افزایش 25 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان
کد خبر: 3770733
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
کمیسیون حقوق بشر اعلام کرد؛

افزایش 25 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان

گروه بین‌الملل ــ کمیسیون مستقل حقوق بشر با بیان اینکه شش ماه نخست سال جاری، بیشترین میزان تلفات غیرنظامیان افغانستانی را داشته‌ایم،‌ افزود: تعداد کشته‌شدگان در این کشور 25 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «هشدار» افغانستان؛ کمیسیون مستقل حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، هزار و ۵۷۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و چهار هزار و ۴۱۶ غیرنظامی دیگر نیز مجروح شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «این تعداد در مقایسه با میزان تلفات در سال 1396، 25 درصد افزایش یافته است؛ به طوری که در شش ماه نخست سال 1396، مجموع تعداد کشته‌شدگان و مجروحان چهار هزار و 488 نفر بوده و این روند افزایش نگران‌کننده است.»

در اعلامیه این کمیسیون آمده است: «یکی از عوامل افزایش تلفات غیرنظامیان آن است که حداقل 4 حمله برنامه‌ریزی شده علیه شیعیان افغانستان از سوی گروه داعش انجام شده است که در نتیجه آن، حدود 382 نفر از غیرنظامیان کشته و مجروح شده‌اند. هدف قرار دادن افراد به دلایل اعتقادات، جنسیت، قوم، زبان، سمت و نژاد براساس موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی ممنوع و از مصادیق نسل‌کشی است».

کمیسیون مستقل حقوق بشر عدم پایبندی طرف‌های درگیر در جنگ و تغییر رویکرد و شیوه‌های جنگی را بزرگترین دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان برشمرده است.

تحقیقات کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که عامل 53 درصد این تلفات گروه طالبان، 10.9 درصد گروه داعش، 8.6 درصد نیروهای حامی دولت، 18 درصد نامعلوم و 0.5 درصد در نتیجه پرتاب راکت از سوی نیروهای پاکستانی در ولایت کنر (یکی از 34 استان افغانستان و هم‌مرز با پاکستان) بوده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین تأکید کرده است که در شش ماه نخست امسال، حدود 37.7 درصد تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات انتحاری بوده که در پی آن دو هزار و 258 نفر کشته و مجروح شده‌اند.

یک اداره نظارتی ایالات متحده آمریکا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که در چهار ماه نخست امسال دو هزار و 531 نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته و چهار هزار و 238 نفر دیگر مجروح شده‌اند.

انتهای پیام

captcha