد: کتاب خواندن باید از دوران کودکی به یک باور و عادت درونی بدل شود تا جامعه پیشرفته و آرمانی آینده که معلول کودکان آگاه و بالنده امروزی است، شکل بگیرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان‌ با بیان اینکه در مجموع یکصد و هفت باب کتابخانه شامل 84 کتابخانه نهادی، 59 کتابخانه شهری، 23 کتابخانه روستایی، دو کتابخانه سیار در مناطق محروم و 23 کتابخانه مشارکتی داریم، متذکر شد: در حال حاضر یک میلیون و 5 هزار و 232 نسخه کتاب با 690 هزار نسخه گردش ماهانه داریم و در زیربنایی معادل 27 هزار و 217 مترمربع به جامعه 61 هزار و 499 هزار نفری خدمات نوین و بهینه ارائه می دهیم.

این مقام مسئول‌ از کاهش 40 درصدی پرداخت سهم نیم درصد شهرداری ها خبر داد و عنوان کرد: امسال 4.5 میلیارد ریال دریافتی از محل نیم درصد شهرداری ها داشتیم که نوعی سرمایه گذاری برای رفع نیازهای فرهنگی جامعه است. بی تردید آثار این سرمایه گذاری در درازمدت مشهود خواهد شد.

کرمی‌ جامعه آگاه را مصون از آسیب های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: توجه به زیرساخت های ترویج فرهنگ کتابخوانی نباید مغفول واقع شود. متاسفانه سرانه فضای مطالعه در استان گیلان با میانگین کشوری فاصله دارد و بی تردید این نقصان با احداث و تکمیل پروژه های ما برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه هشت پروژه عمرانی در دست ساخت داریم، گفت: کتابخانه مرکزی رشت دارای پیشرفت 50 درصدی است و امیدواریم با حمایت های استاندار گیلان به زودی فضایی در خور شان مخاطبان کتاب فراهم شود.

انتهای پیام

captcha