اگر اوقاف نمی‌تواند، میراث فرهنگی آماده مرمت بقعه امامزاده سلیمان(ع) است
کد خبر: 3775359
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث قم؛

اگر اوقاف نمی‌تواند، میراث فرهنگی آماده مرمت بقعه امامزاده سلیمان(ع) است

گروه جامعه ــ معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث قم رسالت این سازمان را حفظ آثار تاریخی دانست و گفت: اگر بنایی تاریخی همچون آستان امامزاده سلیمان(ع) تخریب شود، باید بازسازی عین به عین انجام شود.

به گزارش ایکنا؛ بقعه امامزاده سلیمان(ع) در روستای خورآباد واقع است و نسب این امامزاده به امام موسی‌بن‌جعفر(ع) می‌رسد. این آستان که بنایی بسیار قدیمی دارد همواره مورد توجه اهالی روستا و شهرستان‌ قم بوده است. این بنای قدیمی را سازمان و نهادی بازسازی نکرده است؛ لذا اهالی خورآباد و روستاهای اطراف به کمک خیران درصد برآمدند تا به رفع برخی نواقص و ساخت حسینیه در قسمت پایین آستان اقدام کنند که گویی این عمل صدماتی به دیوار آستان وارد کرد و سبب ریزش آن شد که شکایت سازمان میراث فرهنگی را به دنبال داشت.

در نهایت و پس از دادگاه‌های بررسی، مقرر شد تا نقشه‌ای جدید برای بازسازی این بقعه با مشارکت دو اداره متولی ارائه شود. تصمیم بر آن شد که سازمان اوقاف و امور خیریه بعد از اربعین ساخت‌وساز بنای نیمه‌تمام را آغاز کند که البته هنوز این کار شروع نشده است.

علی عزیزی، رئیس اوقاف و امور خیریه بخش کهک قم، در گفت‌وگویی با ایکنا،‌ نقشه تأییدشده برای این بقعه را دارای فضایی بسیار محدود می‌داند، به نحوی که دو نفر نمی‌توانند در کنار یکدیگر زیارت کنند. با وجود این وی معتقد است که بودجه ساخت همین بقعه کوچک نیز در اختیار اوقاف نیست.

رسالت سازمان میراث فرهنگی حفظ آثار تاریخی است

بدین جهت به سراغ شاهین ایل بیگی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، رفتیم. وی با ارائه توضیحاتی گفت: رسالت سازمان میراث فرهنگی حفظ آثار تاریخی است و اگر بنایی تاریخی تخریب شود، باید بازسازی عین به عین انجام شود. روش ساخت، پلن و معماری باید همان‌گونه باشد که پیش از تخریب اثر بود. این بقعه با سهل‌انگاری تخریب شده است و باید احیا شود، اما در این میان ارزش‌های تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نمی‌توان به خاطر اینکه تعداد بیشتری از زائران در بقعه حضور پیدا کنند، فرمت تاریخی آن را از بین برد.

وی ادامه داد: اگرچه ارزش‌های معنوی در جای خود ارزشمند است، اما این بقعه اثری تاریخی است که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است و باید اصالت آن حفظ شود.

ایل بیگی با اشاره به اینکه اوقاف در ابتدا تصمیم به ساخت حسینیه‌ای در جنب آستان امامزاده سلیمان(ع) داشت، گفت: براساس اعتبار و سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی می‌توانیم به مرمت، حفاظت و تعمیرات بناهای تاریخی اقدام کنیم، اما طرحی که اوقاف ارائه داده شامل مرمت و توسعه است و این امر در شرح وظایف میراث فرهنگی نیست. اگر اوقاف توان ساخت نداشت، چرا برای ساخت حسینیه اقدام کرده بود که منجر به آسیب زدن به بقعه نیز شود.

وی افزود: این طرح از سوی اوقاف به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ارائه شده است، اما امروز از اجرای آن سر باز زدند. اگر اوقاف در مرمت بقعه تخصص و توان کافی ندارد، اداره کل میراث فرهنگی قم آمادگی حمایت دارد، اما میراث نمی‌تواند در زمینه توسعه این بقعه اقدام کند.

انتهای پیام

captcha