تشریفات برای حوزه علمیه مضر است
کد خبر: 3778313
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
چهل قدم تا صبح / 11

تشریفات برای حوزه علمیه مضر است

گروه معارف - در صحیفه امام(ره) آمده است: «من با اين تشريفات مخالفم، و براي حوزه علميه مضر مي‌دانم. اساس اسلام و تحصيل است كه با اين نحو زياده رويها منافي است».

تشریفات برای حوزه علمیه مضر است

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم است که دارای محورهای سیاسی، فگری و اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از مطالب این کتاب به صورت روزانه منتشر می‌شود. 

بسم الله الرحمن الرحيم
پدر و مراد بزرگوار. پس از سلام، زماني كه شوراي مديريت حوزه علميه قم خدمت حضرتعالي رسيده بودند تقاضاي كمك براي پيشبرد امور مربوط به حوزه را كرده بودند، حضرتعالي فرموده بوديد: مسئله را به احمد بگوييد تا او دنبال كند. قرار بر اين شد كه شورا در نامه‌اي به حضرتعالي مقدار احتياجشان را بنويسند، آنان پس از بررسي، نامه‌اي براي حضرتعالي نوشتند. كه درصورت عدم پرداخت پول از طرف شخص جنابعالي از بنياد مستضعفان به آنها كمك گردد. نامه مذكور خدمتتان تقديم شد. حضرتعالي فرموديد: «چنين كاري را انجام نمي دهيد و از طرف شماها به بنيادچيزي گفته نشود هرچه پول و ساختمان زياد گردد درس و معنويت كم مي شود». و چند بار ديگر هم تقاضاي برادرانمان را عنوان نمودم باز فرموديد: «من خيال مي كردم آقايان پنجاه هزار تومان احتياج دارند». خدمتتان عرض كردم: اگر چنين بود خودشان مي‌پرداختند. . . . براي آقايان شورا مسئله حل نشده است و عقيده شان اين است كه : تو «احمد» نخواسته‌اي نظر مبارك حضرت امام را كه با اين مسئله موافق بوده است به مسئولين حوزه ابلاغ كني و يا شما ياد امام نياورده‌اي كه حضرت امام در اين قضيه پول مورد احتياج شورا را بپردازند. . . به حضرت امام عرض كن كه اگر مسئله اي را به شما محول مي‌كند، بعد موافقت كنند كه موجب اينگونه حرف‌ها نشود». 12/3/66 - احمد خميني
بسمه تعالي
نظر من همان است كه قبلا كرارا گفته‌ام: من با اين تشريفات مخالفم، و براي حوزه علميه مضر مي‌دانم. اساس اسلام و تحصيل است كه با اين نحو زياده روي‌ها منافي است. و من از بعض آقايان تعجب مي‌كنم كه تو را زير سئوال بردند. من بايد عرض كنم به آقايان كه تا اين تاريخ هيچ موردي، حتي اين مورد، نبوده است كه احمد برخلاف گفته يا نوشته من بدون اطلاع من تصرفي بكند. بلي، بعضي اوقات در سخنراني‌‎هاي اينجانب احمد و ديگران، حتي اشخاصي از راديو و تلويزيون، نظراتي مي‌دهند كه مورد قبول مي‌شود. ازخداوند تعالي توفيق همگان را خواستارم.
و به احمد نصيحت مي‌كنم كه جديت در جلب رضاي خداوند حاضر ناظر نمايد، و ازطعن و لعن ديگران نهراسد.
13 خرداد 66- روح الله الموسوي الخميني
منبع: صحیفه امام جلد 20 صفحه 277 انتهای پیام 

 

captcha