تشریفات روحانیت!
کد خبر: 3776827
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
چهل قدم تا صبح/۶

تشریفات روحانیت!

گروه معارف - در صحیفه امام(ره) آمده است: «تشريفات حوزه‌هاي روحانيت دارد زياد می‌شود. وقتی تشريفات زياد شد، محتوا كنار می‌رود. وقتی ساختمان‌ها و ماشين‌ها و دم و دستگاه‌ها زياد شود، موجب می‌شود بنيه فقهی اسلام صدمه ببيند، يعني با اين بساط‌ها نمی‌شود شيخ مرتضی و صاحب جواهر تحويل جامعه داد».

تشریفات روحانیت!

 صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم بوده که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از مطالب این کتاب به صورت روزانه منتشر می‌شود.

«ما باید آینده را در نظر بگیریم و این‌گونه فكر نكنیم كه وضع فعلی‌مان بگذرد، آینده هر چه باشد، باشد. ما مكلفیم تا علاوه بر اینكه وضع فعلی را حفظ كنیم، نگهبان آینده نظام و اسلام باشیم. ما باید پایه‌گذار خوب آینده باشیم. از موضوعاتی كه باید در فكر آینده‌اش باشیم، وضع روحانیت است، وضع درسی روحانیت است. در مورد وضع درسی آنچه پرسیدم، گفته‌اند خوب است. البته خوب داریم تا خوب، یك موقعی خوب است كه صاحب جواهر و شیخ مرتضی تربیت می‌شود و یك موقعی خوب است كه ماها به وجود می‌آییم، بین این دو خیلی فاصله است. برای اینكه افرادی مثل صاحب جواهر تربیت شود، باید دسته بسیاری ممحض بر تحصیل شوند، خود را مهیا كنند تا فقه را به صورت قدیم تحصیل نمایند.
مسئله دیگر، مسئله تشریفات حوزه‌های روحانیت است كه دارد زیاد می‌شود. وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا كنار می‌رود. وقتی ساختمان‌ها و ماشین‌ها و دم و دستگاه‌ها زیاد شود، موجب می‌شود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند، یعنی با این بساط‌ها نمی‌شود شیخ مرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است و واقعا نمی‌دانم با این وضع چه كنم. این تشریفات اسباب آن می‌شود كه روحانیت شكست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز كه بسنجیم، خوب می‌فهمیم كه چه ضربه‌ای به دست خودمان به خودمان می‌زنیم».

منبع: صحیفه امام، جلد 19، صفحه 42

انتهای پیام

captcha