رصد پژوهش‌های قرآنی غرب روزآمد شوند/ تألیف دائرة‌المعارف قرآن برای کودکان
کد خبر: 3766061
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

رصد پژوهش‌های قرآنی غرب روزآمد شوند/ تألیف دائرة‌المعارف قرآن برای کودکان

گروه معارف ـ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم به‌روز شدن رصد جریانات علمی مرتبط به معارف قرآن کریم در غرب در بدنه حوزه تأکید کرد.

رصد پژوهش‌های قرآنی غرب روزآمد شوندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی امروز، 30 آبان‌ماه در مراسم رونمایی از دایرةالمعارف قرآن کریم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: قرآن کریم اصلی‌ترین منبع معرفت دین است و وظیفه اصلی حوزویان پرداختن به قرآن کریم و روایات است.

وی افزود: تک‌نگاری‌ها مقدور آحاد اهل علم است ولی کارهای جمعی و بزرگ و فعالیت‌های علمی باید توسط مجموعه‌های علمی انجام شود؛ از جمله دانش نامه ها و دایرةالمعارف‌ها و تفاسیر قرآن اگر توسط مؤسسات انجام شود توان پشتیبانی علمی لازم را نیز فراهم می‌کند.

واعظی اظهار کرد: در مرکز معارف اسلامی دفتر تبلیغات که یکی از پژوهشکده‌های این پژوهشگاه است فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است؛ از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن و دایرةالمعارف قرآن کریم اشاره کرد که در این زمینه دایرة‌المعارف کودکان و نوجوانان نیز در حال انجام است.

وی گفت: یکی از ضعف‌های فعالیت‌های پژوهشی حوزه که اخیر در دفتر تبلیغات در این زمینه فعال شده‌ایم این ضعف است که نسبت به آنچه که امروز در محافل آکادمیک دنیا و توسط مستشرقین انجام می‌شود نظارت و رصد کافی نداریم.

وی اظهار کرد: در این زمینه تأکیدات بسیاری داشته‌ایم و دفتر تبلیغات در این زمینه فعالیت‌های خود را شروع کرده است؛ نباید منتظر باشیم که حتماً یک کتابی منتشر شود تا از این فعالیت‌ها اطلاع یابیم؛ باید با روش‌های جدید تحقیقی و دیدگاه‌های جدیدی که در زمینه مطالعات قرآنی عرضه می‌کنند، آشنا شویم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: باید با این تحقیقات آشنا باشیم تا غافلگیر نشویم؛ برخی از فعالیت‌های آنها کاملاً متغایر با نگاه رسمی و سنتی ما بوده است و به همین خاطر باید با ورود جدی به این عرصه فعالیت اثربخشی داشته باشیم؛ اگر در این زمینه به روز باشیم و مقاله به مقاله با آنها پیش برویم می‌توانیم واکنش‌های جدی و متناسب را ارائه کنیم.

واعظی اظهار کرد: ضعف در تعامل علمی در عرصه بین‌الملل از جمله ضعف‌های دیگر حوزه است؛ متأسفانه تولیدات علمی گسترده حوزه ما با جهان اسلام و مراکز غربی به اشتراک گذاشته نمی‌شود تا تعامل علمی صورت گیرد؛ باید هرآنچه که پیرامون قرآن کریم انجام می‌شود، در تعامل علمی با جهان اسلام و حتی علمی جهان باشد.

وی گفت: عرضه دستاوردهای قرآن پژوهانه ما در عرصه بین‌الملل ضعیف است و باید جبران شود؛ این عرضه هم در جهان اسلام و هم در جهان غرب ضعیف بوده است.

واعظی تصریح کرد: نکته دیگر، بحث مرجعیت علمی قرآن است؛ در کلام و نظر، همه بیان می‌کنند که قرآن باید در شاخه‌های علمی مطالعات علمی مرجعیت داشته باشد ولی در بحث مدل‌سازی نسبت به این بحث‌های روشی و فرهنگ‌سازی سؤال این است که چگونه کلام و فقه و شاخه‌های مطالعات اسلامی ما عملاً و به شکل برجسته‌ای باید این مسئله را هویدا کنند؟.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه گفت: نکته دیگر، بحث جدی گرفتن چالش‌های عرصه نواندیشی اسلامی است که متوجه اسلام می‌شود؛ در زمینه نواندیشی جهان عرب، قرآن‌پژوهان و نواندیشانی در حوزه شمال آفریقا فعالیت می‌کنند و رهاوردهایی نیز داشته‌اند؛ کانون توجه این افراد قرآن است و با طرح مباحثی کاملاً متفاوت و نگاه‌هایی متفاوت با نگاه های سنتی و دارج و رایج، این نگاه‌های جدید را مطرح می‌کنند؛ در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم که برخی از این مباحث می‌تواند قالب‌های مدخلی به خود بگیرد که از جمله آن‌ها می توان به تاریخمندی قرآن و تاریخمندی فهم و تفسیر قرآن اشاره کرد.

وی گفت: نکته دیگر، عرضه مناسب دستاوردهای پژوهشی در حوزه مطالعات قرآنی برای عموم جامعه است؛ اگر کار پژوهشی به هر دلیل خوانده نشود گویی تولید نشده است؛ اگر توان و تلاش لازم را برای خوانده شدن در لایه‌های مختلتف انجام ندهیم گویی اصلاً آن کار را انجام نداد‌ه‌ایم.

انتهای پیام

captcha