کاهش بودجه‌ها فاجعه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی است
کد خبر: 3776690
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
حجت‌الاسلام پژمانفر:

کاهش بودجه‌ها فاجعه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی است

گروه سیاست و اقتصاد - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه‌های قرآنی از رقم ۱۰۰ میلیارد به ۲۷ میلیارد رسیده و این نشان‌دهنده کاهش بسیار شدید در ردیف بودجه‌های قرآنی است.

کاهش بودجه‌ها فاجعه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر ظهر امروز در نشست خبری در دفتر ارتباط مردمی خود اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم حال حاضر این است که ما وضعیت نابسامانی در استان نداشته باشیم و باید با همکاری خود درصدد رفع مشکلات برآییم.

وی با بیان اینکه امروز شاهد وضعیت نابسامانی در استان خراسان رضوی هستیم، ادامه داد: تا زمانی که استاندار، معاون سیاسی، معاون اقتصادی، معاون عمرانی و فرماندار نداشته باشیم، نمی‌توانیم پیگیر مطالبات خود باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: این عوامل به یک مدیریت قوی نیاز دارد تا بتواند حقوق این شهر را اخذ کند و به زائران و مجاوران نیز خدمات‌رسانی کند. من به عنوان یک نماینده مراتب اعتراض مردم استان را به وزیر کشور اعلام کرده ام و به ایشان گفتم پروسه تعیین استاندار و سایر مسئولان به درازا کشیده شده است. ما نیز این گلایه خود را به هیچ عنوان فراموش نخواهیم کرد؛ اینکه در حق مردم ما کوتاهی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این کوتاهی در کارنامه دولت ثبت می‌شود، اظهار کرد: مردم این موضوع را فراموش نخواهند کرد و این خاطره تلخی است که در ذهن ما می‌ماند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 تاکید کرد: نتیجه این نابسامانی و تاخیر در انتخاب استاندار این بوده که اکنون در لایحه بودجه 98 برای استان ما شرایط بدی را رقم زده شده است.

وی با اشاره به اینکه استان ما تقریبا حدود 8 درصد جمعیت و نزدیک 7.2 از نظر مساحت کشور را داراست، عنوان کرد: چرا باید امسال مانند سنوات گذشته هیچکس در دولت از حقوق ما دفاع نکند؟ آیا استان ما استحقاق اینگونه عقب‌ماندگی را دارد؟ امروز نباید شاهد کاهش اعتبارات استان باشیم؛ باید در بودجه 98 حق استان خود را با توجه به ظرفیت‌های موجود اخذ می‌کردیم.

پژمانفر با بیان اینکه موضوع زیارت در لایحه بودجه امری جدید نیست بلکه مبنایی برای شهر مشهد بشمار می‌آید، تاکید کرد: چرا امروز باید موضوع زیارت فراموش شود و بودجه ای به این حوزه تعلق نگیرد؟

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه زیرساخت های مناسبی در شهر مشهد وجود ندارد، گفت: ما امروز گاهی شرمنده زائران می‌شویم زیرا زیرساخت مناسب نداریم. عملکرد ضعیف ما در این بخش باعث شده که بعضی از مردم از زیارت محروم شوند؛ این عوامل به مدیریت قوی نیازمند است.

پژمانفر با اشاره به اینکه تاکنون نظری در مورد تعیین استاندار نداده‌ام، تصریح کرد: نماینده نباید برای تعیین استاندار نظر بدهد بلکه فقط باید عملکرد نظارتی داشته باشد زیرا نظردهی در این حوزه به معنای دخالت در حوزه اجرایی خواهد بود. در واقع نماینده باید مطالبه‌گری کند. به عقیده من فردی باید به مشهد بیاید که نسبت به این شهر آگاهی کامل داشته و بر همه ظرفیت‌های موجود واقف باشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه نسبت به کسب مالیات سهم خراسان را افزایش داده‌ اند، افزود: بسیاری از مسئولان مشهد را نمی شناسند؛ به عنوان نماینده متاسفانه شاهد این موضوع هستم که در برخی از جلسات گفته می شود که مشهد شهری بسیار مدرن و پردرآمد است؛ لذا بسیاری از این مشکلات به خاطر این نوع نگاه از سوی برخی مسئولان است.

پژمانفر بیان کرد: استانی که استاندار و فرماندار ندارد، طبیعتا دچار این مشکلات می‌شود و بر اقتصاد مردم بیشتر فشار خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد کم لطفی در اعتبارات استان صورت گرفته ادامه داد: اکنون اعتبارات استان ما با شاخص‌هایی مانند جمعیت، مساحت و محدودیت و غیره سازگاری ندارد. نکته دیگر این است که در بخش عمرانی یک بخشی داریم که دولت می‌خواهد پرسنل خود را اداره کند که اصل ماجراست و بخش دیگر شامل اقدامات دولت است. در لایحه بودجه 98 حدود 14 درصد از اعتبارات عمرانی استان کاهش پیدا کرده و این امر جای تاسف دارد.

پژمانفر با اشاره به درخواست مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت قطار سریع السیر تهران به مشهد گفت: راه اندازی این قطار یکی از آرزوهای من و یکی از مهم ترین دغدغه های رهبری بود ولی این موضوع هم در برنامه‌های جاری دولت فراموش شده است. با توجه به این روند در تعیین بودجه ها، راه اندازی قطار برقی نیز در هاله ای از ابهام است. با این روند مشهد قطارش نیز برقی نخواهد شد مگر از جای دیگر برای آن منابع اختصاص دهیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت رسیدگی مسایل پدیده بیان کرد: موضوع پدیده نیز زخم کهنه‌ای است که بستر اصلی آن در مشهد کلید خورد و هر روز نابسامان‌تر می شود. با این روندی که هیچ تعیین تکلیفی در خصوص پدیده صورت نمی‌گیرد، ما در آینده باید از این یک میلیون و 200 هزار نفر سرمایه گذار فقط عذرخواهی کنیم زیرا بخشی از این سرمایه‌های مردمی را بانک‌ها تصاحب می‌کنند و بخشی را برای دستمزد عوامل اجرایی این مجموعه در نظر گرفتند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با سرپرست استاندار مشکلات استان و به خصوص مشهد برطرف نخواهد شد. پیگیری هایی در خصوص وضعیت معیشت مردم، خورد و خوراک و دیگر مسایل را با معاونین وزیر داشته ایم. سال های ۹۵ و ۹۶ یک ردیف بودجه برای حاشیه شهر در نظر گرفته شد ولی امسال این ردیف بودجه حذف شد؛ در واقع امسال بودجه ای برای حل معضلات حاشیه شهر وجود ندارد.

پژمانفر با اشاره به اینکه همان بودجه ای که در سال های گذشته برای حاشیه شهر در نظر گرفته می شد، برای حل مشکلات آنان در حد شوخی بود، اظهار کرد: با آن میزان بودجه حتی کوچکترین مشکلات حاشیه شهر نیز حل نمی شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنگامی که ردیف یک موضوعی در بودجه حذف می شود، یعنی آن موضوع برای دولت کم اهمیت است، خاطرنشان کرد: حذف شدن ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد توپی نیست که در میدان مجلس شورای اسلامی پاسخ داده شود؛ لذا دولت باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه ما وظیفه خود را در مورد تخصیص بودجه به حوزه های مورد نظر انجام می دهیم، عنوان کرد: پرداختن به حل معضلات حاشیه شهر مشهد به مصلحت کل کشور است. مشکلات حاشیه شهر مشهد مشکلات کشوری است.

پژمان فر با بیان اینکه مشکل آب یکی از معضلات جدی در مشهد است، گفت: طرح های مختلفی برای مدیریت بحران آب در مشهد ارائه شده است، برنامه های دراز مدت پاسخگو نیست؛ لذا باید با یک برنامه کوتاه مدت درصدد حل این مشکل باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه ای که در هفته آینده با وزیر نیرو در تهران دارند، گفت: اولین جلسه کارگروه آب استان خراسان رضوی و مشهد با حضور وزیر نیرو تشکیل خواهد شد و قرار بر این شد تا هر دو ماه یک بار این جلسه برگزار شود و اقدامات لازم برای حل این بحران صورت بگیرد.

انتهای پیام

captcha