عامل باشیم، حافظ بودن کافی نیست/ انتقاد از غرور برخی حافظان و قاریان
کد خبر: 3763425
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

عامل باشیم، حافظ بودن کافی نیست/ انتقاد از غرور برخی حافظان و قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یک حافظ کل قرآن گفت: فعالیت در حوزه قرآن را از سنین کم آغاز کرده و خوشبختانه توانستم حافظ کل قرآن کریم شوم. اما حافظ بودن به تنهایی کافی نیست باید عامل به مفاهیم آیات باشیم. رفتار و عملکرد حافظان و قاریان باید آن‌قدر دقیق و قرآنی باشد تا خروجی آن در رفتار مردم مشاهده شود.

عامل باشیم، حافظ بودن کافی نیست/ انتقاد از غرور برخی حافظان و قاریان

زهرا محبی، حافظ کل قرآن، در حاشیه مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: فعالیت در حوزه قرآن را از سنین کم آغاز کرده و خوشبختانه توانستم حافظ کل قرآن کریم ‌شوم. اما حافظ بودن به تنهایی کافی نیست باید عامل به مفاهیم آیات باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با وجود داشتن فرزند نوزاد مرور برایم سخت‌تر شده است اما با کمک همسر و دیگران توانسته‌ام به تمام کارهایم برسم. قبلاً کلاس قرآن داشتم اما در حال حاضر نمی‌توانم دوره‌ها را برگزار کنم.

حافظان تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند
حافظ کل قرآن اظهار کرد: حافظان باید با طمأنینه و آرامش اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند و دریغ نکنند. گاه خود بنده از حافظان قوی سؤال دارم ولی از پاسخ دادن مضایقه می‌کنند، اما من در تبادل اطلاعات خودم به دیگران هیچ‌گونه کوتاهی نمی‌کنم چون خود را برابر دانسته‌هایم مسئول می‌دانم.
محبی با اشاره به اینکه انتقال تجربیات به دیگران زکات داشته‌هایش است، ادامه داد: گاه بنده برای سخنرانی و بیان تجربیات به دانش‌آموزان علاقمند به حفظ در مدارس قرآن دعوت شدم و با کمال میل پذیرفتم. باید با بچه‌های علاقمند، به زبان خودشان حرف زد. بهتر است با سخنانی متناسب با سن و سالشان به آنان انگیزه داد که تا آخر راه محکم قدم بردارند.

روح مسابقات بر فضای جامعه سایه انداخته
وی ادامه داد: فضای مسابقات امسال بهتر از سال‌های قبل بود. در مسابقات افراد خاص به فینال راه پیدا می‌کنند و در واقع شاهد چهره‌های جدید زیادی در مسابقات نیستیم. امسال بچه‌ها هم قوی‌تر بودند هم پخته‌تر. وقتی انسان به این درجه از علم برسد در هر رشته‌ای، قطعاً روح قرآن در وجودش خواسته و یا ناخواسته حاکم است و این حاکمیت به جامعه و فضای مسابقات مختلف نیز سایه می‌اندازد.

محبی از غرور بین برخی حافظان و قاریان گلایه کرد و افزود: رفتار و عملکرد حافظان و قاریان باید آن‌قدر دقیق و قرآنی باشد تا خروجی آن در رفتار مردم مشاهده شود. تأثیرپذیری باید به گونه‌ای باشد تا افراد بیشتری جذب قرآن و مفاهیم آن شوند نه اینکه رفتار ما به گونه‌‌ای بازدارنده باشد.
وی اضافه کرد: اگر ما حافظان و قاریان به قران عمل نکنیم آبروی قرآن را می‌بریم. مردم ما را به حافظ بودن، قاری بودن و امثالهم می‌شناسند در واقع این امتیازهاست که شناسنامه ما برای شناخته شدن است، ازاین‌‌رو باید این شاخصه‌ها را ارج نهاده و تقویت کنیم تا افراد بیشتری به جمع ما بپیوندند.
حافظ کل قرآن در پایان اظهار کرد: ما جامعه قرآنی باید با همدلی و رفتاری قرآنی آبروی کلام وحی را حفظ کنیم. اگر به اشتباه قدمی برداریم در اذهان مردم خواهد ماند. برگزاری دوره‌های اثرگذار، اعمال، گفتار دینی و الهی را حفظ کنیم تا جامعه‌ای قرآنی داشته و بتوانیم فرهنگ قرآنی را در جهان بشری نشر دهیم.
انتهای پیام

captcha