شرکت نزدیک به ۴ هزار سواد آموز همدانی در طرح عملی نماز
کد خبر: 3775615
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

شرکت نزدیک به ۴ هزار سواد آموز همدانی در طرح عملی نماز

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره نظارت سنجش و ارزشیابی اداره‌کل آموزش و پرورش همدان گفت: سال گذشته هزار نفر از سوادآموزان تحت پوشش طرح عملی نماز و امسال ۳ هزار و ۹۲۴ نفر در این طرح قرار گرفتند.

شرکت نزدیک به 4 هزار سواد آموز همدانی در طرح عملی نماز

به گزارش ایکنا از همدان، منوچهر توسلی‌کیا، رئیس اداره نظارت سنجش و ارزشیابی اداره‌کل آموزش و پرورش همدان، 3 دی‌ماه در شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان همدان، بیان کرد: سوادآموزی از ابعاد سیاسی، معنوی، اجتماعی و قانونی قابل توجه است به طوریکه در بخش سیاسی براساس آخرین آمارها تقریباً صددرصد مردم ‌کشورهای آمریکا، نروژ و فنلاند و در کشورهایی چون فرانسه ۹۹ درصد مردم باسواد هستند.
وی ادامه داد: در بحث میزان باسوادی کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه و از جمله ایران از کشورهایی چون ترکیه، عمارت و قطر عقب‌تر است و این برای کشور ما که از چندین جهت پیشرفت علمی دارد، جای تأسف دارد که از این کشورها عقب باشیم.
توسلی‌کیا اضافه کرد: همه مسئولیت داریم خارج از بحث مسائل قانونی و به عنوان یک ایرانی و مسلمان بحث سوادآموزی را به جد پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه ۷۸۰ میلیون بی‌سواد در دنیا داریم، عنوان کرد: ۵۰ درصد مردم در اوایل‌ انقلاب یعنی چیزی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد بودند اما در حال حاضر قدرمطلق بی‌سوادی از ۴۸ درصد از سال ۵۷ به ۹۶ درصد رسیده یعنی از ۹۷ هزار و ۸۰۰ نفر استان که در سال ۵۷ اعلام بی‌سوادی کردند، در سال ۹۶ این آمار به ۴۸ هزار و ۹۱۶ نفر رسیده است.
رئیس اداره نظارت سنجش و ارزشیابی اداره‌کل آموزش و پرورش همدان بیان کرد: اختلاف بی‌سوادی در مناطق روستایی و شهری اوایل انقلاب 12.5 درصد بوده که ‌الان به 2.5 درصد رسیده است.

هزار و 200 نفر در مسابقه انشاءنویسی شرکت کردند
وی گفت: در سال ۹۵، 15 درصد مردم اعلام بی‌سوادی کردند که در آخرین سرشماری برابر اعلام مرکز آمار ۴۸ هزار و ۹۱۶ نفر بی‌سواد اعلام شده‌اند که این آمار نشان می‌دهد استان همدان از میانگین کشوری یک درصد و از میانگین جهانی ۱۱ درصد بالاتر است.
توسلی‌کیا با بیان اینکه در بحث زنان و مناطق روستایی بیشترین مشکل را داریم به طوریکه بیشترین میزان بی‌سوادی در آن منطقه است، گفت: بر اساس بررسی‌های سال گذشته ناحیه ۱ رتبه اول را در‌ تمام بخش‌های بی‌سوادی در استان داشت همچنین سال گذشته شهرستان همدان بالاترین آمار را کسب کرده است.
وی افزود: استان رتبه دو کشوری در حوزه سوادآموزی را کسب کرد که همین مسأله باعث شد امسال ۳۶ درصد به سهمیه استان اضافه کردند و در حال حاضر در رتبه‌های ۱۵ به بالا‌ در کشور قرار داریم.
توسلی‌کیا اظهار کرد: در سال پیش دوره توانمند‌سازی و آموزش به ۵۳۵ نفر از آموزش‌دهندگان با همکاری جهاددانشگاهی برگزار شد که همگی در آن آزمون قبول شدند و امسال نیز این تعداد به ۶۳۰ نفر افزایش یافته که تعدادی زیادی از شرکت‌کنندگان پذیرفته شدند.
وی بیان کرد: از جمله افتخارات استان اجرای طرح عملی نماز در کلاس‌های سوادآموزی است به طوریکه در سال گذشته ۵۰ نفر از مربیان را آموزش دادیم و امسال نیز ۵۰ نفر از مربیان توانمندسازی را برای اجرای این طرح شرکت دادیم.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته هزار نفر از سوادآموزان تحت پوشش این طرح بودند، بیان کرد: ۳هزارو ۹۲۴ نفر در طرح علمی نماز امسال قرار گرفتند همچنین همراه با آموزش سوادآموزی کلاس کامپیوتر نیز برگزار می‌شود که امسال ۲۰۰ نفر در این دوره‌‌ها آموزش خواهند دید.
توسلی‌کیا با اشاره به اینکه سال گذشته یک‌هزار و 200 نفر در مسابقه انشاءنویسی شرکت کردند که سه نفر از آنها رتبه کشوری را به دست آوردند، اظهار کرد: امسال یک‌هزار و 721 نفر در این مسابقه شرکت کردند.
انتهای پیام

captcha