بار سنگین خشکسالی روی دوش مردم سیستان و بلوچستان
کد خبر: 3773165
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

بار سنگین خشکسالی روی دوش مردم سیستان و بلوچستان

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کشاورزی، پیشه بیش از ۷۰ درصد مردم استان است و اکنون با خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش نزولات آسمانی، مردم سیستان و بلوچستان بار سنگین آن را روی دوش خود احساس می‌کنند.

بار سنگین خشکسالی روی دوش مردم سیستان و بلوچستان

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مجتبی پیری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان صبح امروز، 26 آذرماه در گردهمایی خاک که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه زابل برگزار شد، گفت: کشاورزی، پیشه بیش از 70 درصد مردم استان است و اکنون با خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش نزولات آسمانی، مردم سیستان و بلوچستان بار سنگین آن را روی دوش خود احساس می‌کنند.
وی اظهار کرد: باید تدبیری اندیشید تا فعالیت‌هایی را جایگزین کشاورزی کرد و به سمت اقتصاد و معیشت غیروابسته به کشاورزی حرکت کرد؛ باید وابستگی‌ها به بخش کشاورزی را به حداقل رساند و اقتصاد مردم را از تک بعدی بودن خارج کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تجارت، صنایع‌دستی، گردشگری و معدن، ظرفیت‌های عظیم استان هستند که می‌توانند در شرایط خشکسالی، جایگزین کشاورزی شده و اقتصاد را رونق بخشند.
وی با اشاره به اهمیت اقتصادی کردن کشاورزی، بیان کرد: در حال حاضر سیاست سازمان برای اقتصادی کردن کشاورزی، توسعه طرح‌هایی است که نیاز آبی کمتری دارند؛ کشت‌های ما باید کنترل شده باشد، تا ان‌شاء‌الله دوباره ثروت به کشاورزی و کشاورزان برگردد.
پیری افزود: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی دانش و اطلاعات است؛ باید شبکه دانش و اطلاعات را به طور وسیعی در کشور گسترده کنیم. نوآوری و استفاده از دانش و فناوری در بخش کشاورزی از رکن‌های مورد نیاز امروز کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: برای استفاده بهینه از آب و خاک استان با همکاری وزارت نیرو، برنامه‌ها و طرح‌های شاخصی از جمله طرح عظیم انتقال آب با لوله دشت سیستان، در سطح استان در حال اجرا داریم.

در پایان این مراسم از تعدادی کشاورز نمونه به‌عنوان خادمان خاک و دانشجویان نمونه به‌عنوان محقق با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

بار سنگین خشکسالی روی دوش مردم سیستان و بلوچستان

انتهای پیام

captcha