روحانیت برابر اندیشه‌های جوانان گشاده‌رو باشد
کد خبر: 3775406
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
چهل قدم تا صبح/۲

روحانیت برابر اندیشه‌های جوانان گشاده‌رو باشد

گروه سیاست و افتصاد - در صحیفه امام خمینی(ره) آمده است: «علما و روحانیون برابر جوانانی که می‌خواهند اندیشه‌های خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بیان دارند، با روی گشاده و آغوش باز حرف‌های آنان را بشنوند و نباید فوراً انگ التقاط و انحراف بر نوشته‌هاشان زد و همه را یکباره به وادی تردید و شک انداخت».

چهل قدم تا صبح/2

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم است که دارای محورهای سیاسی، فگری و اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از مطالب این کتاب به صورت روزانه منتشر می‌شود.
«علما و روحانیون انشاءالله به همه ابعاد و جوانب مسئولیت خود آشنا هستند ولی از باب تذكر و تاكید عرض می‌كنم امروز كه بسیاری از جوانان و اندیشمندان در فضای آزاد كشور اسلامی‌مان احساس می‌كنند كه می‌توانند اندیشه‌های خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بیان دارند، با روی گشاده و آغوش باز حرف‌های آنان را بشنوند.
و اگر بیراهه می‌روند، با بیانی آكنده از محبت و دوستی راه راست اسلامی را نشان آنها دهید. و باید به این نكته توجه كنید كه نمی‌شود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت و فوراً انگ التقاط و انحراف بر نوشته‌هاشان زد و همه را یكباره به وادی تردید و شك انداخت. اینها كه امروز اینگونه مسائل را عنوان می‌كنند، مسلماً دلشان برای اسلام و هدایت مسلمانان می‌تپد، و الا داعی ندارند كه خود را با طرح این مسائل به دردسر بیندازند. اینها معتقدند كه مواضع اسلام در موارد گوناگون همان گونه‌ای است كه خود فكر می‌كنند. به جای پرخاش و كنار زدن آنها با پدری و الفت با آنان برخورد كنید. اگر قبول هم نكردند، مایوس نشوید. در غیر این صورت خدای ناكرده به دام لیبرال‌ها و ملی‌گراها و یا چپ و منافقین می‌افتند؛ و گناه این كمتر از التقاط نیست. وقتی ما می‌توانیم به آینده كشور و آینده سازان امیدوار شویم كه به آنان در مسائل گوناگون بها دهیم، و از اشتباهات و خطاهای كوچك آنان بگذریم، و به همه شیوه‌ها و اصولی كه منتهی به تعلیم و تربیت صحیح آنان می‌شود احاطه داشته باشیم. فرهنگ دانشگاه‌ها و مراكز غیر حوزه‌ای به صورتی است كه با تجربه و لمس واقعیت‌ها بیشتر عادت كرده است تا فرهنگ نظری و فلسفی. باید با تلفیق این دو فرهنگ و كم كردن فاصله‌ها، حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند، تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیع‌تر گردد».
منبع: صحیفه امام، ج 21، 29 تیر 1367
انتهای پیام

captcha