استخاره و انواع آن/ چگونه استخاره بگیریم
کد خبر: 3771785
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

استخاره و انواع آن/ چگونه استخاره بگیریم

گروه معارف - کارشناس دینی در قزوین گفت: اگر می‌خواهی کاری انجام‌ بدهی بگو خدایا اگر این کار خیر است برای من روشن کن.

استخاره و انواع آن/بهترین کار هنگام استخاره چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سامت در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، انواع استخاره را چنین تعریف کرد: اولین نوع استخاره «استشاره» به معنای بهره‌گيرى از نظر و مشورت ديگران است. در این نوع استخاره با خدا مشورت می‌کنی؛ لذا اگر می‌خواهی کاری انجام‌ بدهی بگو خدایا اگر این کار خیر است برای من روشن کن، بعد با کسی که قابلیت مشورت دارد و قبولش داری مشورت کن، خدا خیر را از زبان او جاری می‌کند.
حجت‌الاسلام سامت بیان کرد: دومین نوع استخاره این است که کاری در نظر نداری اما وقتی از خانه بیرون می‌آیی از خداوند می‌خواهی خیر و صلاح را برایت قرار دهد. آسان‌ترین راه این شیوه در استخاره‌ این است که یک‌ مرتبه بگویی خدایا خیر برای من قرار بده و راضی باش به آنچه خیراست، بی‌شک خدا خیر را برایت قرار می‌ده.
وی سومین نوع استخاره را چنین تشریح کرد: در این نوع از استخاره کاری را مدنظر داری پس بگو خدایا اگر این کار به صلاح است کمک کن پیشرفت کند و اگر‌ نه یاری کن تا انجام نشود و پیشرفت نکند.
حجت‌الاسلام سامت عنوان کرد: امام علی(ع) در این مورد می‌فرماید: «دو رکعت نماز بخوان سپس آمرزش بخواه بعد بگو خدایا اگر این کار به صلاح است انجام‌ شود اگر نه انجام نشود».  بعد از بیان این گفته قصد کن کار را انجام‌ دهی، اگر خیر بود بی‌شک انجام می‌شود‌ و اگر خیر نباشد به دلایلی انجام نخواهد شد. پس اگر کسی کاری را مدنظر دارد بگوید «خدایا‌‌ اگر‌ خیراست انجام آن ‌را به دلم بینداز و اگر‌ نه به دلم بینداز که انجام ندهم؟!»
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: پیامبر خاتم (ص) در این مورد می‌فرمایند: «ابتدا هفت مرتبه طلب خیر کن، بعد به دلت نگاه کن به کدام طرف متمایل است؟! به انجام دادن یا انجام ندادن؟!»
حجت‌الاسلام سامت در پایان استخاره با قرآن و تسبیح را معروف‌ترین و رایج‌ترین استخاره‌ها اعلام کرد.
انتهای پیام

captcha