نمایشگاه کتاب، بستر ایده‌پردازی در حوزه معارف دینی است
کد خبر: 3768074
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

نمایشگاه کتاب، بستر ایده‌پردازی در حوزه معارف دینی است

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نقش نمایشگاه کتاب در فضای علمی معارف دینی گفت: پس از دسترسی به منابع باید ایده‌پردازی مناسب و تبدیل این ایده‌پردازی‌ها به مقاله و آثار پژوهشی صورت گیرد؛ سپس این آثار به دست آمده باید به یک جریان علمی در حوزه معارف دینی و قرآنی منجر شود.

نمایشگاه کتاب، بستر ایده‌پردازی در حوزه معارف دینی استجعفر مروارید در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه بحث و بررسی معارف دینی و قرآنی نیازمند دسترسی به منابع خوب و مناسب در زبان‌های فارسی، عربی و سایر زبان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب گام‌های اول در پرداختن به معارف دینی را فراهم می‌کند؛ یعنی از یک سو محققان و نظریه‌پردازان با آخرین دستاوردهای نشر در قالب‌های مختلف آشنا می‌شوند و حتی نسخه‌های الکترونیک کتاب‌هایی از کتابخانه‌های ایران که تجدید چاپ نشده نیز موجود است.

ایده‌پردازی در ضمن گفت‌وگو پدید می‌آید
مروارید اضافه کرد: ایده‌پردازی‌ها در ضمن برگزاری نشست‌های گفت‌وگو محور پدید می‌آید و بستر گام آخر یعنی تدوین و صورت‌بندی نظریات جدید پژوهشگران قرآنی در طول سال فراهم می‌شود و محققان در ادامه این فرآیند به این بحث می‌پردازند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در زمینه فعالیت‌های قرآنی مشهد می‌توان به جلسات متعدد قرآن اشاره کرد؛ جلسات آموزشی در کنار موسسات پژوهشی و جلسات تبیین و تفسیر قرآن به فعالیت مشغولند و همین چارچوب را ما در قالب نمایشگاه کتاب نیز داریم.

مروارید اضافه کرد: یعنی موسسات قرآنی که فعالیت‌ها منشورات و تولیدات خود را در نمایشگاه ارائه می‎دهند و به طور کلی آثار تخصصی قرآنی خود را در سه حوزه آموزش، تحقیق و تفسیر به نمایش می‌گذارند. در کنار این جلسات بحث و گفت‌وگو پیرامون مفاهیم قرآنی در نشست‌های سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب مشهد برگزار می‌شود.

نمایشگاه قرآن و کتاب مشهد کنار هم دیده شودوی ادامه داد: به طور خاص راجع به فعالیت‌ها و تولیدات قرآنی باید دو نمایشگاه قرآن و کتاب مشهد را در کنار هم و در یک بستر نگاه کنیم؛ در ابتدای سال آینده نمایشگاه قرآن را با رویکرد تخصصی به فعالیت‌های قرآنی برگزار خواهیم کرد و این حرکت در نوبت آینده نمایشگاه قرآن با رویکرد بیناادیانی درحال برنامه‌ریزی است و آماده سازی دستاوردهای قرآنی برای نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن کلید می‌خورد.

مروارید گفت: فضای قرآنی در قالب فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه دیده می‌شود و این یعنی محققان، مفسران، فضلا با همراهی و حضور نهادهای حوزوی و دانشگاهی و همچنین مجموعه‌های فعال در تحقیق و تدریس قرآنی و نهادهای متولی امر قرآن حضور فرهنگی مناسبی در نمایشگاه کتاب دارند اما اینکه بخواهیم به طور خاص در مباحث قرآنی وارد شویم می‌توان گفت نمایشگاه کتاب بستری برای آمادگی هرچه بهتر در نمایشگاه قرآن است.

انتهای پیام

captcha