بانوان در حفظ و ترویج آیات الهی نسبت به آقایان پیشی گرفته‌اند
کد خبر: 3768035
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
آیت‌الله جعفر سبحانی:

بانوان در حفظ و ترویج آیات الهی نسبت به آقایان پیشی گرفته‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی به مناسبت برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: هم‌اکنون اقبال بانوان به حفظ آیات الهی نسبت به آقایان بسیار پیشی گرفته و آمار‌هایی که مراکز قرآنی کشور منتشر می‌کنند حاکی از این گرایش گسترده بانوان به قرآن کریم است و این مهم جای شکر الهی دارد.

بانوان در حفظ و ترویج آیات الهی نسبت به آقایان پیشی گرفته‌اند
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ متن پیام آیت‌الله حاج شیخ جعفر سبحانی به پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن مجید معجزه جاویدان پیامبر اسلام(ص) است و آیین جاودان، معجزه جاودان، لازم دارد تا در هر زمانی حجت را بر خواهان حق و حقیقت تمام کند. اگر معجزه آخرین حلقه از سلسله پیامبران بر رسالت خویش، بسان دیگر آموزگاران آسمانی بود، شک و تردید به صحت آن راه می‌یافت، گروه شک‌آفرین می‌گفتند به چه دلیل پیامبر خاتم، مانند حضرت کلیم، معجزه داشت و یا مانند حضرت مسیح بیماران را شفا می‌بخشید. برای بستن راه شک و تردید او را با معجزه‌ای مجهز کرد تا روز رستاخیز بر تازک اعصار بدرخشد و پیام او این است:
«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا؛ بگو: اگر انسان‌ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند همانند آن را نخواهند آورد، هر چند یکدیگر را در این کار کمک کنند».
بسیار خرسندیم این دوره از همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه به نام نامی «تاسع الحجج حضرت جوادالائمه(ع)» نامیده شده و این همایش زمینه‌ای شده است تا پژوهشگران و نویسندگان از راه ارائه مطالب به معرفی و شناخت بهتر و بیشتر آن امام بزرگوار از دیدگاه قرآن کریم بپردازند، زیرا در جامعه ما نسبت به معرفت آن امام معصوم(ع) بسیار کوتاهی وجود دارد و می‌بایست در راه معرفت و محبت آنان، فعالیت‌های بیشتری را مبذول داریم تا جامعه دینی با شناخت آن بزرگواران راه تقرب به خدای تبارک و تعالی بیابد و بپیماید و خود را از راه‌های انحرافی برهاند و در راه مستقیم قرار گیرد.
امام جواد(ع) در عصری می‌زیسته‌اند که خلفا و حاکمان آن زمان، اندیشمندان گوناگونی را گرد خود جمع کرده بودند و خود نیز در جمع آن عالمان حاضر می‌شدند و در نظر داشتند که سلسله ائمه اطهار(ع) را از لحاظ علمی خلع سلاح کنند و آنان را از انظار عموم مردم ساقط کنند و به این سبب به مردم بفهمانند که آنان شایسته مقام امام مردم نیستند.
در این میان نقش بی‌همتای امام جواد(ع) با وجود سن کم مانند خورشید می‌درخشد.
امام جواد(ع) با صلابتی بی‌نظیر چنان در میان عالمان آن زمان حضور می‌یافتند که آنان از علم و دانش امام مبهوت گشته و از کرده خود پشیمان می‌شدند و مردم آن زمان نیز با دیدن این مناظرات بیشتر به مقام و منزلت آن حضرت پی می‌بردند و بر بی‌خردی خلفای آن زمان آگاه می‌شدند.
در باب لقب شریف جواد که به فرزند بزرگوار علی‌بن موسی‌الرضا(ع) اختصاص یافته است و آن حضرت را جواد لقب دادند، نکته قابل توجهی وجود دارد و آن این است که بین جواد و کریم فرق است. فرد کریم به کسی می‌گویند که هر فردی از او درخواست داشته باشد به خواسته او پاسخ دهد و دست رد به سینه او نزند و کسی را از آنچه در اختیار دارد محروم نسازد. اما جواد به شخصی می‌گویند که همین که در فردی احساس نیاز کرد برای رفع نیاز او اقدام کند و بدون منت جود خود را به آن برساند که در این صورت جود و سخاوت نیاز به سؤال فرد گرفتار ندارد و این لقب به خاطر همین لطف و عنایت به امام نهم محمد بن علی‌بن موسی‌الرضا(ع) داده‌اند، زیرا آن حضرت در رفع نیاز و حاجت نیازمندان اقدام می‌کرد و منتظر سؤال و درخواست آنان نمی‌ماند. در نظر امام جواد(ع) انسان آن قدر دارای کرامت است که نباید آن را به سوال و درخواست کشاند.
از این‌رو لطف و جود جوادالائمه (ع) که از جود خداوند نشات گرفته است همواره فریادرس، تهی‌دستان بوده است. همچنان حضرت نسبت به خویشاوندان و کسانی که نسبتی با آن حضرت نداشتند به طور یکسان می‌نگریستند و حوائج آنان را برآورده می‌ساختند.
از این‌ رو است که می‌بینیم در میان بزرگان و اهل معرفت و پیروان صادق ائمه(ع) امام جواد(ع) موقعیتی خاص دارد، زیرا آنان در مراحل زندگی از آن حضرت عنایتی دریافت کردند و یا مشکلی داشند که با توسل به آن حضرت برطرف شده است.
امید است شما شرکت‌کنندگان در این همایش که به نام آن حضرت است به حوائج دنیوی و اخروی خود در جوار مرقد مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برسید.
ابن‌حبان که از علمای اهل سنت است و ساکن مشهد بوده، در کتاب خود آورده است من در زندگی هر وقت مشکلی داشتم به حرم علی‌بن‌موسی الرضا(ع) می‌رفتم و بعد از دو رکعت نماز حاجت خود را از خدا می‌خواستم و دعای من همیشه مستجاب می‌شد؛ و در اینجا مناسب است حدیثی از امام جواد(ع) در تفسیر آیه‌ای نقل کنم:
عیاشی در تفسیر خود نقل می‌کند که در جایگاه قطع دست سارق در مجلس معتصم اختلاف رخ داد. هر کدام از حاضران نظری دادند و حضرتش در آن جلسه ساکت بود، معتصم اصرار ورزید که آن حضرت نظر خود را بیان کنند. حضرت معذرت خواست، پس از اصرار افزون فرمود: از بیخ انگشتان قطع می‌شود، معتصم دلیل آن را خواست، فرمود: آیه مبارکه «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ» مراد از مساجد اعضای هفتگانه است که انسان روی آن‌ها برای خدا سجده می‌کند، آنچه از آن خداست قطع نمی‌شود.
نظر مستدل بر حاضران بالاخص ابن بی دواد گران آمد، فردای آن روز پیش معتصم رفت و گفت: پذیرش نظر وی (حضرت جواد) در مجلسی که شخصیت‌های علمی و وزرا حاضر بودند کاملاً برخلاف مصلحت است، زیرا با خود می‌گویند وی شایسته خلافت است نه تو‌ ای معتصم. سخن‌چینی سبب شد معتصم کینه حضرت را به دل گرفت و در یک میهمانی که به اصرار در آنجا شرکت کرده بودند، مسمومش کردند.
«وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا»
پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که نمایانگر فعالیت‌های قرآنی بانوان در سطح جامعه اسلامی است، بحمدالله مسیر رشد و ترقی خود را طی می‌کند و هم‌اکنون اقبال آنان به حفظ آیات الهی نسبت به آقایان بسیار پیشی گرفته و آمار‌هایی که مراکز قرآنی کشور منتشر می‌کنند حاکی از این گرایش گسترده بانوان به قرآن کریم است و این مهم جای شکر الهی دارد چرا که بانوان با قرآن آشنا بشوند، امید آن که محیط خانواده‌ها هم قرآنی بشود و زنان نقش اساسی و اولیه را در تربیت فرزندان و نونهالان دارند.
گرچه این اقبال بانوان به فعالیت‌های قرآنی مسئولیت مدیران و دست‌اندرکاران را بیشتر می‌کند تا به موازات توجه آنان به گسترش و بسط فعالیت‌های قرآنی بانوان کمک کند و در این مسیر هر چه قدر کار بشود هزینه محسوب نمی‌شود بلکه نوعی سرمایه‌گذاری اساسی برای تربیت صحیح فرزندان در پهنه جمهوری اسلامی است.

شکرالله مساعیکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم-جعفر سبحانی
انتهای پیام
captcha